Paketera porto som tjänst – ”Hundratals miljoner att tjäna för branschen”

Johan Boberg Mailworld

Johan Boberg Mailworld

Johan Boberg lämnade Åtta.45 i december – nu ska han hjälpa branschen att tjäna pengar på att sälja porto som en tjänst.

– Vi har räknat på det – och det borde finnas mellan 100 och 200 miljoner på porto att tjäna för tryckerierna, säger Johan Boberg som nyligen börjat på företaget Mailworld (som är en del av koncernen 21grams).

Enligt Johan kommer kunden att få både en enklare vardag och ett lägre porto om branschen paketerar ihop det här på rätt sätt.

– Jag hoppas att fler kan få upp ögonen för hur man tjänar pengar på paketering av porto – det är riktiga pengar som hamnar på sista raden, säger Johan engagerat när han besöker Branschkoll för att berätta om sitt nya uppdrag.

Efter att ha jobbat med familjeföretaget i Falun i hela sitt liv sålde familjen Boberg sitt tryckeri till Åtta.45. Johan jobbade kvar som platschef i Falun men efter en tid valde man att gå skilda vägar.

– Det var ett uppvaknande och efter ett tag en enorm frihetskänsla att inte längre jobba kvar i företaget där jag varit sedan 13 års ålder, säger Johan Boberg till Branschkoll.

Nu har Johan börjar som affärsutvecklare på postföretaget Mailworld och ska nu få tryckerier runt om i landet att förstå möjligheterna med att hjälpa kunderna även med portot.

Idén är enkel

Posten har ett högt pris på porto för all osorterad post – vilket är alla försändelser under 5.000 exemplar per inlämningstillfälle. Om man istället lämnar in sin post till Mailworld – som slår samman många små volymer till en stor – så går alla brev istället som sorterad post och priset sjunker ganska drastiskt.

– Det är bara att lämna in sin post – oavsett om det är kundernas eller den egna – till Mailworld så sorterar vi den och lämnar sedan in den som en stor sorterad sändning, säger Johan.

Allt som går som brev kan gå den här vägen och resultatet är ett betydligt lägre porto – en besparing som man kan dela med kunden.

– Gör man rätt kan både kunderna och tryckerierna bli vinnare – men man måste prata med kunden och paketera in portot i sin trycktjänst.

Annons

Den som inte vill ta risken att ta in portot i sina egna böcker kan låta Mailworld fakturera kunden direkt precis som man kanske gör med Postnord idag. Och genom ett avtal kan tryckeriet få en del av besparingen till sig.

Lätt att kartlägga

För att se hur mycket ett tryckeri kan tjäna så kan man enkelt använda sig av Poststatistiken för att få fram hur mycket post som lämnas in varje år från företaget. Detta gör att man enkelt får fram potentialen för ett företag.

– Det handlar inte om att man måste ha gigantiska upplagor, säger Johan. Mailworld är briljanta på att hantera små upplagor.

Alla tryckerier som lämnar in post flera gånger i veckan borde titta på möjligheterna med det här.

B-post finns kvar – trots att det tas bort

Postnord gör stora förändringar i sina brevtjänster under 2020. Bland annat tas B-post bort för upplagor under 500 exemplar vilket gör småupplagor mycket dyrare – portot höjs med så mycket som 18,5 procent i den här kategorin. Om man inte åker med Mailworlds ”buss” med samsortering vill säga – för då kan man skicka brev som B-post precis som vanligt och oavsett upplaga. Och till ett betydligt lägre portopris.

– När Posten höjer portot så finns en risk att fler företag väljer bort trycksaken som kanal, det är en annan anledning till att detta är så viktigt för branschen.

I princip all typ av post förutom posttidningar kan skickas med Mailworld. Det kan handla om upplagor på några hundra dr-utskick, visitkort som går med brev och till och med det egna företagets post.

– Så länge det går som brev kan vi ta allt, och ju mer det väger desto mer kan du spara, säger Johan.

Mailworld har tre anläggningar som sorterar post (Malmö, Göteborg och Stockholm). Precis som Postnord kör man runt och hämtar upp post hos företag.

Det krävs ingen speciell sortering – utan allt kan läggas osorterat i lådor och sedan ser Mailworld till att allt vägs och sorteras.

Kräver kunddialog

Enligt Johan måste tryckerierna förstå att det här är en möjlighet att både höja sitt eget värde och att tjäna pengar.

– Men man måste förstås prata med kunden och förklara upplägget, det är det första steget man måste ta, avslutar Johan.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons