Påhlsons Daylight dubbelnominerade i Svenska Designpriset

Stora framgångar för Påhlsons Daylight i Svenska Designpriset med två nomineringar, bland annat med arbetet de gjort med Trocadero.
Stora framgångar för Påhlsons Daylight i Svenska Designpriset med två nomineringar, bland annat med arbetet de gjort med Trocadero.

Nu har de nominerade bidragen i Svenska Designprisets nya kategori merchandise tillkännagetts och det rör sig om totalt tre bidrag.

Först ut är två bidrag från Påhlsons Daylight, deras merch till Trocadero och deras merch till Bullens Pilsnerkorv. Den tredje nomineringen är PR-byrån Redgert Comms för deras merch till Eldorado 2022.

Juryn som valt ut samtliga nomineringar i alla kategorier har i år bestått av sju designers: Parasto Backman, Gabor Palotai, Andreas Lindén, Mikael Selin, Elin Eskilsson, Lina Forsgren och André Wiklert.

De tre nomineringarna

Eldorado Merch 2022

eldorado dramaten
Eldorados ”dramatenväska” framtagen i samarbete med artisten Mwuana är en del av den kollektion som nu kan vinna Svenska Designpriset.

Redgert Comms med Daniel Redgert i spetsen har i flera år nu tagit fram merchkollektioner till Eldorado, både på sommarn och på vintern. Något som vi på Branschkoll rapporterat flitigt om och uppmärksammat, då vi tyckt om designen på merchen en hel del.

LÄS OCKSÅ: Matvarumärkes satsning på produktmedia fortsätter göra succé – ”har blivit en tradition”

Uppdragsgivaren är Dagab, Axfood och bakom designen står Eldorado, Redgert Comms, Per Larsson, Connected Artist, Robin Nyström.

Kollektionen 2022 bestod förutom av flera olika klädesplagg med Eldorados matprodukter som motiv även av en dramatenväska framtagen i samarbete med den kända svenska artisten Mwuana.

Du kan läsa mer om kollektionen här.

Trocadero Påhlsons Daylight

Påhlsons Daylight har gjort sig ett namn när det kommer till merchandise till varumärken och har sedan några år tillbaka driftat Trocaderos webbshopp full av merch. Det arbetet har nu uppmärksammats och är en av bolagets två nomineringar till Svenska Designpriset.

Annons

Dessutom är det lite av en one-woman-show med Maria Lundberg Santos som är både designer av produkterna och projektledare för projektet. Uppdragsgivaren är Spendrups bryggeri.

Bullens Pilsnerkorv Påhlsons Daylight

bullens pilsnerkorv
Några av produkterna som ingår i den kollektion Påhlsons Daylight tagit fram till Bullens Pilsnerkorv.

Påhlsons Daylight nöjer sig inte med en nominering, de är nominerade en gång till för den merchandise man tagit fram åt Bullens och deras pilsnerkorv för att fira dess 70-års-jubileum.

Även här är Maria Lundberg Santos inblandad som designer men har jobbat tillsammans med Nina Svedlund. Maria är även här ensam projektledare. Uppdragsgivare är HKScan Sweden AB.

”Kommer definitivt behålla kategorin nästa år”

Branschkoll har pratat med Jens Østgaard vd för Svenska Designpriset om hur det sett ut med bidragen man fått in i merch-kategorin.

– Jag kan inte gå ut med exakt hur många bidrag vi fick in, då vi inte gör det med någon kategori, men vi gladdes mycket över tävlingsbidragen som kom in i den nya kategorin Merchandise i år. Vi kommer definitivt att behålla denna kategori till nästa års tävlingar, säger Jens till Branschkoll.

”Hoppas på ännu mer variation av grafisk design”

– De tre nominerade bidragen, från Trocadero, Eldorado och Bullens Pilsnerkorv, råkar inte bara vara välkända varumärken, utan hade också tagit ut svängarna jämfört med andra bidrag, säger Jens och fortsätter avslutningsvis.

– Från tävlingskansliet uppmuntrar vi alla designers i denna kategori att inte bara jobba med produktval, logoplacering och produktfärg, utan att också bli ännu djärvare med grafiska mönster, illustrativa grepp och bildappliceringar på merchandise för att sticka ut och bli ihågkomna av konsumenterna. Det vore även fint ur miljösynpunkt, att få beskrivet huruvida produkterna man tävlar med är hållbart producerade eller återvunna i någon mån.

LÄS OCKSÅ: Påhlsons Daylight tar fram kollektion till ikoniska Bullens pilsnerkorv

Vinnaren presenteras på en gala på Moderna museet i Stockholm den 19 oktober. Förutom det kan man vara med och rösta i kategorin ”Peoples Choice” på Svenska Designprisets webbplats.

Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons