Papperskretsen och Pressretur avvecklas

I samband med att ansvaret för insamling av returtidningar flyttas över på kommunerna så avvecklas Papperskretsen och Pressretur.

I linje med regeringens beslut att avskaffa Producentansvaret för returpapper, det vill säga tidningspapper, från 1 januari 2022 kommer Papperskretsen och Pressretur att avvecklas efter 31 december 2021.

FTIs insamlingsstationer kommer att finnas kvar på de platser där man skrivit avtal med kommunen.

Pressretur AB har organiserat och ansvarat för landets insamling av returtidningar och andra trycksaker på tidningspapper sedan 1994 inom ramen för det producentansvar som då började gälla. Basen i Pressreturs insamlingssystem har varit FTI:s Återvinningsstationer (”ÅVS:er”). Regeringen beslutade i december 2020 att avskaffa producentansvaret för returtidningar från och med den 1 januari 2022.

Papperskretsen har under många år existerat som ett forum och en webb-plats för frågor som rör landets insamling av returpapper. Bakom Papperskretsen står bland annat landets producenter av tidningspapper, TU Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter och Grafiska Företagen.

Volymen tidningspapper har minskat stadigt sedan rekordåret 2007, idag kvarstår cirka 25% av den volymen. Trenden är fortsatt vikande, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Kommunernas ansvar

Varje enskild kommun bestämmer nu hur insamlingen av returpapper ska organiseras inom kommungränserna och har också det fulla ansvaret för att informera invånarna om respektive lösnings utformning.

Enligt Pressretur kommer många kommuner att fortsätta insamlingen precis som vanligt, till exempel via någon av Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (”FTI:s”) ca 5.000 återvinningsstationer runt om i landet. De kommuner som fortsätter med ÅVS:er har valt att teckna egna avtal med FTI från och med 1 januari 2022.

På ftiab.se ska fortsatt finnas svar frågor som rör ÅVS:er städning, fulla behållare eller annat som rör återvinningen.

Annons

Rabattkuponger på nätet utmanar tv och print

Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR fortsätter att öka kraftigt

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar

I februari ökade DR med 33 procent i Mediebyråernas mätning. Hittills i år har DR gått upp med 44 procent jämfört med 2010. Siffrorna gäller endast för den reklam som mediebyråerna, som är medlemmar i Sveriges Mediebyråer, har förmedlat.

Det är bara Radio och tv som ökar mer än DR. Investeringar i internetbaserad reklam sjönk med 13 procent i februari men hittills i år har internet ökat med 7 procent jämfört med föregående år.

Ta del av hela resultatet.

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Facebooks ”DR-funktion” lanseras i Sveirge under våren

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar Flash-”dödare”

Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Katastrofen i Japan påverkar även pappersindustrin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bording visar ”Händelsestyrd reaktion” på marknadsförings- mässa

Ämnen i artikeln: Bording

På veckans kombinerade IT- och marknadsföringsmässor i Kista utanför Stockholm handlar det mesta om Cloud computing, e-handel, crm och sociala medier. Men också mycket kretsar kring den

Ämnen i artikeln: Bording
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Internaktiv tidningsannons får färg

Ämnen i artikeln: Power of print

Företaget Shikun & Binui Solaria jobbar med förnybar energi i Israel och reklambyrån Saatchi & Saatchi har gjort en annons för dem som är svartvit i tidningen men när den hålls upp mot solen får den färg och ytterligare text syns för läsaren.

Färgen är tryckt på baksidan och den lyser igenom papperet när den hålls upp mot ljuset. En nackdel är att annonsören också måste köpa baksidan på tidningssidan för att ha med annonsen i en tidning. Men en kul idé att involvera läsarna. Titta på filmen för att se effekten.

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Power of print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svårt med koncentrationen vid digital läsning

Ämnen i artikeln: iPad
Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

1,5 miljoner svenska använder inte internet

Ämnen i artikeln: InternetMediestatistik

Enligt internetstatistik.se finns det ungefär 1,5 miljoner ”icke-användare” av internet i Sverige, det vill säga människor som säger sig använda internet aldrig eller mycket sällan.

Ämnen i artikeln: InternetMediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i tryck mest accepterat

Ämnen i artikeln: Medieutveckling

I en undersökning från USA kommer det fram att de etablerade medierna, tidningar, magasin och tv, är de där reklamen är mest accepterad. Bäst tycker de tillfrågade om att se reklam i dagstidningar och magasin.

Ämnen i artikeln: Medieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]