Otippad julgåva i Vatikanstaten


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Boxon installerar solceller i Helsingborg

Boxon har installerat solceller på sitt centrallager i Helsingborg. Det är ytterligare ett steg för att uppnå våra hållbarhetsmål, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Enligt Ann-Sofie Gunnarsson, hållbarhetschefen på Boxon, kommer denna installation att vara en viktig del av att minska företagets miljöpåverkan. Den 2.400 kvadratmeter stora solcellsanläggningen kommer att tillverkas i Europa och beräknas producera cirka 450.000 kWh per år.
Läs också: Boxon ska börja kompensera för klimatutsläpp.
Samarbetet med Öresundskraft för installationen påbörjades under 2022 och beräknas vara i drift under mars 2023. Solcellerna beräknas minska företagets CO2-utsläpp med 8-12%. Boxon och Öresundskraft har tidigare installerat laddstolpar och nu kopplas de samman med solcellsanläggningen.
Stockholms-ÅF kliver in som hallsponsor till ishockeylag

Den Stockholms-baserade återförsäljaren Exakt ska sätta sitt namn på en hel ishockeyarena, häftigt!
Exakt med bas på Lidingö kliver nu in som så kallad hallpartner och kommer sätta sitt namn på Lidingö Vikings ishockeyarena, som alltså kommer heta Exakt Arena framöver.
Exakt grundades 2004 av en Lidingöbo och företaget är fortfarande förankrat med kontor på ön. Exakts affärsidé är att planera, designa och producera kommunikativ produktmedia och merchandise, skriver Lidingö Vikings i ett pressmeddelande.
”Ishallen är en naturlig mötesplats för idrottande på ön”
– På Exakt ser vi ishallen som en naturlig mötesplats för många idrottande på ön, allt från de olika verksamheterna i hallen till Lenas café. Den härliga stämningen och gemenskapen är verkligen slående så fort du kliver innanför dörrarna i ishallen, säger Exakts grundare och vd Cecilia Dellham och fortsätter:
– Vi på Exakt tycker att ungdomsidrotten, föreningslivet och idrottande generellt är så positivt och viktigt för framtiden, varför vi valde att satsa på en marknadsaktivitet som även befinner sig nära den bransch som vi själva befinner oss i. Vi vill också att vår satsning skall ge många barn en möjlighet att fortsätta idrotta inom de fantastiska verksamheter som bedrivs i ishallen!
Vidare har Exakt varit sponsor sedan årskiftet och haft sin logotyp i centrum på lagets tröjryggar.
Invigning den 18 mars
Lördagen den 18 mars i samband med allmänhetens åkning kl 13:30 – 15:00 kommer lanseringen av Exakt Arena att ske, och roliga aktiviter utlovas.
Avslutningsvis säger man att klubbens andra hall kommer heta Exakt Annex framöver.
I videon nedan berättar Exakts vd Cecilia Dellham lite mer om samarbetet.

Nytt nätverk för att stärka företag i Sjuhärads-regionen

Sjuhärads-regionen där många av de textilaktörer och andra typer av bolag som kommit att bli en viktig del av svenska profilbranschen har nu lanserat ”LINK”, som är ett nytt koncept som lanseras av Borås INK, Västsvenska Handelskammaren, Drivhuset i Borås och Nordiska Textilakademin.
Konceptet syftar till att stärka Sjuhärad som en innovativ och konkurrenskraftig region genom att erbjuda en mötesplats för startups och näringslivet. Genom föreläsningar och gruppcoachning kommer bolag i olika skeden att få möjlighet att utveckla kunskap och nätverk. LINK är kostnadsfritt för bolag att delta i och finansieras av Boråsregionen och Västra Götalandsregionen.
Första träffen arrangerades den 9 mars med fokus på Hållbarhet & Cirkularitet och totalt sex workshops kommer att arrangeras under året med olika teman. Målsättningen är att öka medverkande entreprenörers förmåga att etablera och utveckla sin verksamhet för att kunna bli mer konkurrenskraftiga framåt.
KÄLLA: Borås INK
Workwear-aktör investerar 20 miljoner i ny maskin i sin finska fabrik

Sägs öka produktionskapaciteten i fabriken med 30 procent.