Nytt miljardbolag, KST i kk och fossilfria förpackningar
Hej,
Den grafiska branschen måste, i takt med ökad konkurrens från andra medier, blimycket bättre på att kommunicera med marknaden och sina kunder. Två bra exempel på detta står Billes i Göteborg för den här veckan med dels en välgjord film om verksamheten men också en annonskampanj i kundernas branschpress. Lenanders i Kalmar har under lång tid var ganska ensamma som tryckeri att annonsera i dessa tidningar. Det måste vara ett långsiktigt och kontinuerligt arbete för att få effekt på riktigt.
- De vill vara Sveriges miljövänligaste tryckerier
Två tryckerier kampanjer i kundernas branschpress - Billes: ”Marknadens bredaste erbjudande”
Ny film från Billes presenterar det breda erbjudandet.
Fusion skapar nytt grafiskt miljardbolag
Accent köper Brand Factory som tillsammans med Ineko omsätter 1,3 miljarder och har 680 anställda.
Body Shop introducerar fossilfria förpackningar
Butikskedjan The Body Shop introducerar under 2016 Aircarbon – ett fossilfritt förpackningsmaterial baserat på metangas och koldioxid.
Grafkom gör tv av nätverksträff – i samarbete med Inkish
Den 17 mars samlar Grafkom branschen i Stockholm. Genom ett samarbete kommer danska Inkish.tv och bevakar eventet och sprider kunskap från deltagarna via inkish.tv. (Se vilka som redan anmält sig)
Paragon Group i England investerar 36 miljoner i digitala pressar
Har bland annat investerat i 41 Xerox Versant
Mediebyråbarometern: Svag inledning på året – medieinvesteringarna backar
Stora tapp i januari för för alla medier utom tv och internet.
Svensk-kvartetten som tagit över engelsk tryckerijätte
Hans Carlsson, tidigare ansvarig för Quebecors nordiska verksamhet, är med som rådgivare.
Övrigt
- KST i Kalmar i konkurs
- Stibos plan för Sörmlands Grafiska som tappat största kunden
- Elvins investerar i digital efterbehandling från Konica Minolta
- Contentbyrån Spoon investerar i marketing automation
- ”Efterfrågan på canvas-tryck har ökat med 70 procent varje år sedan 2013”
- Klädhandlare i Sundsvall växlar över till profilkläder och trycksaker
I Korthet
- Förlagssystem växer i Stockholm
- LRF Media ska bli ”landsbygdens och det gröna näringslivets mediehus” – ska sälja 15 tidningar
- Schneidler lanserar serviceavtal i tre nivåer
- Danska Jyske Bank investerar i fyra Ricoh 9110
- GS-facket anmäler Strålfors till Diskrimineringsombudsmannen (DO)
Bokslut och kvartalsrapporter
- Eskils förbättrade marginalen – ny vd ska lyfta varumärket
- Prinfo Welins investerade i byrådelen – vände till rejäl vinst
- Billes förbättrade marginalen och startade ny digital verksamhet
- Strömberg Distribution omstrukturerade
- Nedåt igen för Hylte Tryck
- Lidbergs Grafiska vände till vinst
- Kph öppnade nytt i Uppsala och förbättrade lönsamheten
- Litografen i Vinslöv fick inte e-handeln att lyfta
- Kraftigt förbättrat rörelseresultat för Systemtext som anställde it-chef
- Storförlust för Holmbergs – som samlar allt i Svågetorp
- Cimpress Q2: Organisk tillväxt på 10 procent
- Heidelberg Q3: Behåller målet på minst 8 procents marginal för helåret
- Postnord 2015: Brevvolymerna minskade sex procent
Frågor? Funderingar? Bara att höra av dig.
/Ola
070-566 09 52