Gå till innehållet

PMA valde ny styrelse – så här ser vägen ut framåt

✔️Ny ordförande ✔️Lobbyarbete inlett ✔️Reklamkakan fortsätter ✔️Produktmediabiet återlanseras

Puls

Det var ett produktivt årsmöte för PMA i förra veckan när totalt 59 medlemmar deltog, både fysiskt och digitalt, rapporterar PMA.

Den ”gamla” organisationen PWA Promotion Wholesalers Association som grundades 1991 avslutades och namnbytet till Product Media Association (PMA) röstades igenom.

Roger Nilsson som varit ordförande i 13 år tackades av efter gott utfört arbete och vice ordförande Håkan Pettersson (tidigare på TGH) efterträder. Även Johan Strand (Fruit) och Lars Rubensson (Prident) tackades av för sitt arbete i styrelsen.

Nya styrelsen

Nya styrelseledamöter blir Christopher Krutrök (Creon Promotion), Cecilia Dellham (Exakt Stockholm) och Frida Pedersen (House of Regalo).

Sedan tidigare sitter även Per Lundström (Solo Midocean), Oskar Dahlin (Vinga), Robert Lindström (Company Line) och suppleant Marika Dahlén (Dahléns Konfektion) i styrelsen.

I och med årsmötet så ser PMA:s styrelse ut så här:

  • Håkan Pettersson, ordförande
  • Christopher Krutrök (Creon Promotion)
  • Cecilia Dellham (Exakt Stockholm)
  • Robert Lindström (Company Line)
  • Frida Pedersen (House of Regalo)
  • Per Lundström (Solo Midocean)
  • Oskar Dahlin (Vinga)
  • Marika Dahlén (Dahléns Konfektion), suppleant

92 medlemmar och flera aktiviteter i pipen

PMA har idag 92 medlemmar, varav de senaste som gått med i föreningen är Art4m Design & Promotion, Delicard Edenred, Exakt Stockholm och Brand Equity Group med Anderzson of Sweden, Creon Promotion, Prevox Reklam. Fullständig medlemslista hittar du här.

Utbildning och lobbying

Under våren har det hållits två utbildningsträffar med ”CSRD-akademin”, över 100 deltagare har medverkat enligt uppgift och kursen fortsätter med två tillfällen i höst. DPP (Digital Product Passport) den 11 september och Green Claims Directive 9 oktober.

– Lobbying-arbete har startats upp under 2025 och dialog med Finansdepartementet pågår redan för att påverka gåvogränsen och nu ska man sätta ihop en en arbetsgrupp under hösten, berättar Maria Olsson som är projektledare på PMA.

Event 2026

  1. Branschdagar (vecka 4) på nyrenoverade House of People Folkets Hus i Stockholm. Det blir en kombination av PWA:s tidigare Uppackning + SBPR:s Education Day i samarbete med Product Media House. Under festkvällen tar man åter upp ProduktMediaBiet som senast genomfördes i av SBPR.
  2. Product Media Tour (vecka 12) går till Göteborg och Malmö.
  3. Nordic Profile Fair (vecka 33) på Elmia med en ny twist som PMA återkommer om.

Reklamkakan kommer tillbaka

PMA meddelar även att man haft ett möte med IRM-Media under våren och tecknat ett nytt medlemskap som ersätter tidigare SBPR-avtal. Den 11 augusti kommer man skicka ut en enkät för undersökning ”Reklamkakan 2024” inklusive en prognos för 2025 till sina medlemmar.

Samarbete fortsätter även med EAC (European Association Cooperation) som på sikt har målet att inom produktmediabranschen förbättra, utveckla, stärka, driva och sätta högre standarder över hela Europa.

Roger Nilsson som varit ordförande på PMA i 13 år och som varit en drivande kraft i omställningen till den nya organisationen tackades för sitt arbete och lämnade över ordförandeposten till Håkan Pettersson.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll