Plato Group strukturerar om bolaget

(Bild: Plato Group)

För att hänga med i en snabb utvecklingen ska Plato Group knoppa av ett bolag som uteslutande kommer syssla med leverantörsverksamhet framöver.Plato Group är en leverantör och tillverkare av av produktmedia med huvudkontor i Nederländerna. Inom koncernen ingår varumärkena: Promotiv, Clipper, Compacon, IGO och Heroes of Print. Totalt har koncernen 400 anställda och en omsättning på cirka 65 miljoner euro.

I mitten av juli gjorde Plato Group om sin företagsstruktur så att Promotiv från och med nu endast kommer vara en leverantör åt distributionsvarumärkena Compacon, IGO och Heroes of Print. Promotiv kommer i och med det här helt att separera sin försäljning och marknadsföring från de övriga varumärkena i koncernen.

– Medan en leverantör har ett tydligt fokus på produkten och tillhörande tjänster har distributören ett tydligt fokus på kundbehov. Det är två skilda världar, i synnerhet i den snabbt föränderliga miljö vi befinner oss i. Med den nya strategi som vi tagit fram för gruppen har det blivit tydligt att vi bör förändra företagsstrukturen för att implementera strategin på optimalt vis, berättar Ron Boer, CCO för Plato Group, i ett pressmeddelande.

Promotiv kommer ha en europeisk sälj- och marknadsorganisation som kommer ledas av deras nytillsatta ”Commercial Lead”. Vidare så har de tagit fram ett ”Customer Technology Support Team”, då de ser en ökande efterfrågan på teknikprodukter. Förändringarna tillämpas omgående och tillkännagavs i ett pressmeddelande i mitten av juli.

Annons

Intellectas prislapp för Ekotryck Redners osäker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta får tillbaka 51 miljoner från skatteverket

Intellecta får tillbaka nästan 51 miljoner i inbetald moms för åren 2004 till 2006.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattsajten Newsmill kommer ut som tryckt tidning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare Elanderschefer startar nytt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i Uppsala förvärvar Mäss & Utställningsservice

Arkitektkopia i Uppsala har förvärvat Mäss & Utställningsservice AB. I ett pressmeddelande skriver man att ”sammanslagningen innebär att Arkitektkopia i Uppsala blir en helhetsleverantör för kunder med behov av så väl grafiskt produktionsmaterial som hjälp med mässmontrar och utställningar.”

– Sammanslagningen stärker båda parter, produktutbudet ökar och framför allt att design och produktion kan samordnas i gemensamma lokaler med gemensamma krafter, säger Erik Koppe som genomfört förvärvet.

Enligt senaste boksluten från 2009 omsätter bolagen tillsammans ca 10 miljoner kronor och har 10 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen förändras radikalt med inkjet

I USA pågår livliga diskussioner mellan förläggare och andra intressenter i bokindustrin. Det handlar mycket om e-böcker i kontrast till pappersböcker. Men också hur ny tryckteknik kommer att påverka hur förlagens affärsmodeller kraftigt kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs inkjet-satsning skriver bokslut för 2010

HPs nya höghastighetspressar inom inkjet har rönt stor uppmärksamhet senaste året. Det är speciellt inom förlagsvärlden som den nya tekniken först gör sitt intåg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta har kartlagt svenska Twitter

Intellecta har undersökt användandet av Twitter i Sverige – eller rättare sagt personer som twittrar på svenska. Undersökningen visar att det finns 91 316 Twitterkonton som skriver sina tweets på svenska. Men de aktiva twittrarna är bara 35 993 personer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Din guide till Print 2011

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen. Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på…

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen.

Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på mässan på bästa sätt. Med den färgkodade hallplanen, bara för dig som är prenumerant på Branschkoll, kan du lätt hitta utställare inom de områden som du tittar speciellt på.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon säljer fler e-böcker än pocketböcker

Utvecklingen har gått snabbar än vad man tidigare trott. Amazons vd, Jeff Bezoz, säger att man 2010, sålde 15 procent fler e-böcker än pocketböcker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons