PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!
Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”
Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.
EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.
Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:
– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.
EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.
UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.
Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”
Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?
Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.
Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.
– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.
Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.
Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.
Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.
UF-företag vann ”årets innovation” för sin smarta förpackning

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”
Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.
Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.
Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.
Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.
Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.
2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.
Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).
Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.
Insamlingsstatistik från FTI
Material | Glas | Papper | Plast | Metall | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 22,2 | 17,5 | 9,0 | 1,7 | 50,4 |
2018 | 21,8 | 14,1 | 7,6 | 1,7 | 45,2 |
2013 | 19,5 | 12,4 | 5,3 | 1,6 | 38,8 |
UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.