Original tryckeri i Umeå investerar i två storformatsskrivare – ”Lågkonjunktur inte ett hinder”

Original Tryckeri Umeå. Lennie Nylén VD
Original Tryckeri Umeå. Lennie Nylén VD Press

Original tryckeri har investerat i två nya maskiner för tryck i stora format. Båda maskinerna, Arizona 1260XT och Colorado 1650, kommer från Canon.

Den ena är för tryck på hårda material upp till av 3 x 2,5 m och den andra är för rullmatade material på upp till 1,6 meters bredd.

– Med den nya utrustningen kan vi trycka på allt från hårda, mjuka, råa och högblanka material och nå effekter med matta och blanka tryckytor. Det här är en av de största maskinerna i norra Sverige, berättar Lennie Nylén, vd för Original tryckeri.

Lågkonjunktur inte ett hinder

Corona-kris eller lågkonjunktur är inte ett hinder för företaget, varken för tillväxt eller modiga investeringar, skriver företaget i ett meddelande.

2005 startade Lennie Nylén Proformat, ett företag inom utskrift av foto. 2012 köpte han Arkitektkopia i Umeå och 2015 anrika Original tryckeri på Kungsgatan centralt i Umeå och nyligen lämnade man samarbetet med Arkitektkopia och expanderade geografiskt till Sundsvall och avtal med Sundsvalls kommun.

Beredskap inför marknadens vändning

Under hela resan har företaget satsat på utveckling av tryckeriets maskinpark i tryckhallen på Västerslätt i Umeå. Under högkonjunkturer har företagets skulder sänkts för att ha kapital till fortsatta investeringar under följande lågkonjunktur.

– Jag vill vara beredd när marknaden vänder och nästa högkonjunktur tar fart och jag ser fram emot att hjälpa till med allt från inredning till skyltar i små och stora format. Möjligheterna är oändliga, säger Lennie Nylén.

Han beskriver att stora format och ny teknik också innebär tids- och kostnadseffektivitet vilket för kunden innebär rimliga priser och leveranstider.

Den stora flatbäddsskrivaren Arizona 1260XT kan trycka på allt från metall och plexiglas till plywood-skivor eller styv board av återvunnen pappersfiber. Materialets storlek kan vara upp till 2,5 x 3 meter och 6 cm i tjocklek. Det möjliggör även tryck på färdiga produkter, exempelvis dörrar, bordsskivor, skyltar eller kampanj- och utställningsmaterial. Kombinerat med tryckeriets digitala skärbord blir möjligheterna stora.

Colorado 1650 är en UVgel-skrivare med tryckmaterial på rulle i upp till 1,6 meters bredd som kan bestå av allt från textil, värmekänsliga material och till papper. Lennie Nylén nämner att allt från banderoller till tapeter och stora fotoaffischer kan produceras med skrivaren.

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]