Logga in

Original tryckeri i Umeå investerar i två storformatsskrivare – ”Lågkonjunktur inte ett hinder”

09 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Lennie Nylén på Original Tryckeri Umeå. (Bild: Press)

Original tryckeri har investerat i två nya maskiner för tryck i stora format. Båda maskinerna, Arizona 1260XT och Colorado 1650, kommer från Canon.

Den ena är för tryck på hårda material upp till av 3 x 2,5 m och den andra är för rullmatade material på upp till 1,6 meters bredd.

– Med den nya utrustningen kan vi trycka på allt från hårda, mjuka, råa och högblanka material och nå effekter med matta och blanka tryckytor. Det här är en av de största maskinerna i norra Sverige, berättar Lennie Nylén, vd för Original tryckeri.

Lågkonjunktur inte ett hinder

Corona-kris eller lågkonjunktur är inte ett hinder för företaget, varken för tillväxt eller modiga investeringar, skriver företaget i ett meddelande.

2005 startade Lennie Nylén Proformat, ett företag inom utskrift av foto. 2012 köpte han Arkitektkopia i Umeå och 2015 anrika Original tryckeri på Kungsgatan centralt i Umeå och nyligen lämnade man samarbetet med Arkitektkopia och expanderade geografiskt till Sundsvall och avtal med Sundsvalls kommun.

Beredskap inför marknadens vändning

Under hela resan har företaget satsat på utveckling av tryckeriets maskinpark i tryckhallen på Västerslätt i Umeå. Under högkonjunkturer har företagets skulder sänkts för att ha kapital till fortsatta investeringar under följande lågkonjunktur.

– Jag vill vara beredd när marknaden vänder och nästa högkonjunktur tar fart och jag ser fram emot att hjälpa till med allt från inredning till skyltar i små och stora format. Möjligheterna är oändliga, säger Lennie Nylén.

Han beskriver att stora format och ny teknik också innebär tids- och kostnadseffektivitet vilket för kunden innebär rimliga priser och leveranstider.

Den stora flatbäddsskrivaren Arizona 1260XT kan trycka på allt från metall och plexiglas till plywood-skivor eller styv board av återvunnen pappersfiber. Materialets storlek kan vara upp till 2,5 x 3 meter och 6 cm i tjocklek. Det möjliggör även tryck på färdiga produkter, exempelvis dörrar, bordsskivor, skyltar eller kampanj- och utställningsmaterial. Kombinerat med tryckeriets digitala skärbord blir möjligheterna stora.

Colorado 1650 är en UVgel-skrivare med tryckmaterial på rulle i upp till 1,6 meters bredd som kan bestå av allt från textil, värmekänsliga material och till papper. Lennie Nylén nämner att allt från banderoller till tapeter och stora fotoaffischer kan produceras med skrivaren.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)