Pecon Print tar in ny vd och fler delägare

tampotryck
Från vänster syns Thomas Lantz från Executiv, Lennart Carlsson, Nicklas Lundin samt Lars Pettersson.

Lars Pettersson, i Borås mer känd som Lasse Pecon, har drivit Pecon Print tillsammans med Lennart Carlsson sedan 1987. Nu har man bestämt sig för att det är dags att ta nästa steg med tryckeriet som ”trycker på allt utom papper”.

– Efter alla år i branschen med Pecon Print börjar jag bli hemmablind. Nu behöver vi någon som kan ta nya grepp, utveckla smarta affärsmodeller och tydliggöra vårt erbjudande mot framför allt kunder inom plastindustrin, säger Lars Pettersson.

LÄS OCKSÅ: Från lågavlönat reklamtryck till att tälja guld inom industritryck – ”en jättemarknad som är lätt att missa”

Pecon Print har flera goda år bakom sig och man har även haft att göra under pandemin. Lars Pettersson har dock under en längre tid funderat på sin egen roll och anlitade därför affärsutvecklarna Exekutiv för att se vad han borde göra. En av åtgärderna var att släppa in två medarbetare som delägare men också att utveckla företaget med ny vd, skriver man i ett pressmeddelande.

Tar in vd från ACG Nyström

Pecon Prints nya vd blir Nicklas Lundin som senaste kommer från rollen som Business Area Manager på ACG Nyström och sägs ha stor erfarenhet av marknad och försäljning för industrin.

– Pecon Print är ett annorlunda företag i tryckbranschen, en bransch som utifrån min erfarenhet är väldigt traditionell. Lasse vill mer, hitta spännande kunder och testa nya affärsmodeller. Det kan jag hjälpa dem med genom min långa erfarenhet och mitt stora kontaktnät, säger Nicklas och fortsätter:

– Planen för hur Pecon Print ska utvecklas är ännu på skisstadiet. Men i en snabbt föränderlig bransch och omvärld, ska man som relativt litet tryckeri med specialistkunskap att trycka på det mesta utom papper, alltid vara beredd att titta på nya lösningar. Min erfarenhet från industri och profilreklamvärlden säger mig att det finns mycket att göra i den branschen. Med slutkunden i fokus ska vi söka nya vägar för att maximera värdet för dem.

Tre nya delägare

Och så tar man alltså in tre nya delägare, dels den nya vd:n Nicklas Lundin, samt de bägge medarbetarna Tommy Strömberg och Marcus Andersson.

Lars Pettersson tar rollen som ”senior advisor” i den nya organisationen.

Vad skönt Lars, betyder det att du kan ta det lite lugnare eller vad betyder senior advisor för dig?

– Ha ha ha, ja vad jag gör sen vet jag inte än. Men blir nog kvar här ett bra tag, har alldeles för mycket ideér just nu, säger Lars Pettersson avslutningsvis till Branschkoll.

Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport om hämtmat: Engångsförpackningar just nu klimatsmartare än flergångsförpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

EU: Förpackningsavfallet ska minska med 15 procent

Ämnen i artikeln: Återvinning

Ett nytt förslag från Europeiska Kommissionen lades fram den 30:e november rörande en uppdatering och revision gällande direktivet för förpackningar och förpackningsavfall.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Profil förvärvat av Alligo

Ämnen i artikeln: AlligoZ-profil

Förvärven från Alligo fortsätter dugga tätt, nu senast har koncernen köpt 70 procent av aktierna i den New Wave Profile-anslutna återförsäljaren Z-Profil.

Z-Profil startade 1988 och har växt från ett källarföretag till ett bolag med 13 anställda med kontor både i Umeå och Skellefteå och en omsättning på över 40 miljoner kronor med ett uttalat mål att nå 100 miljoner kronor inom 3-5 år, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Med Alligo som delägare kan Z-Profil fortsätta utvecklas och ta vårt erbjudande till nästa steg. Partnerskapet med Alligo kommer skapa mervärden för både kunder och medarbetare, och ge oss möjligheten att ta oss an större uppdrag, säger Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Ursprungliga ägarna blir kvar

Förvärvet av Z-Profil sker enligt samma modell som Alligos tidigare förvärv, man köper 70 procent av bolaget och det drivs sedan vidare som ett ”självständigt specialistbolag med samma personal och ledning” där man kommer fokusera på Norrland.

Ursprungliga ägarna Jörgen Wikström, Daniel Larsson, Andreas Utterhall, Gustav Boström och Leif Noren är fortsatt kvar i bolaget.

Vi välkomnar Z-Profil till Alligo- familjen och har för avsikt att fortsätta förvärva välskötta bolag som matchar vår strategi, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef i Alligo.

Z-Profil är Alligos sjunde förvärv 2022 och sägs innebära att koncernen ytterligare stärker sin position inom
profilkläder och produktmedia på den svenska marknaden.

Ämnen i artikeln: AlligoZ-profil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lunds Tekniska Högskola söker företagssammarbeten till kursen Förpackningsteknik

Lunds Tekniska Högskola har bland sina utbildningar även en kurs vid namn Förpackningsteknik och utveckling. I denna utbildning samverkar man bland annat med olika företag inom förpackningsbranschen.

Institutionen för designvetenskaper (IKDC) på högskolan söker nu efter företag som vill samverka med och ha nytta av kursen.

Varje år tar IKDC in nya företag som kan få hjälp med sina förpackningar. Vissa av de företag som har varit med kommer tillbaka med nya utmaningar året efter, medan andra kommer med efter att ha besökt studenternas show och upptäckt att de kan ha nytta av studenternas förmåga och kapacitet för sina egna utmaningar.

Läs mer i en artikel från Lunds Kommun.

redaktionen@branschkoll.se
Annons