Pixi-böckerna blir internationella med crossmedia-strategi

De populära Pixi-böckerna för små barn ges nu ut även i Storbritannien, Frankrike och Australien. Med ett brett koncept med boken som bas finns även en mobil plattform för spel och medföljande erbjudande till lokala event. Ett bra exempel på tryckt- och digital publicering i samverkan. Detta skriver Bonnier i en artikel på bonnier.se
– Vi började fundera på att lansera Pixi i andra Bonnier Publishing-länder i början av 2010, berättar Anne Weinhold som jobbar med varumärkesutveckling inom förlagsgruppen, där förutom Carlsen Verlag även engelska Autumn Publishing, franska Piccolia och australiensiska The Five Mile Press ingår.

Böckerna, som riktar sig till 3-6-åringar, har olika teman. Autumn Publishing kommer att ge ut fyra av dem: godnattsagor, djur, prinsessor och pirater. Formatet är 10 x 10 centimeter och böckerna är inslagna i plastfolie. Den som köper en bok får även med klistermärken på samma tema som boken och en inträdesbiljett till Legoland i Windsor.

– Vi använder folieinslagningen på den brittiska marknaden för att sticka ut i mängden och lansera Pixi som något annorlunda. Det ger mervärde på en kraftigt konkurrensutsatt marknad och vi kan ta rygg på de som gjort succé där, säger Anne Weinhold.

I paketet finns också en kod som föräldrar kan använda för att nå en speciell Pixi-webbplats med spel, mer att läsa om Pixi och annat interaktivt material.

– Webbplatsen kommer också gå att nå från mobila plattformar. Det är bara en av grenarna i vår marknadsstrategi och den var inte speciellt dyr att göra, berättar Anne.

 

Annons

Oeko-Tex släpper nya riktlinjer och integrerar klimatkalkylator för textil

hållbarhet textil

Tillsammans med uppdaterades riktlinjer kommer finns nu också en klimatkalkylator för textil från Oeko-Tex.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gåvo-leverantör ökade med 2.000 procent och lanserade nytt varumärke för B2B

gåvor företag personal b2b presentkort

Nu tar de sitt B2C-koncept in i B2B-världen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyanställning på Sörlin Event & Profil

Sörlin Event & Profil (SEP) i Östersund har anställt Hanne Sörlin som butiksansvarig i företagets yrkesbutik. Hanne har tidigare erfarenhet från försäljning i just butik.

Det här är andra anställning på kort tid som SEP gör, i höstas anställde man Malin Flodin som säljare. Och samma Malin berättar för Branschkoll att:

– Trots pandemin har vi haft en positiv utveckling och god tillväxt på nya företagskunder, så vi ser trots allt ljust på framtiden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: E-handeln avgörande när TS Reklam gick från 2 till 45 miljoner i omsättning

Jakob Ragnarsson på TS Reklam gästar podden och berättar om hur de växt kraftigt genom E-handel de senaste åtta åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pandemi-åtgärder i branschen – stängda showrooms och framflyttade mässor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR tvingas ställa in sin padel-turnering tillsvidare

I ett kort men kärnfullt meddelande skriver SBPR att:

Padel Open 2022 är inställt pga pandemin. Vi återkommer när det är möjligt att genomföra arrangemanget.

Padelturneringen skulle gått av stapeln för första gången den 17 februari i Eskilstuna.

LÄS OCKSÅ: SBPR startar padelturnering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälldes av RO för text som glömts kvar på webbplatsen

”Borde finnas viss förståelse”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elis ger sig in i det cirkulära

arbetskläder workwear

”Vårt mål är att sluta de textila flödena på ett sätt som ekonomiskt, socialt och miljömässigt gynnar alla”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel börjar stripa bilar (och annat)

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbooks vd tar planerad paus

Scandbooks koncern-vd Håvard Grjotheim kommer av hälsoskäl tillfälligt att trappa ned på sina åtaganden i Scandbook.

Från och med den 1 januari 2022 kommer därför Paulius Juska som nu är vd för Scandbook UAB i Litauen och som tidigare även varit koncern-vd att bli ny tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB.

– Jag skall göra en planerat operation för problem i höft och rygg och den kan kräva några veckor från mig. Därför tar Paulius över lite av mina arbetsuppgifter några månader så vi har full kontroll, skriver Håvard Grjotheim i en kommentar till Branschkoll.

Håvard Grjotheim fortsätter som styrelsemedlem i bolaget och kommer att fortsätta arbeta med strategiska frågor, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons