Ökat intresse för kvinnors arbetskläder – här är aktörer som tar för sig

Arbetskläder specifikt utformade för kvinnor har varit något eftersatt, men de senaste åren har allt fler insett att det inte bara är en rimlig produktutveckling utan också bra business och varumärkesbyggande. Här är några exempel på hur vissa aktörer tagit sig an passformen för människosläktets ena hälft.
Blåkläder drog på de stora växlarna hösten 2016 då de ”storsatsade på att utveckla sin damkollektion”. Detta skedde bland annat genom en rekryteringskampanj vars syfte var att hitta kvinnliga testpiloter som dagligen använder sig av arbetskläder, för att få en bättre förståelse för hur plaggen bäst bör utformas.
Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder sa då följande om satsningen:
– Produktutvecklingen inom arbetskläder för kvinnor är eftersatt. Alla yrkesarbetande skall ha tillgång till kläder som håller måttet när det gäller passform, funktion och kvalitét. Lika förutsättningar ger också rätt signaler till de tjejer som vill utbilda sig till ett yrke inom branschen.
Och i våras så lät Blåkläder berätta att de nu ”satsar på passform i nya hantverksbyxan för kvinnor”. Även här använde de sig av testpiloter, samt en marknadsundersökning på sociala medier. Slutresultat blev bland annat ett par byxor med ändrad passform och fickor som följer byxan bättre, samt en resor i midjan som ska ta hänsyn till olika kroppstyper, berättar Rose-Marie Näsström, produktutvecklare på Blåkläder, i ett pressmeddelande.
Snickers Workwear utökar sin kollektion med sex jackor och ett par byxor
I början av oktober så berättade Snickers Workwear i ett pressmeddelande att de inför höst/vintersäsongen 2018 ska utöka sin kollektion av dammodeller. Bland annat med tre ny varseljackor, alla i klass 2. Och så lanserade även de en stretchbyxa med hölsterfickor anpassad för kvinnor.
– Genom att använda stretch i grenen och på de bakre panelerna säkerställer vi både hög komfort och utmärkt passform oavsett arbetsställning, berättar företagets sortimentschef Tobias Rantzén.
Lager 157 hade damkläder som usp vid deras intåg i branschen
Lager 157 klev in i profilbranschen med klara besked. De vill öka modegraden och ta fram kläder som riktar sig till kvinnor, något som Branschkoll var snabba med att uppmärksamma. Bolagets vd Stefan Palm sa då följande:
– Profil och yrkeskläder har präglats av modeller för män och utvecklats långsamt. Marknaden behöver helt enkelt vässa sig här.
Craft talar ofta om sina idrottskläder för kvinnor
Det krävs inte speciellt mycket fantasi för att kalla elitidrottares kläder för arbetskläder, även om det kanske inte är det första du tänker på när du hör ordet arbetskläder. Och här har Craft varit en av frontfigurerna. Listan på de kvinnliga idrottsutövare de sponsrar med sina damkollektioner kan göra lång, men där finns bland annat Växjö DFF, Charlotte Kalla, och så inte minst deras satsning inför OS i Tokyo, där 9 av de 12 friidrottstalanger de sponsrar är kvinnor.
Något som sponsor-ansvarig Henrik Åbom kommenterar med:
– Det är kul att se att det är så många kvinnliga talanger inom svensk friidrott just nu, särskilt med tanke på vårt uttalande mål att bli starkare inom damidrott med bland annat damspecifika kollektioner.
USA ligger på efterkälken
I USA består arbetskåren av det som kallas för STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) till 24 procent av kvinnor. Trots det så finns det undermåligt med kläder för kvinnorna i de branscherna, menar petroleum-ingenjören Jaime Glas som bestämde sig för att kombinera sin erfarenhet från arbete på fältet med hennes passion för kläder.
Resultatet blev företaget Hautework och kläder som inte bara har en passform som lämpar sig för kvinnor, utan som också är rejält moderiktig. På bolagets Instagramkonto skriver de ”We’re just a bunch of working women trying to find workwear that fits and looks haute”. Haute betyder ”High Fashion” enligt Urban Dictionary.
– Arbetskläderna jag fick på oljefälten var för stora, det såg ut som en potatissäck och jag snubblade när jag gick. Det fick mig att tänka på hur många kvinnor som blir ignorerade i branschen och därför grundade jag mitt företag. I slutet av 2018 hoppas jag kunna sälja 700-1.000 plagg i månaden, säger Glas till News 4 Jax.
Jamie Glas har också varit med i tv-programmet Shark Tank (Draknästet i Sverige) och visat upp sin kollektion.
Kombinera mode med funktion
Hemma i Sverige finns ett bolag som delvis påminner om Hautwork, de heter Wear at Work och grundades 2015. Deras affärsidé/ambition är att ”forma framtidens arbetskläder för branscher som ställer höga krav på både komfort och estetik”. I dagsläget säljer de arbetskläder till bland annat följande branscher: dentalvård, hotell & service, veterinär och restaurang.
Vad tycker ni Branschkollare, har vi nått en punkt där det inte går att utveckla arbetskläderna mer, eller ligger vi långt efter? Hur pass viktiga är kläderna för att locka kvinnor till mansdominerade yrken? Och hur viktigt är det egentligen att kunna erbjuda arbetskläder som faktiskt är framtagna just för kvinnor?