Logga in

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

23 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda.

– Baskvaliteter kommer alltid vara den större delen av vår verksamhet – men med effektpapper kan man sätta guldkant på trycksaken med till exempel ett omslag eller en arkdel. Att säga att det är för dyrt är inte okej längre, menar Dilip Jernsparv (LinkedIn).

Value in Paper handlar om att ”tänka rätt papper”, enligt Dilip som har ett förflutet på bland annat Elanders. Idag investerar företag stora pengar i sin kommunikation och här måste även trycksaken hänga med.

– Även om den största delen av en kommunikationsbudget går till annat än tryck får trycksaken inte bli en kompromiss som förstör den investering man gör i sin kommunikation som helhet, säger Dilip.

Om man istället investerar lite mer i till exempel ett finare papper så kommer det istället att öka effekten – och ett högre pris går att motivera.

– En trycksak idag kan förmedla väldigt mycket mer än bara själva informationen som är tryckt på papperet och det är en av branschens utmaningar att få ut detta budskap, menar Dilip.

I takt med att upplagorna sjunker och att företag i större utsträckning verkligen har en tanke bakom varje trycksak så ökar både möjligheten och viljan att investera i annat än standardpapper. Marknadsföringen blir allt mer digital – men det går att positionera sig på ett annat sätt med trycksaker.

Ida Friberg jobbar i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

– Det som trycks idag är tryckt med en tanke. Tidigare, med större upplagor, så var det dyrt att ta ett finare papper men det ser annorlunda ut idag. Det går att vara mycket mer kreativ kring papper nu.

Papperet ska kopplas samman med varumärket

Med hjälp av ett effektpapper kan man skapa helt andra känslor och upplevelser hos mottagaren. Det handlar exempelvis om kvalitet vilket man kan skriva om i ord – men med rätt papper kan det också förmedlas genom känslor. Och detta jobbar Papyrus med att missionera kring hos landets varumärkesägare, reklambyråer och tryckerier.

– Det går att skapa kopplingar till ett varumärke bara med papperet. Vi möter ofta varumärkesägare för att så ett frö hos dem – för att skapa efterfrågan hos tryckerierna som är våra kunder, säger Dilip.

Förväntar sig ökad efterfrågan

Informationsmängden ökar. Digitaliseringen ökar. Och det blir allt svårare att få fram sitt budskap. I allt detta så ser Dilip att papperet spelar en viktig roll.

– Vi kommer se en ökad efterfrågan på specialpapper eftersom företag måste sticka ut, de måste skapa uppmärksamhet hos sina kunder.

Han tror också att e-handlare måste börja använda det här i högre grad – att mer utnyttja kraften i papperet för att skicka signaler till sina kunder.

– Min dröm är att både reklambyråer och slutkunder ska se att det inte bara är prislappen på papper och tryck som ska styra om man ska kommunicera i den tryckta kanalen. 

Effektpapper är rätt väg att gå

När man vet vad syftet är med till exempel katalogen eller utskicket – då kommer man ofta komma fram till att man måste höja trycksaken på något sätt. Här gäller det för tryckerierna att få kunderna att förstå vad papperet ska hjälpa den tryckta produkten att uppnå.

– Jag är säker på att effektpapper är rätt väg att gå – det kommer göra att man kan motivera att man över huvud taget lägger pengar på trycksaker i framtiden.

– Att bara säga att det är för dyrt med ett specialpapper är inte okej längre – för att sticka ut måste man lägga lite extra och effekten gör att det istället blir en bra investering, avslutar Dilip.

Dilip Jernsparv jobbar tillsammans med Ida Friberg i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!