Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.
Norska trykkeri.no startade förra året genom ett initiativ från Skipnes som driver varumärket och tjänsterna. Nu har man redan nått 20 medlemmar och täcker in stora delar av Norge.
Det är ett samarbetsprojekt som går ut på att tryckerier runt om i Norge blir en del av kedjan och Skipnes, som nyligen flyttade till nya lokaler och investerade i en offsetpress, ska få tryckuppdrag från medlemmarna.
Skipnes vd Geir Hagen kommenterar utvecklingen för norska grafkom.no:
– Det har gått snabbare än vi trodde när vi drog igång projektet i våras. Målet är att vi kan fylla hela Norge från söder till norr, säger Hagen.
Hagen menar att tidpunkten för lanseringen och uppbyggnaden har varit perfekt.
– Det är viktigare än någonsin att jobba tillsammans. Den sociala aspekten i kombination med effektiv produktion gör detta till en framgång. Vi har länge haft tilltro till lokala, grafiska företag och därför tycker jag att vi har gjort rätt val med vår investering, säger Hagen.
Hagen menar att det är en ”perfect match” med lokala försäljningskontor och mer centraliserad produktion för offsetuppdrag.
– Trycksaksköparna behöver en kontaktperson lokalt som de kan rådgöra med. Men det finns inte en marknad för en offsetpress i varje samhälle. Därför etablerade vi trykkeri.no, säger Hagen.
Nya samarbeten och tjänster
Hagen berättar att de nyligen hade sitt första gemensamma möte, och att de redan nu kan se att fler fördelar kan uppnås utöver gemensam offsetproduktion.
Nu tittar man på allt från gemensamma el- och råvaruinköp till samarbeten inom design, storformat, bildekor. Nyligen beslutade Skipnes att CO2-kompensera för hela sin verksamhet genom projektet Carbon Balanced Paper.
– Alla kan inte ha allt och vara bäst på allt. Nu börjar vi bli så många aktörer i det här projektet att vi ser fler områden där vi kan uppnå gemensamma fördelar när vi jobbar tillsammans, säger Hagen.
Som exempel nämner han ett nytt samarbete med Akershus Reklame Team för adressering och paketering.
– Vi underlättar för gemensam, effektiv offsetproduktion. Det är dock viktigt att poängtera att vi inte pressar någon. Samarbetet bygger på frivillighet, framhåller Hagen.
Själva beskriver man sig så här:
Trykkeri.no är ett samarbete som ska hjälpa medlemsföretagen inom grafisk bransch att hålla sig konkurrenskraftiga genom att erbjuda dem fler produkter och tjänster, gemensamma marknadsföring, utbildning, erfarenhetsutbyte, miljöcertifieringar och gemensamma inköp. Målet är att minska investeringsbehovet och säkerställa att medlemsföretagen fortfarande kan vara lönsamma och behålla arbetsplatser.