Påhlsons Daylight dubbelnominerade i Svenska Designpriset
Nu har de nominerade bidragen i Svenska Designprisets nya kategori merchandise tillkännagetts och det rör sig om totalt tre bidrag.
Först ut är två bidrag från Påhlsons Daylight, deras merch till Trocadero och deras merch till Bullens Pilsnerkorv. Den tredje nomineringen är PR-byrån Redgert Comms för deras merch till Eldorado 2022.
Juryn som valt ut samtliga nomineringar i alla kategorier har i år bestått av sju designers: Parasto Backman, Gabor Palotai, Andreas Lindén, Mikael Selin, Elin Eskilsson, Lina Forsgren och André Wiklert.
De tre nomineringarna
Eldorado Merch 2022
Redgert Comms med Daniel Redgert i spetsen har i flera år nu tagit fram merchkollektioner till Eldorado, både på sommarn och på vintern. Något som vi på Branschkoll rapporterat flitigt om och uppmärksammat, då vi tyckt om designen på merchen en hel del.
LÄS OCKSÅ: Matvarumärkes satsning på produktmedia fortsätter göra succé – ”har blivit en tradition”
Uppdragsgivaren är Dagab, Axfood och bakom designen står Eldorado, Redgert Comms, Per Larsson, Connected Artist, Robin Nyström.
Kollektionen 2022 bestod förutom av flera olika klädesplagg med Eldorados matprodukter som motiv även av en dramatenväska framtagen i samarbete med den kända svenska artisten Mwuana.
Du kan läsa mer om kollektionen här.
Trocadero Påhlsons Daylight
Påhlsons Daylight har gjort sig ett namn när det kommer till merchandise till varumärken och har sedan några år tillbaka driftat Trocaderos webbshopp full av merch. Det arbetet har nu uppmärksammats och är en av bolagets två nomineringar till Svenska Designpriset.
Dessutom är det lite av en one-woman-show med Maria Lundberg Santos som är både designer av produkterna och projektledare för projektet. Uppdragsgivaren är Spendrups bryggeri.
Bullens Pilsnerkorv Påhlsons Daylight
Påhlsons Daylight nöjer sig inte med en nominering, de är nominerade en gång till för den merchandise man tagit fram åt Bullens och deras pilsnerkorv för att fira dess 70-års-jubileum.
Även här är Maria Lundberg Santos inblandad som designer men har jobbat tillsammans med Nina Svedlund. Maria är även här ensam projektledare. Uppdragsgivare är HKScan Sweden AB.
”Kommer definitivt behålla kategorin nästa år”
Branschkoll har pratat med Jens Østgaard vd för Svenska Designpriset om hur det sett ut med bidragen man fått in i merch-kategorin.
– Jag kan inte gå ut med exakt hur många bidrag vi fick in, då vi inte gör det med någon kategori, men vi gladdes mycket över tävlingsbidragen som kom in i den nya kategorin Merchandise i år. Vi kommer definitivt att behålla denna kategori till nästa års tävlingar, säger Jens till Branschkoll.
”Hoppas på ännu mer variation av grafisk design”
– De tre nominerade bidragen, från Trocadero, Eldorado och Bullens Pilsnerkorv, råkar inte bara vara välkända varumärken, utan hade också tagit ut svängarna jämfört med andra bidrag, säger Jens och fortsätter avslutningsvis.
– Från tävlingskansliet uppmuntrar vi alla designers i denna kategori att inte bara jobba med produktval, logoplacering och produktfärg, utan att också bli ännu djärvare med grafiska mönster, illustrativa grepp och bildappliceringar på merchandise för att sticka ut och bli ihågkomna av konsumenterna. Det vore även fint ur miljösynpunkt, att få beskrivet huruvida produkterna man tävlar med är hållbart producerade eller återvunna i någon mån.
LÄS OCKSÅ: Påhlsons Daylight tar fram kollektion till ikoniska Bullens pilsnerkorv
Vinnaren presenteras på en gala på Moderna museet i Stockholm den 19 oktober. Förutom det kan man vara med och rösta i kategorin ”Peoples Choice” på Svenska Designprisets webbplats.