Logga in

PF Concept börjar tillverka egna anteckningsblock och post-it-lappar

29 mars, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Några av de produkter som PF Concept nu börjar producera själva i sin fabrik i Storbritannien.

PF Concept startar egen tillverkning av pappersbaserad produktmedia. ”Stora fördelar för den skandinaviska marknaden”.

Den globala promotionleverantören PF Concept är känd för ett brett produktsortiment med produkter från flera olika segment av promotionbranschen. I Mars så gjorde de entré på tillverkning-sidan, och tillverkar numera sina egna pappersprodukter på en fabrik i Blackpool, Storbritannien.

Anteckningsblock, post-it-lappar, kalendrar, block och allehanda pappersprodukter tillverkas nu alltså i egen regi av PF Concept i Europa. Med den nya anläggningen så stärker man sitt produktutbud signifikant.

Den egna tillverkningen innebär en omfattande produktportfölj med produkter som har ”Made in UK”-stämpel, är konkurrenskraftigt prissatt och har snabba leveranstider.

– Jag är väldigt glad att vi inte längre endast är en leverantör, vi tillverkar våra egna produkter nu och kan sälja dem direkt till våra kunder. Med det här initiativet väljer vi en unik väg i industrin och skapar oss en stor fördel eftersom vi kan leverera effektivare och snabbare service och få fram produkterna billigare, säger Pieter Boonekamp, Senior Vice President för sälj och marknadsföring i Europa på PF Concept.

– PF Concept är nu ett ”Made in Europe”-företag när det kommer till anteckningsblock och andra pappersprodukter. Förutom mer flexibilitet och kortare ledtider, eftersom orders kan behandlas direkt, så gör det här också oss oberoende av underleverantörer. Det här kommer avsevärt snabba upp leveranstiderna, och är en av många fördelar för den skandinaviska och europeiska marknaden, avslutar Jörgen Lorentzon, vd för PF Concept i Skandinavien.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)