PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa.
– Tanken är att kunna erbjuda kunderna stora möjligheter att vara unika i sin tryckta kommunikation, säger Thomas Pall, vd på PÅ Media i en kommentar till Branschkoll.
Den uttalade strategin är att bli Stockholms och Sveriges bästa leverantör för de som verkligen vill göra mer unika tryckproduktioner. Med den nya pressen kan kunderna vara extra kreativa till en rimlig kostnad samt få snabba ledtider även vid utmanande effekttrycksaker.
– Det är där marknaden för lönsamhet kommer att vara enligt vår mening, det är där PÅ Media vill vara framgent, säger Thomas Pall.
Pressen ersätter en äldre HP Indigo och installation sker i juli.
– Självklart kommer vi också att serva kunderna på bästa sätt med allt traditionellt tryck med hög kvalité och snabba leveranser.
Trycksaker som sticker ut
Pressen har förutom sju färgverk också möjlighet att genom ett tillval trycka på extra tjocka material – upp till 600 micron – och man ska satsa på att producera förpackningar och andra produkter som kräver hög styvhet i kartong och papper.

Den har också tillbehör för att kunna trycka på mörka och transparenta material samt andra specialmedia som canvas, metalliska papper och syntetiska material som till exempel plast.
– Detta innebär att vi kan erbjuda produktion direkt i pressen med flera options som att trycka på substrat ända upp till 600 micron, matt och blank partiell effekt, trycka vitt på kulörta och transparenta material, Pantonefärger och då även silver Pantone, trycka med light-färger, fluorescerande färger, trycka på canvasmaterial, ”Invisible red ink” för säkerhetstryck är några exempel.
Kraftig konkurrens på nätet
PÅ Media har också sedan 2013 försäljning via nätet på Prinero.se. Enligt Thomas Pall rullar försäljningen på, men man har halverat marknadskostnaden på Adwords sedan ett år tillbaka utan att tappa märkbar försäljning.
– Det vi kan se är att det är många aktörer på nätbutiker för tryck och storformat, konkurrensen har ökat kraftigt sedan vi lanserade Prinero.se 2013.
Färre kontakter för grafisk och digital produktion
PÅ Media startade för 18 år sedan och har ett brett erbjudande med tryckeri, produktionsbyrå och kommunikationsbyrå inom området som man kallar ”crossmedia marketing”. Det är på kunderna där man arbetar med dedikerade projektledare som man har sina största intäkter idag.
– Vi märker tydligt att vårt utbud passar vår kunder väldigt bra då de inte behöver ha lika många kontaktpersoner för att hantera sin vardag för grafisk och digital produktion, säger Thomas Pall.