Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

b_corp

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

Den multinationella livsmedelsjätten Danone, med varumärkena Alpro, ProViva, Actimel, Activia och Danonino har för sina nordiska företag blivit certifierat av B Corp.

Att bli certifierade av B Corp innebär att man är ett företag som drivs av ett ”högre syfte” och som använder sin verksamhet för att vara ”en kraft för det goda, inte bara för sina aktieägare, utan också för sina anställda, kunder, samhället, leverantörer och miljön”.

Rigorös granskning

För att bli certifierad enligt B Corp måste företaget genomgå rigorös granskning och revision för att säkerställa att de uppfyller de högsta standarderna när det gäller verifierade sociala och miljömässiga krav, såväl som krav på transparens och juridiskt ansvar.  

Certifieringsprocessen för att bli en B Corp kräver utvärdering, verifiering och engagemang från alla delar av företaget, eftersom certifieringen tar hänsyn till alla aspekter av företagets verksamhet.

Processen är grundlig och kan vara utmanande: i EU är det bara cirka 50 procent av företagen som lämnar in en ansökan om att bli utvärderade som är redo att bli certifierade.

Annons

B Corp-certifieringen beviljas av B Lab, en oberoende ideell organisation, och är en certifiering där ett företags sociala och miljömässiga resultat mäts på ett omfattande sätt. Certifieringen kräver ett juridiskt åtagande att leverera betydande positiva effekter för människor och för planeten.

Uppföljning vart tredje år

Alla B Corp-certifierade företag måste göra en uppföljande utvärdering vart tredje år för att säkerställa att de fortfarande uppfyller sina höga krav på social och miljömässig transparens och ansvarsskyldighet för att kunna behålla certifieringen.

– Vi välkomnar varmt de första Danone-dotterbolagen i vår nordiska B Corp-familj, säger Nille Skalts, grundare och verkställande direktör för B Corp i Norden.

– Att se en stor aktör som Danone gå med i vår rörelse av certifierade B Corps är en viktig milstolpe för vårt uppdrag att skapa ett inkluderande, rättvist, hållbart ekonomiskt system för alla människor och planeten, avslutar Nille i ett pressmeddelande.

Certifierade bolag

För närvarande så är 38 svenska företag certifierade av B Corp men än så länge bara ett inom förpackning eller etikett i återvinningsappen Bower.

Internationellt finns det dock 155 förpackningsbolag certiferiade – alla finns i listan här.

Danone har kontor i alla de nordiska länderna och har runt 500 anställda. Produktionsanläggningen i Lunnarp på Österlen i Skåne är Danones första fabrik i Sverige och har funnits sedan 2010. Danone har fler än 100.000 anställda världen över och säljer produkter i 120 länder.

Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons