Pantone har utsett årets färg 2025

En nyans av brun är årets färg enligt Pantone.
En nyans av brun är årets färg enligt Pantone. Pantone

Sofistikerad. Jordnära elegans. Mjuk värmande brun. Så målar Pantone upp 2025 års färgval.

Pantone 2025 card

Pantone väljer varje år en färg som man menar fångar den globala tidsandan. Färgen som valts till 2025 har beteckningen Pantone 17-1230 Mocha Mousse. Företaget skriver att det är en färg som uttrycker en global stämning och en attityd som återspeglar kollektiv önskan i form av en enda, distinkt nyans.

”Den mjuka, rika bruna nyansen, inspirerad av kakao, choklad och kaffe, symboliserar värme och komfort och syftar till att väcka sinnena med dess tilltalande och lugnande kvaliteter”.

Mjuk och värmande

Pantone målar som alltid med många ord när färgen man valt ska beskrivas. 2025 års färg är inget undantag med ord som sofistikerad, jordnära elegans och mjuk värmande brun.

Pantone 2025 2

Färgen kommer till användning i alla färgfokuserade branscher. Den kan stå sig ensam eller fungera som en mångsidig grund och förbättra ett brett utbud av paletter och applikationer – från minimalistisk till rikt detaljerad design, meddelar Pantone.

”En opretentiös klassiker”

Pantone 2025 paletter
Färgen fungerar i fler olika paletter av färger.

Leatrice Eiseman, vd på Pantone Color Institute:

Annons

– Pantone 17-1230 Mocha Mousse bygger på vår önskan om vardagliga nöjen och uttrycker en nivå av genomtänkt njutning. Sofistikerad och frodig, men samtidigt en opretentiös klassiker, Pantone 17-1230 Mocha Mousse utvidgar våra uppfattningar om de bruna färgerna från att vara ödmjuka och jordnära till att omfatta ambitiösa och lyxiga.

Profilprodukter

Precis som vanligt har man tagit fram profilprodukter baserat på årets färg.

Pantone 2025 promo

Alla bilder kommer från Pantone.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons