Logga in

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

23 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda.

– Baskvaliteter kommer alltid vara den större delen av vår verksamhet – men med effektpapper kan man sätta guldkant på trycksaken med till exempel ett omslag eller en arkdel. Att säga att det är för dyrt är inte okej längre, menar Dilip Jernsparv (LinkedIn).

Value in Paper handlar om att ”tänka rätt papper”, enligt Dilip som har ett förflutet på bland annat Elanders. Idag investerar företag stora pengar i sin kommunikation och här måste även trycksaken hänga med.

– Även om den största delen av en kommunikationsbudget går till annat än tryck får trycksaken inte bli en kompromiss som förstör den investering man gör i sin kommunikation som helhet, säger Dilip.

Om man istället investerar lite mer i till exempel ett finare papper så kommer det istället att öka effekten – och ett högre pris går att motivera.

– En trycksak idag kan förmedla väldigt mycket mer än bara själva informationen som är tryckt på papperet och det är en av branschens utmaningar att få ut detta budskap, menar Dilip.

I takt med att upplagorna sjunker och att företag i större utsträckning verkligen har en tanke bakom varje trycksak så ökar både möjligheten och viljan att investera i annat än standardpapper. Marknadsföringen blir allt mer digital – men det går att positionera sig på ett annat sätt med trycksaker.

Ida Friberg jobbar i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

– Det som trycks idag är tryckt med en tanke. Tidigare, med större upplagor, så var det dyrt att ta ett finare papper men det ser annorlunda ut idag. Det går att vara mycket mer kreativ kring papper nu.

Papperet ska kopplas samman med varumärket

Med hjälp av ett effektpapper kan man skapa helt andra känslor och upplevelser hos mottagaren. Det handlar exempelvis om kvalitet vilket man kan skriva om i ord – men med rätt papper kan det också förmedlas genom känslor. Och detta jobbar Papyrus med att missionera kring hos landets varumärkesägare, reklambyråer och tryckerier.

– Det går att skapa kopplingar till ett varumärke bara med papperet. Vi möter ofta varumärkesägare för att så ett frö hos dem – för att skapa efterfrågan hos tryckerierna som är våra kunder, säger Dilip.

Förväntar sig ökad efterfrågan

Informationsmängden ökar. Digitaliseringen ökar. Och det blir allt svårare att få fram sitt budskap. I allt detta så ser Dilip att papperet spelar en viktig roll.

– Vi kommer se en ökad efterfrågan på specialpapper eftersom företag måste sticka ut, de måste skapa uppmärksamhet hos sina kunder.

Han tror också att e-handlare måste börja använda det här i högre grad – att mer utnyttja kraften i papperet för att skicka signaler till sina kunder.

– Min dröm är att både reklambyråer och slutkunder ska se att det inte bara är prislappen på papper och tryck som ska styra om man ska kommunicera i den tryckta kanalen. 

Effektpapper är rätt väg att gå

När man vet vad syftet är med till exempel katalogen eller utskicket – då kommer man ofta komma fram till att man måste höja trycksaken på något sätt. Här gäller det för tryckerierna att få kunderna att förstå vad papperet ska hjälpa den tryckta produkten att uppnå.

– Jag är säker på att effektpapper är rätt väg att gå – det kommer göra att man kan motivera att man över huvud taget lägger pengar på trycksaker i framtiden.

– Att bara säga att det är för dyrt med ett specialpapper är inte okej längre – för att sticka ut måste man lägga lite extra och effekten gör att det istället blir en bra investering, avslutar Dilip.

Dilip Jernsparv jobbar tillsammans med Ida Friberg i Papyrus team kring konceptet ”Value in paper”.

1/6-dels klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar. (mer…)

Han ska hitta tillväxt för Print24 i Sverige – så gick det 2018

Förra sommaren blev Toivo Persson-Travesset landschef för tyska Unitedprint. Under varumärket Print24 ställde de ut på Sign&Print-mässan för att få svenska tryckerier att använda dem som underleverantör. 

Udda papper allt vanligare – nu fröpåsar av tomatpapper

Plantagen lanserar sina nya fröpåsar, som är tillverkade av ”tomatpapper” och hundra procent återvinningsbara. (mer…)

Vitt som snö – nytt ultravitt bestruket papper från Arctic Paper

Arctic Paper introducerar G-Snow – ett ultravitt, högkvalitativt, bestruket och träfritt papper. Tillverkningen sker i en koldioxidneutral produktionsprocess på det svenska bruket i Grycksbo. (mer…)

Storytel ger sig in i magasin-branschen

En del av alla tidningar som går att läsa för 99 kr per månad.

Storytel tar nästa steg inom digitaliseringen av ord – köper en prenumerationstjänst för magasin och tidningar.

SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Jernfast slår samman sina verksamheter — vilket de är väldigt glada och nöjda med.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar. (mer…)

Sign & Print i dagarna tre

Idag startar den grafiska mässan i Stockholm och pågår i tre dagar. (mer…)

Startup: Bredbandsföretag börjar sälja trycksaker och produktmedia

Företaget berättar om sitt nya verksamhetsområde i en jobbannons – Business Manager sökes till startup-företag inom tryckt media!

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer.  (mer…)