Planerar skrota två papperstidningar

Computer Sweden och TechWorld planeras nu att avveckla sina papperseditioner. ”Vi lägger inte ner några varumärken utan frångår bara en distributionsform som sett sina bästa dagar” säger Per Danielson, kommunikationschef på IDG till Dagens Media.

Återvunnet papper ökar i värde

Ämnen i artikeln: ÅtervinningmiljöPressretur
Ämnen i artikeln: ÅtervinningmiljöPressretur
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gryningsräd mot Posten som misstänks för otillåten prissättning

Ämnen i artikeln: Bring CitymailPosten

I en oanmäld gryningsräd mot Postens huvudkontor i Solna begärde Konkurrensverket att få tillgång till dokument som kan styrka att Posten ska ha missbrukat sin dominerande ställning. Posten Meddelande misstänks ha erbjudit dolda rabatter till kunder hos konkurrenten Bring Citymail, rapporterar Nyheterna i TV 4.

Grynngsräden genomfördes efter klartecken från Marknadsdomstolen. Om Posten skulle fällas för brott mot konkurrenslagen riskerar man böter på högst 10 procent av förra årets omsättning vilket blir cirka fyra miljarder kronor.

– Det enda jag kan säga är att de gör en platsundersökning här på vårt huvudkontor och att vi samarbetar med dem, Jag kan inte gå närmare in på vad de vill titta på, säger presschef Per Ljungberg, till nyheterna.se.

Ämnen i artikeln: Bring CitymailPosten
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso omstrukturerar och 285 får gå

Ämnen i artikeln: PapperStora Enso

Efterfrågan på finpapper är fortfarande klart under nivåerna före krisen, och det finns inga tecken på varaktig återhämtning, säger Hannu Alalauri, ansvarig för affärsområdet Fine Paper. 160 personer blir övertaliga i Nymölla.

Ämnen i artikeln: PapperStora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storstadstidningarna lyfter dagspressen på nätet

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar

Morgontidningarnas annonsintäkter på nätet ökade med 2 procent under första kvartalet 2011. Ökningen drevs av storstadstidningarna som hade 11 procent högre annonsintäkter jämfört med samma period 2010. Samtidigt minskade landsortssajternas annonsintäkter med lika mycket.

Sammantaget uppgår annonseringen till 110 Mkr, varav storstadssajterna står för 70 Mkr och landsortssajternas till 40 Mkr under första kvartalet.

Det visar TU Internetbarometer som redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter. Kvällspressajterna ingår inte i statistiken.

– Om storstadssajterna fortsätter växa i den här takten kommer de att nå rekordnivåer under 2011, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.

– Bland landsortssajterna ser vi däremot en tillbakagång efter en lång period av tillväxt. Tillbakagången kan troligen förklaras med att en mindre del av riksannonseringen görs på lokala dagstidningssajter detta kvartal. Här ser vi dock en stor spridning mellan olika titlar.

Källa: Pressmeddelande från TU

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklammarknaden fortsatt stark första kvartalet

Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.

Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008-2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.

Jämfört med första kvartalet i fjol:

  • TV-reklamen slår nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
  • Sökordsmarknadsföringen utmärker sig med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden.
  • Webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler.
  • Mest av allt ökar mobilmarknadsföringen.
  • Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal.

– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält, avslutar Magnus Anshelm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danska kommuner i kampanj mot tryckt reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bonnier blir störst i Finland på allmänlitteratur

Ämnen i artikeln: Bonnier
Ämnen i artikeln: Bonnier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nummer av Strålfors kundtidning

Ämnen i artikeln: Strålfors
Ämnen i artikeln: Strålfors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Slitstarka ritningar från Arkitektkopia

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia.

I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”.

Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att användas under tuffa förhållanden.Tyvek är ett material tillverkat av plastfibrer som pressats ihop under värme och tål vatten. Det är avtorkningsbart, vikbart, slitstarkt, väger lite och har till stora delar samma egenskaper som papper. Det används bland annat vid isolering av hus, för vädertåliga kartor, slittåliga kuvert och skyddsdräkter. Enligt tillverkaren är det återvinningsbart.

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia. I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”. Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att…

– Tyvek är ett unikt mycket hållbart och tåligt material som lämpar sig väl för användning i speciellt utsatta miljöer. Betydligt mer hållbart än vanligt papper och mer lätthanterligt än inplastade dokument. För ritningar och andra dokument som används i miljöer där det är smutsigt och fuktigt är Tyvek ett bra alternativ. Till exempel på byggen, i gruvor och tunnlar kan det ofta krävas ett mer hållbart alternativ för dokument som används på plats, säger Lars Franzén, VD på Arkitektkopia.

Demonstrationsfilm på YouTube:

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är kommunerna som byter papper mot Ipad

Ämnen i artikeln: iPad

I en uppsjö artiklar under de senaste veckorna skrivs det om hur Sveriges kommuner nu i snabb takt testar att gå över från pappersbaserade till elektroniska handlingar. Det är Apples Ipad och ökade kostnader på grund av fler färgsidor som har satt fart på utvecklingen.

Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons