Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

trykkerino

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

Norska trykkeri.no startade förra året genom ett initiativ från Skipnes som driver varumärket och tjänsterna. Nu har man redan nått 20 medlemmar och täcker in stora delar av Norge.

Det är ett samarbetsprojekt som går ut på att tryckerier runt om i Norge blir en del av kedjan och Skipnes, som nyligen flyttade till nya lokaler och investerade i en offsetpress, ska få tryckuppdrag från medlemmarna.

Skipnes vd Geir Hagen kommenterar utvecklingen för norska grafkom.no:

– Det har gått snabbare än vi trodde när vi drog igång projektet i våras. Målet är att vi kan fylla hela Norge från söder till norr, säger Hagen.

Hagen menar att tidpunkten för lanseringen och uppbyggnaden har varit perfekt.

– Det är viktigare än någonsin att jobba tillsammans. Den sociala aspekten i kombination med effektiv produktion gör detta till en framgång. Vi har länge haft tilltro till lokala, grafiska företag och därför tycker jag att vi har gjort rätt val med vår investering, säger Hagen.

Annons

Hagen menar att det är en ”perfect match” med lokala försäljningskontor och mer centraliserad produktion för offsetuppdrag.

– Trycksaksköparna behöver en kontaktperson lokalt som de kan rådgöra med. Men det finns inte en marknad för en offsetpress i varje samhälle. Därför etablerade vi trykkeri.no, säger Hagen.

Nya samarbeten och tjänster

Hagen berättar att de nyligen hade sitt första gemensamma möte, och att de redan nu kan se att fler fördelar kan uppnås utöver gemensam offsetproduktion.

Nu tittar man på allt från gemensamma el- och råvaruinköp till samarbeten inom design, storformat, bildekor. Nyligen beslutade Skipnes att CO2-kompensera för hela sin verksamhet genom projektet Carbon Balanced Paper.

– Alla kan inte ha allt och vara bäst på allt. Nu börjar vi bli så många aktörer i det här projektet att vi ser fler områden där vi kan uppnå gemensamma fördelar när vi jobbar tillsammans, säger Hagen.

Som exempel nämner han ett nytt samarbete med Akershus Reklame Team för adressering och paketering.

– Vi underlättar för gemensam, effektiv offsetproduktion. Det är dock viktigt att poängtera att vi inte pressar någon. Samarbetet bygger på frivillighet, framhåller Hagen.

Själva beskriver man sig så här:

Trykkeri.no är ett samarbete som ska hjälpa medlemsföretagen inom grafisk bransch att hålla sig konkurrenskraftiga genom att erbjuda dem fler produkter och tjänster, gemensamma marknadsföring, utbildning, erfarenhetsutbyte, miljöcertifieringar och gemensamma inköp. Målet är att minska investeringsbehovet och säkerställa att medlemsföretagen fortfarande kan vara lönsamma och behålla arbetsplatser.

Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons