Odödliga jackor, frisbees i returplast och filmtips på vårmässan på Birger Jarl

Några av utställarna på slutkundsmässan på Birger Jarl våren 2023.
Några av utställarna på slutkundsmässan på Birger Jarl våren 2023.

Ännu en gång har delar av branschen samlats på Birger Jarls konferensanläggning i Stockholm där, några samarbetande ÅF bjuder in några av sina största kunder för att få träffa leverantörerna och se det senaste direkt i hästens mun.

Årets upplaga såg cirka 150 besökare och datumet sammanföll lite oturligt med första stoppet på PWAs promotion tour, enligt Peter Persson vd på FF Profilreklam och en av arrangörerna till eventet spelade krocken mindre roll, däremot vill han uppmana fler återförsäljare att vara med på mässan.

– Det var två leverantörer som hörde av sig till mig och sa att de inte kunde komma för de skulle till Örebro (på PWAs tour) annars tror jag inte det har påverkat. Det vore kul om fler återförsäljare ville vara med, vi är i princip samma gäng som kört på i 15 år nu, men det finns plats för fler, så om någon ÅF vill vara med, hör av er, säger Peter Persson, vd på FF Profilreklam.

Allt fler efterfrågar ”made in Sweden”

lars rubensson plastprint
Lars Rubensson vd på Plastprint berättar om deras tänk i produktionen där allt som går tillverkas så nära som möjligt, oftast på den egna fabriken i Bredaryd, annars hos någon grannfabrik, eller i Europa.

Plastprint ligger väl positionerade, när över 80 procent av deras sortiment tillverkas i Sverige menar vd Lars Rubensson.

– Allt fler vill välja produktionsland och ort och ”made in sweden” efterfrågas allt mer, det är tacksamt för oss som har över 80 procent av vår tillverkning i Sverige. Och när det inte går att tillverka här försöker vi sourca så nära vi kan, glas från Frankrike och keramik från Italien exempelvis, säger Lars.

Återvunna material blir också allt hetare berättar Lars och visar upp de produkter i deras sortiment som är tillverkade av r-pet.

– Våra dryckesflaskor får vi av förklarliga skäl inte tillverka i r-pet, men allt fler av våra iskrapor tillverkas i returmaterial, likaså har vi börjat med frisbees i återvunnen plast och även våra reflexpåsar tillverkas i r-pet.

Nya reflexstandarder sedan i september

2020 kom nya reflexstandarder men man hade fram till september 2022 på sig att fasa ut de gamla reflexerna.

– Det är nya standarder som gäller sedan i september som våra reflexer lever självklart upp till bland annat att ska de lysa på båda sidorna av kroppen, avslutar Lars Rubensson.

frisbee plastprint
Frisbee från Plastprint i returmaterial med ett snyggt tryck på framsidan som täcker eventuella slitningar i det återvunna materialet.

Första ordern gick till Norge

Stefan Wendelin xd
Stefan Wendelin från XD Connects är på plats på Birger Jarl.

Stefan, hur har det gått med er satsning på kläder?

– Jo men det börjar komma igång, vår första order gick till Norge faktiskt. Sen är textil och kläder en hårt konkurrenssatt del av branschen, men vi är försiktigt hoppfulla.

Stefan visar sedan upp etiketterna på plaggen som nu enkelt går att skanna, för att hamna i en databas där du kan se massor av av information om plagget, bland annat vilka länder plagget passerat och hur mycket vatten och andra resurser det tagit i anspråk.

– Det sitter en ”DNA-sträng” i etiketten så varje plagg är helt unikt och vi är helt transparenta med datan som visas, säger Wendelin.

”Jackan kommer aldrig att dö”

PF Anders Dahlgren
Anders Dahlgren håller en säker hand på vårens stora nyhet från PF Concept en ”odödlig jacka”.

Anders Dahlgren på PF Concept berättar att företaget fortsätta öka i omsättning och att man är upp 37 procent i år, trots det tycker han det känns som det är lite lugnare på mejlen och telefonen.

Vad beror det på då?

– Kunderna handlar själva på vår sajt, vi är lite kända för att ha en bra webbshopp där det är enkelt att få till ordern. Så kan vi lägga till på det proaktiva arbetet istället, berättar Anders Dahlgren.

Två tunga nyheter

Dels avslöjar Anders att PF ska få in det populära kanadensiska väskvarumärket Herschel i sortimentet i juni, innan han vänder blicken mot vårens stora nyhet en cirkulär skaljacka som tål ”5.000 vattenpelare”.

– Det här är mig veterligen den enda helt cirkulära profilprodukten, möjligen med undantag för Tareq Taylors stekpanna. Först och främst är den GRS-certifierad, alltså global recycle standard, sen har vi tagit fram ett retursystem. Så om du tröttnar på jackan eller om den går sönder, så skannar du jackan och kommer till vår sajt, där du får fylla i lite uppgifter. Därefter skickar vi en returlapp så du kan skicka tillbaka den till oss gratis och därifrån så antingen lagar vi den eller bryter ner materialet och tillverkar en ny jacka, så jackan kommer aldrig att dö, förklarar Anders.

För att underlätta den cirkulera processen så broderar man eller trycker inte direkt på jackan utan man trycker på en liten patch på ärmen som är avtagbar.

Lanserat nytt varumärke

fruit peder 1
Peder Rylander på Fruit

Peder Rylander på Fruit berättar att det senaste från bolaget är deras nylanserande varumärke Native Spirit där man har lagt fokus på hållbarhet.

– Alla produkter är tillverkade av antingen ekologisk bomull eller av returpet, och så sker delar av tillverkningen i Portugal. Det här är något vi märker av att det kommer mer och mer efterfrågan på europeisk produktion, säger Rylander.

”Det enda som inte gått upp i pris de senaste 25 åren är kläder”

johan fredborg neutral
Johan Fredborg på Neutral förklarar att någon alltid måste betala priset, om det inte är du är det någon annan.

Johan Fredborg som sedan en tid tillbaks jobbar på Neutral beklagar sig över att priset på en t-shirt ofta är för billigt. I dessa tider, när ränta och inflation sätter käppar i privatekonomin påminner Johan om att kläder är en av få produktgrupper som inte gått upp speciellt mycket i pris de senaste 25 åren.

Vad ska en t-shirt kosta då?

– En t-shirt som är bra producerad med ett tryck på som du får betala 100 kronor för är väl bra? Det är ändå 45 personer som varit inblandade i att ta fram t-shirten, då får varje person ungefär 2 kronor. Om du köper en t-shirt för 25 kronor så är det någon annan som får betala, garanterat. David, kolla på filmen The True Cost från 2015 och hör av dig till mig sen! Säger Johan Fredborg.

Händer mycket hos Adelante

johan adelante
Johan Jüngling på Adelante berättar om bolagets expansion.

Adelante har funnits i några år nu och börjar hitta sin plats i branschen, Johan Jüngling berättar bland annat att man nu kan förädla enskilda produkter och inte bara kartongen, han berättar också att bolaget precis kommit igång i Norge.

– Vi har halva vår omsättning via retail och halva via återförsäljare, där vi är glada över att många ÅF valt att ta in våra produkter i sortimentet. På retailsidan så finns vi i ost- och delikatessbutiker, saluhallar, te- och kaffehandlar med mera, säger Jüngling och fortsätter:

– Det senaste hos oss är att vi nu kan profilera enskilda produkter och inte bara på kartongen, sen finns vi med hos New Wave nu också genom samarbete och så har vi precis kommit med vår satsning i Norge. Vi finns också med på Promotion Gallery sedan i januari.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons