Logga in

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

23 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda.

– Baskvaliteter kommer alltid vara den större delen av vår verksamhet – men med effektpapper kan man sätta guldkant på trycksaken med till exempel ett omslag eller en arkdel. Att säga att det är för dyrt är inte okej längre, menar Dilip Jernsparv (LinkedIn).

Value in Paper handlar om att ”tänka rätt papper”, enligt Dilip som har ett förflutet på bland annat Elanders. Idag investerar företag stora pengar i sin kommunikation och här måste även trycksaken hänga med.

– Även om den största delen av en kommunikationsbudget går till annat än tryck får trycksaken inte bli en kompromiss som förstör den investering man gör i sin kommunikation som helhet, säger Dilip.

Om man istället investerar lite mer i till exempel ett finare papper så kommer det istället att öka effekten – och ett högre pris går att motivera.

– En trycksak idag kan förmedla väldigt mycket mer än bara själva informationen som är tryckt på papperet och det är en av branschens utmaningar att få ut detta budskap, menar Dilip.

I takt med att upplagorna sjunker och att företag i större utsträckning verkligen har en tanke bakom varje trycksak så ökar både möjligheten och viljan att investera i annat än standardpapper. Marknadsföringen blir allt mer digital – men det går att positionera sig på ett annat sätt med trycksaker.

Ida Friberg jobbar i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

– Det som trycks idag är tryckt med en tanke. Tidigare, med större upplagor, så var det dyrt att ta ett finare papper men det ser annorlunda ut idag. Det går att vara mycket mer kreativ kring papper nu.

Papperet ska kopplas samman med varumärket

Med hjälp av ett effektpapper kan man skapa helt andra känslor och upplevelser hos mottagaren. Det handlar exempelvis om kvalitet vilket man kan skriva om i ord – men med rätt papper kan det också förmedlas genom känslor. Och detta jobbar Papyrus med att missionera kring hos landets varumärkesägare, reklambyråer och tryckerier.

– Det går att skapa kopplingar till ett varumärke bara med papperet. Vi möter ofta varumärkesägare för att så ett frö hos dem – för att skapa efterfrågan hos tryckerierna som är våra kunder, säger Dilip.

Förväntar sig ökad efterfrågan

Informationsmängden ökar. Digitaliseringen ökar. Och det blir allt svårare att få fram sitt budskap. I allt detta så ser Dilip att papperet spelar en viktig roll.

– Vi kommer se en ökad efterfrågan på specialpapper eftersom företag måste sticka ut, de måste skapa uppmärksamhet hos sina kunder.

Han tror också att e-handlare måste börja använda det här i högre grad – att mer utnyttja kraften i papperet för att skicka signaler till sina kunder.

– Min dröm är att både reklambyråer och slutkunder ska se att det inte bara är prislappen på papper och tryck som ska styra om man ska kommunicera i den tryckta kanalen. 

Effektpapper är rätt väg att gå

När man vet vad syftet är med till exempel katalogen eller utskicket – då kommer man ofta komma fram till att man måste höja trycksaken på något sätt. Här gäller det för tryckerierna att få kunderna att förstå vad papperet ska hjälpa den tryckta produkten att uppnå.

– Jag är säker på att effektpapper är rätt väg att gå – det kommer göra att man kan motivera att man över huvud taget lägger pengar på trycksaker i framtiden.

– Att bara säga att det är för dyrt med ett specialpapper är inte okej längre – för att sticka ut måste man lägga lite extra och effekten gör att det istället blir en bra investering, avslutar Dilip.

Dilip Jernsparv jobbar tillsammans med Ida Friberg i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

Så lyckades Arkitektkopia med lansering och försäljning av CMYK+

Arkitektkopia var under sommaren 2018 det första tryckeriet i Sverige som erbjöd sexfärgstryck med tekniken som man kallar ”CMYK+” – det vill säga möjligheten att digitaltrycka med guld, silver, vitt och klarlack. (mer…)

7 maj: Prata framtid med Landa och 100-tals andra företag i branschen

Tongivande aktörer i grafiska bransch träffas på Print Next den 7 maj i Stockholm. Det blir en högintensiv dag med massor av möjligheter! (mer…)

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna. (mer…)

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Netflix vänder sig till print för att bli tagna seriöst

Det tryckta mediet används ännu en gång för att vinna respekt och för att skapa en produkt som står ut i bruset.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.