Logga in

Papper från Lessebo utklassar branschen med galet låga CO2-utsläpp

26 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Lessebo presenterade i dagarna sin senaste hållbarhetsrapport – och där visar man upp en drastiskt minskning av koldioxidutsläpp från produktionen.

Lessebos produktion av papper och massa släpper endast ut 22 kilo CO2 per ton papper, ett resultat som placerar pappersbruket bland de bästa i hela industrin när det kommer till utsläppsnivåer, skriver man i ett pressmeddelande. Välkända papper som Scandia 2000, Colorit och Kaskad har alltså en mycket låg påverkan på miljön jämfört med många alternativ.

(Bild: Press)

594 kilo mindre än den genomsnittliga kollegan

För att sätta i perspektiv hur lite 22 kilo utsläpp per ton är, så jämför man med den genomsnittliga pappersproducenten i Europa, som enligt Euro Graph släpper ut 616 kg per ton tillverkat papper. Detta är genomsnittssiffran för alla grafiska papper som tillverkas i Europa.

Lessebos utsläpp är alltså mer än 96 procent lägre än den genomsnittliga kollegan.

– Lessebo har reducerat sitt utsläpp av koldioxid med mer än 76 procent sedan 2013, den här utvecklingen visar tydligt att vår miljöstrategi fungerar och vi fortsätter kontinuerligt att för bättra vår produktion, säger Eric Sigurdsson, vd på Lessebo Paper i en kommentar.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.