PAR ny huvudsponsor för Guldnyckeln

Pressmeddelande 2010-11-11

PAR tar över som huvudsponsor för Guldnyckeln, dm-branschens tävling och den som har tydligast fokus på smart, resultatdrivande direktkommunikation i alla slags kanaler. Sponsorskapet löper över två år.

– Jag är oerhört glad att PAR blir ny huvudsponsor för Guldnyckeln, säger Mikael von Ekensteen, vd på SWEDMA. PAR har under flera år varit sponsor för priset Diamantnyckeln och bidragit med tjänster kring urval och adresser. Att de nu växlar upp sitt engagemang är ett bra, tydligt kvitto på värdet av den nytta Guldnyckeln ger både branschen och sponsorerna.

Guldnyckeldagen genomförs den 24 mars 2011 för 29:e gången och förutom att vara en galakväll med prisutdelning och fest, samlar dagen branschen för att under ett fullmatat seminarium i SWEDMAs regi lyssna till flera namnkunniga och spännande föreläsare.

Direktmarknadsföringen som metodik är på stark frammarsch, trots de senare årens motgångar för stora delar av marknadsföringsbranschen. Guldnyckeln är med sin position som en av den svenska reklam- och marknadsföringsvärldens största kompetensföreteelser med och belyser de fördelar som direktmarknadsföringen har i sitt resultatorienterade synsätt.

– För oss handlar sponsorskapet om att hjälpa till att belysa den viktiga roll som direktmarknadsföringen har för att skapa framgång. Det har vi under en följd av år redan gjort via vårt sponsorskap av ”best-in-show-priset” Diamantnyckeln. Men nu känns det helt rätt i tiden att ta över huvudsponsorskapet, säger Pia Törnqvist, marknadschef på PAR.

Förutom PAR är även följande sponsorer klara:
Abakus
Bong
Elanders
Gabor & co
MediaEffekt
Alfatell
Dagens Media
AGI

Guldnyckeln äger rum den 24 mars 2011. Sista inlämningsdag för bidrag till tävlingen är den 28 januari 2011.

För mer information, kontakta:
Pia Törnqvist, marknadschef, PAR: pia.tornqvist@par.se, 0706 89 76 59
Mikael von Ekensteen, vd, SWEDMA: mikael.ekensteen@swedma.se, 08 53 48 02 62

Om Guldnyckeln
Guldnyckeln är Sveriges största tävling i direktmarknadsföring och arrangeras av SWEDMA – intresseorganisationen för direktmarknadsföring. Tävlingen vilar på de tre benen strategi, kreativitet och resultat, och är den enda tävling i reklam och marknadsföring, där alla dessa delar ingår. Guldnyckeln belönar direktmarknadsföring som, oavsett media, åstadkommit respons som är mätbar på individnivå. Vinnarna har uppnått höga poäng inom alla tre områdena. Mer information på guldnyckeln.se.

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons