Logga in

Pantone släpper ny kollektion metallic-färger

11 mars, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Pantone har släppt ”Pantone Metallics” en metallisk färgskala för grafisk produktion, förpackningsdesign och allehanda tryck. Kollektionen består av 655 metalliska färger som lämpar sig till trycksaker, logotyper, inbjudningar och dylikt som ska ha en unik prägel med färger som ”skiner och drar till sig uppmärksamhet”.

I den nya kollektionen finns hela spektret av ljusa, mellan och mörka färgtoner samt guld, silver, platinum och koppar. Den trendiga färgen roséguld utgör basen för 25 procent av de nya färgerna.

– I vårt visuella samhälle där vi blir överösta med alternativ, där det är svårt att sticka ut och där vi är besatta av design så är det viktigt att förstå hur vi använder färg för att engagera och skapa en känslomässig koppling till målgruppen, säger Laurie Pressman på Pantone i ett uttalande.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!