Pappersleverantörer varnar för pappersbrist

Mätse Boards bruk i Husum har ställt om från finpapper till kartongtillverkning. Detta är bara en av flera förändringar hos finpappersbruken som kraftigt har reducerat sin kapacitet det senaste året. <em>(Bild: Mätse Board)</em>
Mätse Boards bruk i Husum har ställt om från finpapper till kartongtillverkning. Detta är bara en av flera förändringar hos finpappersbruken som kraftigt har reducerat sin kapacitet det senaste året. (Bild: Mätse Board)

Pappersbruk som ställer om sin produktion och en dollar som är starkare än på länge. Det är två faktorer som påverkar priset på tryckpapper – och som till och med kan leda till en bristsituation i höst.

Samtliga leverantörer av papper till den grafiska branschen har de senaste månaderna aviserat om prishöjningar på mellan fem och tio procent. För branschen är detta inget nytt, men enligt ledande aktörer är situationen på marknaden inte den samma som tidigare. Den minskade kapaciteten hos bruken tillsammans med en stark dollar påverkar enligt dem papperspriset på ett nytt sätt.

Flera tryckerier som Branschkoll varit i kontakt med bekräftar att de senaste aviseringarna om höjningar är mer av en ”information” snarare än en prisförhandling med pappersleverantörerna.

Minskad kapacitet hos bruken

Pappersbruk i hela Europa har det senaste året gjort stora förändringar. Pappersmaskiner stängs eller ställts om från finpapper till kartong eller annan mer eftertraktad produkt. Till exempel så ställer både Mätse Board (Husum) och Stora Ensos (Varkaus) om från finpapper till annan produktion. Tullis Russel i Skottland, som bland annat tillverkat Multidesign för Papyrus, gick i konkurs tidigare i år och verksamheten stängs. Bara de här tre förändringarna tar bort nästan 600.000 ton finpapper från marknaden.

Svagare krona ökar exporten till dollarländer

Samtidigt får pappersbruken bättre betalt på den amerikanska marknaden på grund av den stärkta dollarkursen – mellan 15 och 20 procent jämfört med 12 månader tillbaka.

Den amerikanska dollarn har stärkts kraftigt mot både euron och den svenska kronan. Idag kostar en dollar över 15 procent mer än för ett år sedan.

Den amerikanska dollarn har stärkts kraftigt mot både euron och den svenska kronan. Idag kostar en dollar över 15 procent mer än för ett år sedan.

Pappersmassapriset sätts normalt i dollar och därmed får pappersbruken betala ett högre pris för massan som gör att papperet blir dyrare att tillverka. Särskilt påverkade av detta är de bruk som inte tillverkar sin egen massa.

Fyller på lager

På Antalis förbereder man sig på en bristsituation.

– Vi har fyllt våra lager på stan och tanken är att vi ska ligga med ett par månaders försäljning i lager, säger Antalis försäljningschef Peter Argården i en kommentar.

Enligt Peter Argården blir det också längre ledtider vilket fram för allt gäller digitalpapper till båda kontor och grafiska verksamheter. Ledtiderna säger han kan gå upp till 6 till 8 veckor senare i höst.

Enligt Antalis så gäller samma situation för grossisterna i förhållande till pappersbruken.

– Pappersbruken kommer inte att ge sig – man får inget papper om man inte betalar, säger Peter Argården.

Nytt fundament för kostnadsläget

Hos Papyrus är det samma tongångar och försäljningschef Niklas Järbur säger att det fundament som finns för en prishöjning är helt nytt.

– Förutsättningarna har förändrats på väldigt kort tid. Senaste 15 åren har vi haft en överkapacitet i alla led, det stämmer inte längre, säger Niklas Järbur.

Han säger att man har helt nya typer av diskussioner med sina leverantörer (bruken) där man inte bara pratar om pris utan också om hur mycket papper man kan få.

– I Europa kommer det finnas för lite papper i höst. Men vi räknar med, och hoppas på, att vi kan få de volymer vi behöver men det kommer inte alla att få på alla marknader, säger Nkilas.

Enligt Niklas Järbur kan pappersbruken nu också välja att avstå volymer – för man kan sälja till andra marknader istället – bland annat till USA.

– Just nu tackar bruken nej till ordrar och kan börjar välja lite till vem man levererar.

Enligt Niklas Järbur påverkar valutaläget också situationen men framhåller att det är underkapaciteten just nu som är det stora problemet.

– Det starkaste fundamentet är inte valutan även om dollarna är stark och bruken just nu väljer att exportera till dollar-marknader.

Viktigt för branschen är att höjningarna genomförs på ett sätt så att det blir rättvist både lokalt och mot andra marknader i fram för allt Europa.

– För vår del så känner vi att vi har fått till höjningarna rätt ur ett geografiskt perspektiv, avslutar Niklas Järbur på Papyrus.

Osäker framtid

Efterfrågan på tryckpapper kommer inte att öka och det kommer inte att tillkomma ny kapacitet. Så frågan är när det blir ballans på marknaden? En fråga som nog ingen kan svara på eftersom det styrs av både efterfrågan – men också av hur det går för de bruk som fortsätter att tillverka papper till branschen.

Hur tryckerier och deras kunder kommer att reagera och agera återstår att se men det kommer att påverka kostnadsläget för trycksaker på ett eller annat sätt. Det gäller också att ha en dialog med sin leverantör angående leveranser.

Också den skakiga situationen på världsmarknaden i stort ökar osäkerheten. Valutakurser, ränta och vad som händer på stora marknader som Kina och USA kommer att påverka både efterfrågan och priset på massa och papper.

Vad tror du om papperspriser och möjliga leveranssvårigheter under hösten? Maila gärna ola@branschkoll.se med tankar och funderingar.

(Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket innebär att branschkoll.se har samma grundlagsskydd för yttrandefriheten som radio, tv och tidningar. En källa som vill vara anonym har rätt att vara det.)

Annons

Trippel för Antalis – tre nya storformatssäljare på plats

Ämnen i artikeln: Antalis

Antalis förstärker sin organisation genom att anställa ytterligare två säljare till sin avdelning för storformat och visuell kommunikation.

– Det är med stor glädje som vi hälsar Christer Sehlstedt och Jonas Lundström välkomna till Antalis när dom nu båda tar klivet över till oss. Både Christer och Jonas har tillträtt sina nya roller sedan början av augusti. De är, tillsammans med Andreas Andersson som började i mars, viktiga delar i Antalis satsning att växa ytterligare inom storformatsmarknaden, säger Jonas Palmgren på Antalis

Alla har lång erfarenhet inom ”viscom” och storformat, bland annat från Scandraft där alla tre har jobbat tidigare, och kommer förstärka Antalis position med sin kunskap och kontaktnät, skriver man i ett meddelande.

– Vårt mål är att bli en ännu bättre leverantör och partner till våra kunder och dessa båda rekryteringar ett viktigt steg i rätt riktning för vår strategi.

Ämnen i artikeln: Antalis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen dags för mässa

På onsdag är det ÄNTLIGEN dags att träffas på riktigt, det är nu ganska exakt 2,5 år sedan Nordic Profile Fair hölls senaste gången på Elmia.

Årets mässa hålls den 17-18 augusti (onsdag, torsdag) och kommer även sändas live i samarbete med Onlinemässan, mer information om det hittar du här.

Nytt för i år är också att ingång till mässan sker via ingång Syd, mässan hålls i Hall C.

Cirka 100 utställare är klara, fullständig utställarlista hittar du här.

Branschkoll kommer vara på plats och prata med så många vi hinner, om du ser oss i korridorerna tveka inte på att säga hej och prata lite.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor New Wave-ÅF förvärvad

Konsolideringen i kedjan fortsätter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wenaas anställer branschveteran till sin Sverigesatsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En svart låda för konfektionsindustrin

Modebranschen har fått en prototyp på sin egna ”svarta låda” som lagrar utsläppssiffror och kan lämna över dessa omanipulerade, ett steg i att bli en ännu mer transparent industri.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södras textilmassa fortsätter vinna mark

Restaurang textil Södra massa

Nytt avtal med hotell- och restauranggruppen PM & Vänner.

Södra har ingått ett avtal medhotell- och restauranggruppen PM & Vänner tillsammans ska de bägge samarbeta för att återvinna textilier och tillverka mer av Södras textilmassa Oncemore. Det här är Södras första samarbete med besöksnäringen.

– Besöksnäringen producerar en stor mängd textilavfall varje år. Med Oncemores teknik kan vi hjälpa till att ta hand om detta. Processen kombinerar avfallet med skogsråvara från våra medlemmars hållbart skötta skogar och skapar en ny textilmassa. Vi är glada att ta Oncemore in i hotell- och restaurangsektorn tillsammans med PM & Vänners lokala och prisade verksamhet, säger Södras vd Lotta Lyrå i ett meddelande.

PM & Vänners förbrukade textilier kommer att samlas in för att kunna skapa nya textiler med hjälp av Södras Oncemore.

– Under vår 30 år långa historia har hållbarhet alltid varit vårt fokus. Genom alla dessa år har Södra varit en viktig partner, där vi har samarbetat för att skapa unika aktiviteter och event för både kunder och medlemmar. Nu tar vi vårt samarbete och hållbarhetsarbete till en ny nivå, säger Monica Carlsson och Per Bengtsson, grundare PM & Vänner.

Första steget i en expansion inom hotellbranschen – ska bearbeta 25.000 ton textilavfall

Samarbetet med PM & Vänner är ett första steg för Södras och Oncemores expansion inom hotell- och restaurangbranschen. Målet är att framåt skapa en skalbar lösning som minskar onödigt avfall av textiler och som kan implementeras inom hela sektorn. På detta sätt vill Oncemore öka bidraget till en mer hållbar textilindustri med målet att bearbeta 25.000 ton textilavfall till 2025.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posterföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri säljer i Norge – och blir stor aktieägare i nya koncernen

Konsoliderar marknaden för effektiv kommunikation i print och digitala medier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Daniel Redner till Scandraft

Ämnen i artikeln: Scandraft

Daniel Redner har lämnat Brand Factory efter tolv år. Hans nya jobb blir som säljare på Scandraft i Stockholm.

Samtidigt så kliver Lucas Fagerberg, som redan jobbar på Scandraft, också över till säljteamet i Stockholm

– Daniel är uppvuxen i den grafiska branschen och har de senaste tolv åren arbetat på Brand Factory. Lucas är en hockeykille som har arbetat på Scandraft de senaste åren och tar nu klivet till säljare. Både Daniel och Lucas kommer att ta hand om våra kunder i Stockholmsregionen och är på plats från den 15 augusti, skriver Scandraft i ett meddelande.

Scandraft är leverantör av material för bild, dekor och reklam.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

5 ledaregenskaper att ha med i ditt CV

Att inkludera ledarskapsförmåga på ditt CV är viktigt av flera anledningar.

För det första vill arbetsgivare veta att du har förmågan att leda och hantera projekt och team. För det andra kräver eller föredrar många jobb kandidater med ledarskapserfarenhet. Slutligen kan en lista över dina ledarskapsförmåga hjälpa dig att skilja dig från andra kandidater. Här kan man med fördel nyttja klara mallar för att förtydliga detta. Se till exempel cvmall.se

Vad är en ledarskapsförmåga egentligen?

Det finns inget entydigt svar på denna fråga eftersom ledarskap kan betyda olika saker för olika människor. Generellt sett kan dock ledarskap definieras som förmågan att vägleda och motivera andra mot ett gemensamt mål. En ledare är någon som föregår med gott exempel och inspirerar andra att göra sitt bästa. För att veta vad ledaregenskaper är måste vi definiera dem. Söker du jobb som ledare, kan ett väldesignad CV-mall stärka innehållet. Behöver du inspiration? Kolla in CV-exempel

Det finns många olika ledarstilar och de bästa ledarna är de som kan anpassa sin stil till situationen. Vissa ledare är mycket direktiv och talar om för sina medarbetare exakt vad de ska göra, medan andra har en mer handfast inställning och låter sina medarbetare ta ledningen. De mest effektiva ledarna är vanligtvis de som kan hitta en balans mellan dessa två ytterligheter och anpassa sin stil efter behov.

Här kommer dock några egenskaper som är gemensamma för alla bra ledare. Här är fem av dem:

Integritet

För att vara en effektiv ledare måste man upprätthålla en hög nivå av integritet. Integritet är egenskapen att vara ärlig och ha starka moraliska principer. Det är viktigt för ledare att vara sanningsenliga och etiska i sina handlingar för att bygga upp förtroende med sina följare. En ledare som saknar integritet kommer inte att respekteras, och kan till och med ses som oärlig och opålitlig.

Vision

För att vara en effektiv ledare är det viktigt att ha en tydlig vision. En vision är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att hålla dig fokuserad och motiverad, även i svåra tider. Det kan också hjälpa till att inspirera och motivera dina teammedlemmar att uppnå fantastiska saker.

Inspiration

En av de viktigaste egenskaperna för en ledare att ha är inspiration. Inspiration kan komma från många olika saker, men den är mest kraftfull när den kommer inifrån. Ledare som är inspirerade kan motivera och inspirera dem runt omkring dem att uppnå stora saker. 

Strategi

För att vara en effektiv ledare måste man ha ett strategiskt tänk. Detta innebär att tänka framåt, sätta upp mål och komma med en plan för att uppnå dessa mål. Det räcker inte att bara reagera på situationer när de uppstår; en strategisk ledare planerar för alla möjliga resultat och vidtar åtgärder därefter. Att kunna tänka strategiskt är viktigt för alla ledare, oavsett om det är i näringslivet eller i politiken.

Taktik

För att vara en effektiv ledare måste du ha en mängd olika taktiker till ditt förfogande. Detta kan innefatta allt från att tala inför publik och nätverkande till problemlösning och delegering. För att bli framgångsrik är det viktigt att förstå vilken taktik som fungerar bäst för dig och ditt team. Dessutom måste du vara anpassningsbar och villig att byta kurs vid behov. Som ledare är det viktigt att behålla en positiv attityd och hålla sitt team motiverat.

Att skriva ett nytt CV 

Ett CV är ett dokument som beskriver dina färdigheter, erfarenheter och utbildningar så att potentiella arbetsgivare kan få veta mer om dig.

Nuförtiden fungerar inte ett CV som ser tråkigt ut. För att sticka ut från mängden är det nödvändigt att anpassa den till den utlysta tjänsten. Är det ett jobb inom den kreativa branschen? Använd en mer kreativ cv-mall. Är det ett traditionellt jobb? Se då till att välja ett traditionellt CV. Behöver du inspiration? Ta en titt på dessa CV mallar.

En bra process för att skapa ett välutformat CV:

Det första steget i att skriva ett CV är att samla in all information som du vill ha med. Det kan handla om dina kontaktuppgifter, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information.

När du har samlat all din information kan du börja organisera den till ett sammanhängande dokument. Vanligtvis är CV:n indelade i fyra avsnitt: kontaktinformation, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information. Du kan välja att organisera dessa avsnitt på det sätt som fungerar bäst för dig, men se till att det är lätt för läsaren att förstå.

När ditt CV är organiserat är det dags att börja skriva! Se till att lyfta fram dina färdigheter och erfarenheter som är mest relevanta för den tjänst du söker. Använd starka verb och ett koncist språk för att få ditt CV att sticka ut.

När du är klar med ditt CV ska du se till att korrekturläsa det för att se om det finns grammatiska fel och stavfel. Det är också en bra idé att låta någon annan läsa igenom det så att de kan ge dig feedback. När du har gjort nödvändiga ändringar kan du skriva ut ditt CV och skicka det till potentiella arbetsgivare!

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]