”Patentskrammel höjer temperaturen inom Crossmedia”

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan. Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella…

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella kapital och tillse att konkurrenterna inte kan använda deras uppfinningar.

Den 5:e oktober i år  meddelade det tyska mjukvaruföretaget DirectSmile att de fått ett patent på att ”generera bilder med realistiskt textsättnning” godkänt i USA. (United States Patent US 8,121,338 B2 for generating images with realistic text insertion) DirectSmile berättar samtidigt att de har ytterligare ett patent under behandling som rör företagets CrossMedia-lösning.

Även om inget mer konkret framkommer i själva pressmeddelandet är detta en tydlig markering mot konkurrenterna XMPIE (dotterbolag till Xerox), och PTI (ägs till 30% av Ricoh). Personaliserade bilder är som bekant en nischprodukt i sig självt och används främst inte isolerat utan i kampanjer i flera samtidiga medier, dvs Crossmedia. Att på detta sätta skramla med vapnen framför konkurrenterna på deras hemmaplan i USA ger oss all anledning att tro att detta bara är första steget på en större offensiv från DirectSmiles sida.

Vi får invänta och se vad det andra patent inom CrossMedia innebär men enligt obekräftade rykten kan det vara klart under första halvåret 2013 och utan tvekan höjer det temperaturen kring området Crossmedia.

Det är bara positivt om andra leverantörer nu tvingas höja sig ett eller flera snäpp och snabbare få fram enklare och flexiblare lösningar. Det behövs mer än någonsin så att fler grafiska företag kan komma igång med att erbjuda sina kunder lösningar för flerkanals-kommunikation.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation sedan 2005 i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Avknoppning skapar ny grafisk aktör i södra Sverige

Den nya studion för skyltning, bildekor och fotografering öppnar i januari 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryckeritjänster

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun söker tryckeri för 6-årigt kontrakt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun upphandlar ramavtal för tryck och utskick

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gop blir distributör av Swedboard på den skandinaviska marknaden

Ämnen i artikeln: Gop

Ska sälja pappersbaserade skivor till den grafiska displaybranschen.

Ämnen i artikeln: Gop
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons