”Patentskrammel höjer temperaturen inom Crossmedia”

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan. Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella…

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella kapital och tillse att konkurrenterna inte kan använda deras uppfinningar.

Den 5:e oktober i år  meddelade det tyska mjukvaruföretaget DirectSmile att de fått ett patent på att ”generera bilder med realistiskt textsättnning” godkänt i USA. (United States Patent US 8,121,338 B2 for generating images with realistic text insertion) DirectSmile berättar samtidigt att de har ytterligare ett patent under behandling som rör företagets CrossMedia-lösning.

Även om inget mer konkret framkommer i själva pressmeddelandet är detta en tydlig markering mot konkurrenterna XMPIE (dotterbolag till Xerox), och PTI (ägs till 30% av Ricoh). Personaliserade bilder är som bekant en nischprodukt i sig självt och används främst inte isolerat utan i kampanjer i flera samtidiga medier, dvs Crossmedia. Att på detta sätta skramla med vapnen framför konkurrenterna på deras hemmaplan i USA ger oss all anledning att tro att detta bara är första steget på en större offensiv från DirectSmiles sida.

Annons

Vi får invänta och se vad det andra patent inom CrossMedia innebär men enligt obekräftade rykten kan det vara klart under första halvåret 2013 och utan tvekan höjer det temperaturen kring området Crossmedia.

Det är bara positivt om andra leverantörer nu tvingas höja sig ett eller flera snäpp och snabbare få fram enklare och flexiblare lösningar. Det behövs mer än någonsin så att fler grafiska företag kan komma igång med att erbjuda sina kunder lösningar för flerkanals-kommunikation.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation sedan 2005 i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons