Logga in

Ökad vinst för Elanders i andra kvartalet

12 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Elanders omsättning under andra kvartalet ökade till 2,72 (2,61) miljarder kronor. Den organiska tillväxten låg strax över noll procent.

”Efterfrågan från kunderna fortsatte att vara god under inledningen av andra kvartalet, men minskade under juni månad i samband med bland annat semesterperioder. Minskningen kunde främst ses inom Supply Chain Solutions, både i Europa och Asien och inom alla kundsegment, förutom Fashion & Lifestyle som växte kraftig”, skriver man i rapporten.

Koncernchef Magnus Nilsson lyfter två saker i rapporten med koppling till affärsområdet för tryck. Dels satsningen på förpackningsproduktion i Skottland som ”utvecklas enligt plan” vilket man skriver ”skapar en ny plattform med organisk tillväxt som kompenserar för de minskande volymer inom traditionellt tryck”.

Men också upplägget med digitaltrycksproduktion i Tyskland med inkjet-teknologi i kombination med offsetproduktion i Ungern beskriver man som ”ett starkt koncept, som många kunder attraheras av”.

Elanders andra kvartalet 2019

  • Omsättningen ökade med fyra procent till 2 719 (2 613) Mkr. Den organiska tillväxten var strax över noll procent.
  • EBITA ökade till 132 (116) Mkr, vilket motsvarade en EBITA-marginal om 4,8 (4,4) procent. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade EBITA till 122 (116) Mkr, vilket motsvarade en EBITA-marginal om 4,5 (4,4) procent.
  • Resultat före skatt ökade till 84 (74) Mkr. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade resultatet före skatt till 91 (74) Mkr, vilket var en förbättring om 22 procent.
  • Nettoresultatet ökade till 59 (42) Mkr motsvarande 1,62 (1,15) kronor per aktie. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade nettoresultatet till 64 (42) Mkr, motsvarande 1,77 (1,15) kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 251 (127) Mkr. Exklusive effekter från IFRS 16 uppgick operativa kassaflödet till 77 (127) Mkr.

Elanders första halvåret 2019

  • Omsättningen ökade med tio procent till 5 525 (5 035) Mkr, varav fem procentenheter var organisk tillväxt.
  • EBITA ökade till 255 (199) Mkr, vilket motsvarade en EBITA-marginal om 4,6 (4,0) procent. Exklusive effekter från införandet av IFRS 16 ökade EBITA till 237 (199) Mkr, vilket motsvarade en EBITA-marginal om 4,3 (4,0) procent.
  • Resultat före skatt ökade till 156 (120) Mkr. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade resultatet före skatt till 172 (120) Mkr, vilket var en förbättring med 43 procent.
  • Nettoresultatet ökade till 109 (76) Mkr motsvarande 3,02 (2,10) kronor per aktie. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade nettoresultatet till 120 (76) Mkr, motsvarande 3,34 (2,10) kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 641 (92) Mkr. Exklusive effekter från IFRS 16 ökade operativa kassaflödet till 297 (92) Mkr.

 

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.