Papperskretsen och Pressretur avvecklas

I samband med att ansvaret för insamling av returtidningar flyttas över på kommunerna så avvecklas Papperskretsen och Pressretur.

I linje med regeringens beslut att avskaffa Producentansvaret för returpapper, det vill säga tidningspapper, från 1 januari 2022 kommer Papperskretsen och Pressretur att avvecklas efter 31 december 2021.

FTIs insamlingsstationer kommer att finnas kvar på de platser där man skrivit avtal med kommunen.

Pressretur AB har organiserat och ansvarat för landets insamling av returtidningar och andra trycksaker på tidningspapper sedan 1994 inom ramen för det producentansvar som då började gälla. Basen i Pressreturs insamlingssystem har varit FTI:s Återvinningsstationer (”ÅVS:er”). Regeringen beslutade i december 2020 att avskaffa producentansvaret för returtidningar från och med den 1 januari 2022.

Papperskretsen har under många år existerat som ett forum och en webb-plats för frågor som rör landets insamling av returpapper. Bakom Papperskretsen står bland annat landets producenter av tidningspapper, TU Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter och Grafiska Företagen.

Volymen tidningspapper har minskat stadigt sedan rekordåret 2007, idag kvarstår cirka 25% av den volymen. Trenden är fortsatt vikande, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Kommunernas ansvar

Varje enskild kommun bestämmer nu hur insamlingen av returpapper ska organiseras inom kommungränserna och har också det fulla ansvaret för att informera invånarna om respektive lösnings utformning.

Enligt Pressretur kommer många kommuner att fortsätta insamlingen precis som vanligt, till exempel via någon av Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (”FTI:s”) ca 5.000 återvinningsstationer runt om i landet. De kommuner som fortsätter med ÅVS:er har valt att teckna egna avtal med FTI från och med 1 januari 2022.

På ftiab.se ska fortsatt finnas svar frågor som rör ÅVS:er städning, fulla behållare eller annat som rör återvinningen.

Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

TMG Sthlm skriver ”världens bästa säljmail”

Ett blogginlägg om nyligen bildade TMG Sthlm har gett stort eko i sociala medier (stort i alla fall för ett grafiskt företag). Blogginlägget har skickats vidare åtskilliga gånger på både Facebook och Twitter.
Den första oktober skrev Martin Palacios på sin blogg om ett säljmail han fått av en säljare på TMG Sthlm (bildat av Jernströms och 08 Tryck). Han kallar det för ”Världens bästa säljmail”.

Säljaren som skickade mailet har gjort allt rätt – till exempel satt sig in i mottagarens situation, levererat kundnytta och varit personlig.

Läs brevet ”TMG Sthlm – Komplett kommunikationspartner” och inspireras.

Om du driver tryckeriverksamhet är det ju dessutom intressant att se hur en av dina konkurrenter säljer sina tjänster.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook omförhandlar lån

Efter börsnoteringen tidigare i år har förutsättningarna förändrats och lånen hos kreditgivarna är omförhandlade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Direktreklamen ökade under augusti

Pressmeddelande från Institutet för Reklam- och mediestatistik 2010-09-30

Institutet för Reklam- och mediestatistik (IRM), som är ensamma om att täcka hela reklammarknaden, publicerar nu för första gången statistik för direktreklamen månadsvis.

– För första gången någonsin presenteras nu en heltäckande bild av hur mycket annonsörerna köper direktreklam (DR) för varje månad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jernström Offset och 08 Tryck bildar TMG Sthlm

Vd på TMG Sthlm blir Johan Tidblom

Det nya bolaget har 49 anställda och beräknas omsätta 100 miljoner i år.

På digitaltrycksidan finns både ark och rulle med HP Indigo och Xeikon. På offsetsidan finns en åttafärgare från Manroland.

I ett pressmeddelande säger man att man ska bli ”Stockholms mest omtyckta crossmedia producent”.

Vd är John Tidblom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kodak Nexpress trycker nästan som offset – prisbelönt färgstyrningsprojekt

Två Kodak Nexpress på digitaltryckeriet DPN i Malmö når nu nästan upp till tryckstandarden för offsettryck, ISO-12647. Detta efter att det prisbelönade examensarbetet genomförts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons