Logga in

Paketera porto som tjänst – ”Hundratals miljoner att tjäna för branschen”

23 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Johan Boberg lämnade Åtta.45 i december – nu ska han hjälpa branschen att tjäna pengar på att sälja porto som en tjänst.

– Vi har räknat på det – och det borde finnas mellan 100 och 200 miljoner på porto att tjäna för tryckerierna, säger Johan Boberg som nyligen börjat på företaget Mailworld (som är en del av koncernen 21grams).

Enligt Johan kommer kunden att få både en enklare vardag och ett lägre porto om branschen paketerar ihop det här på rätt sätt.

– Jag hoppas att fler kan få upp ögonen för hur man tjänar pengar på paketering av porto – det är riktiga pengar som hamnar på sista raden, säger Johan engagerat när han besöker Branschkoll för att berätta om sitt nya uppdrag.

Efter att ha jobbat med familjeföretaget i Falun i hela sitt liv sålde familjen Boberg sitt tryckeri till Åtta.45. Johan jobbade kvar som platschef i Falun men efter en tid valde man att gå skilda vägar.

– Det var ett uppvaknande och efter ett tag en enorm frihetskänsla att inte längre jobba kvar i företaget där jag varit sedan 13 års ålder, säger Johan Boberg till Branschkoll.

Nu har Johan börjar som affärsutvecklare på postföretaget Mailworld och ska nu få tryckerier runt om i landet att förstå möjligheterna med att hjälpa kunderna även med portot.

Idén är enkel

Posten har ett högt pris på porto för all osorterad post – vilket är alla försändelser under 5.000 exemplar per inlämningstillfälle. Om man istället lämnar in sin post till Mailworld – som slår samman många små volymer till en stor – så går alla brev istället som sorterad post och priset sjunker ganska drastiskt.

– Det är bara att lämna in sin post – oavsett om det är kundernas eller den egna – till Mailworld så sorterar vi den och lämnar sedan in den som en stor sorterad sändning, säger Johan.

Allt som går som brev kan gå den här vägen och resultatet är ett betydligt lägre porto – en besparing som man kan dela med kunden.

– Gör man rätt kan både kunderna och tryckerierna bli vinnare – men man måste prata med kunden och paketera in portot i sin trycktjänst.

Den som inte vill ta risken att ta in portot i sina egna böcker kan låta Mailworld fakturera kunden direkt precis som man kanske gör med Postnord idag. Och genom ett avtal kan tryckeriet få en del av besparingen till sig.

Lätt att kartlägga

För att se hur mycket ett tryckeri kan tjäna så kan man enkelt använda sig av Poststatistiken för att få fram hur mycket post som lämnas in varje år från företaget. Detta gör att man enkelt får fram potentialen för ett företag.

– Det handlar inte om att man måste ha gigantiska upplagor, säger Johan. Mailworld är briljanta på att hantera små upplagor.

Alla tryckerier som lämnar in post flera gånger i veckan borde titta på möjligheterna med det här.

B-post finns kvar – trots att det tas bort

Postnord gör stora förändringar i sina brevtjänster under 2020. Bland annat tas B-post bort för upplagor under 500 exemplar vilket gör småupplagor mycket dyrare – portot höjs med så mycket som 18,5 procent i den här kategorin. Om man inte åker med Mailworlds ”buss” med samsortering vill säga – för då kan man skicka brev som B-post precis som vanligt och oavsett upplaga. Och till ett betydligt lägre portopris.

– När Posten höjer portot så finns en risk att fler företag väljer bort trycksaken som kanal, det är en annan anledning till att detta är så viktigt för branschen.

I princip all typ av post förutom posttidningar kan skickas med Mailworld. Det kan handla om upplagor på några hundra dr-utskick, visitkort som går med brev och till och med det egna företagets post.

– Så länge det går som brev kan vi ta allt, och ju mer det väger desto mer kan du spara, säger Johan.

Mailworld har tre anläggningar som sorterar post (Malmö, Göteborg och Stockholm). Precis som Postnord kör man runt och hämtar upp post hos företag.

Det krävs ingen speciell sortering – utan allt kan läggas osorterat i lådor och sedan ser Mailworld till att allt vägs och sorteras.

Kräver kunddialog

Enligt Johan måste tryckerierna förstå att det här är en möjlighet att både höja sitt eget värde och att tjäna pengar.

– Men man måste förstås prata med kunden och förklara upplägget, det är det första steget man måste ta, avslutar Johan.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)