Nystartade House of Regalo om mässan och företaget – ”Som mest chattade jag med 8 kunder samtidigt”

rony

Den nystartade leverantören av gåvokort House of Regalo tycks vara på mångas läppar, bakom bolaget står Rony Abou Nader som verkligen hade önskat sig en fysisk mässa, men som ändå är nöjd med hur det blev. Rony såg en lucka i branschen som han nu jobbar stenhårt för att fylla. Läs mer om Rony och House of Regalo i den här intervjun.

Hur har mässan varit för dig Rony? 

– Bra, även om jag hade drömt om en fysisk mässa – speciellt när man är en ny aktör så hade jag jättegärna velat träffa människorna i branschen och kunnat ge dom ett ansikte på mig. Men jag är definitivt nöjd och har fått fantastiskt bra respons från människor som verkligen gillar mina produkter.

Ja man får hoppas att du är nöjd, det gick ju inte att få tag på dig under hela mässan!

– Haha nä, det var mycket att göra, som mest chattade jag med åtta personer samtidigt, och eftersom jag sitter själv så vill man såklart hinna svara på alla och inte missa en enda chatt!

Vad har du gjort tidigare? Har du erfarenhet från branschen?

– Jag har inte jobbat i branschen tidigare men jag har jobbat mot branschen, jag kommer från modebranschen och har därifrån goda kontakter på framförallt producent-sidan.

Kvalitet behöver vi inte ens diskutera idag; för det är en så självklar grej

house of

På House of Regalo underskattar man inte värdet av en bra paketerad gåva. (Bild: House of Regalo)

Hur kom det sig att du valde att bli leverantör av gåvor? Vilken lucka såg du i branschen som du ville fylla?

Annons

– Jag såg en lucka inom paketeringen, ett gåvokort ska leveras på ett riktigt lyxigt sätt, så att slutkunden kan ge sina anställda något fint och inte bara ett litet vykort eller liknande. Jag vet hur det är att driva bolag och jag vill underlätta för chefer att visa sina anställda uppskattning, genom att skapa en produkt som hela ledet kan stå bakom från mig, via återförsäljaren ner till slutkunden som stolt kan ge det till sina anställda. Det ska vara kul både att ge bort och ta emot presenten, berättar Rony Nader och fortsätter:

– Paketeringen är nästan hela min affärsidé, visst kvalitet också, men det behöver vi nästan inte ens diskutera idag för det är en så självklar grej att det ska vara bra kvalitet på produkten och därför har jag valt att fokusera på paketeringen.

Skickade ut informationsmaterial till 600 aktörer – ”fick mejl från folk som var på semester som ville börja samarbeta”

Hur ser planerna ut för framtiden, har du någon målsättning?

– Planen var och är att växa och bygga upp företaget långsamt, men jag har fått mycket bättre respons än jag hade förväntat mig. När jag insåg att det inte skulle bli någon fysisk mässa satte jag mig ner och letade bolag som aldrig förr, jag spenderade veckor framför google för att hitta aktörer som sysslar med gåvokort och profilering och jag hittade för få tycker jag, ungefär 600 stycken. Till dessa 600 skickade jag ut mitt presentationsmaterial och mottagandet var helt sjukt. Jag fick mejl från folk som var på semester som skrev att de ville börja samarbete med mig, förklarar Rony och fortsätter:

– Men planen är fortfarande att ta det lugnt och växa i lagom takt, värna om kunderna man har oavsett storleken på kundens företag och bygga upp ett varumärke och en kännedom om mig som person. Så tillväxt är inte det primära just nu utan jag vill komma in på marknaden, göra ett bra jobb och växa organiskt.

Du framhäver att kvalitet är viktigt och att sakerna ska hålla länge, ändå kan du erbjuda jäkligt bra priser, hur hänger det ihop?

– Jag tror många kommer reagera på mina priser, men jag vill understryka att jag aldrig kommer prisa ut mig, utan det handlar om att kunna erbjuda fantastiskt bra produkter till fantastiskt bra pris. Och jag har inte alls samma omkostnader som mina kollegor har med stora organisationer och flera anställda.

”Det har aldrig varit viktigare att visa uppskattning”

Modigt att starta upp under brinnande pandemi, hur kändes det?

– Jag har haft House of Regalo som sidoprojekt och byggt upp det sakta men säkert. Men så kom pandemin som förstörde mycket för mig och för andra, min plan var ju hela tiden att ställa ut på mässan och visa upp mig för första gången. Men då fick jag ställa om och tänka nytt och så kom PWA med den här underbara lösningen med onlinemässan. Det var då jag fick min idé att skicka ut min presentation och på så sätt blev det här mycket mycket bättre än jag trodde.

– Och ska man göra nånting ska man fan göra de nu under pandemin, det är nu många behöver se något nytt, och grundtanken i mitt företag är ju trots allt glädje och jag tror att för arbetsgivare har det aldrig varit viktigare att visa uppskattning än vad det är just nu, vilket ger oss en öppning på marknaden. Men visst det fanns stunder jag tänkte att jag kanske gjort bort mig men jag bestämde mig för att jag ska stå fast och kämpa. Och nu har jag gått på moln i två veckor sen jag skickade ut presentationerna och kunderna började höra av sig, avslutar Rony Abou Nader.

Webbplats: www.houseofregalo.se

Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons