Nystartad distributör för skylttillverkare

Gruppbild 2_1800

✔️Får starkt varumärke från start ✔️Ska bli helhetsleverantör inom gravyr, laser och märkning ✔️Vill erbjuda kunderna ”ett mervärde genom fokusering.”

Vismark blir exklusiv distributör för skyltplasttillverkaren Rowmark Europes produkter i Sverige.

– Vi är otroligt entusiastiska att äntligen kunna komma i gång i egen regi efter många år i branschen. Att vi redan från start har fått möjligheten att kunna erbjuda ett så starkt varumärke som Rowmark ger oss en otroligt bra grund att stå på.

Det säger Erik Heintz, vd på nystartade Vismark, som närmast kommer från rollen som ekonomichef på Signcom. I samband med Signcoms uppköp av Scandraft valde han och och tre kollegor – Niclas Stjernlöf, Mikael Stjernlöf och Emanuel Särnbratt – att gå sin egen väg och satsa på Vismark. Det innebär också att Signcom inte längre kommer att sälja Rowmarks produkter.

– En anledning till att vi startade upp Vismark var att vi såg ett behov på marknaden för ett företag som enbart fokuserar på detta område, då många andra leverantörer har gravyrmaterialet som en liten andel i deras stora produktsortiment. Vi tror oss kunna erbjuda kunderna ett mervärde genom fokusering.

Vill bli helhetsleverantör

Boråsbaserade Vismark ska utvecklas till att bli en helhetsleverantör för allt inom gravyr, laser och märkning, enligt Heintz:

– Initialt kommer vi fokusera på materialet och tillbehören, men kommer på sikt även kunna erbjuda maskiner och service för att bli en helhetsleverantör.

Annons

– Trots att vi är ett nygrundat företag, har vi tillsammans över 75 års samlad branscherfarenhet. Vi är specialiserade på högkvalitativa material och tillbehör för skyltning och gravering. Vi kommer erbjuda marknaden ett komplett utbud av material och tillbehör för professionella skyltmakare och gravörer, med stort fokus på kvalitet, hållbarhet och miljö.

Ett starkt varumärke

Han säger att det var ett enkelt val att börja jobba med Rowmark som han kallar det enskilt starkaste varumärket inom material för gravyrbranschen. Enligt Erik Heintz är produkterna i dag marknadsledande och Rowmark har en unik förmåga att få fram nya material:

– Det är bara att se på vårt senaste tillskott som vi tror kommer ta marknaden med storm, Ecomark, som är gjort av helt återvunnen gravyrplast.

Vad siktar ni mot att omsätta första verksamhetsåret? Hur ser den svenska marknaden ut?

– Vi kommer försöka bibehålla och utveckla affären till att bli något större än vad den tidigare har varit, säger han och berättar att Rowmark länge har varit det dominerade varumärket med uppskattningsvis en marknadsandel på cirka 60 till 80 procent av marknaden.

– Däremot är det svårt att se hur snabbt det kommer att gå för oss att komma dit. Vi kommer att ta affären steg för steg för att försäkra oss om att kunna leverera kvalitet i allt vi erbjuder.

Fler varumärken i portföljen

Fler varumärken kommer också finnas med i Vismarks produktsortiment från start, utlovar Erik Heintz som i skrivande stund inte vill avslöja vilka som avses:

– Rowmark är ett av våra större varumärken, men det är inte det enda vi kommer ha från start. Vi har flertalet kända kvalitetsmärken som vi är nöjda att kunna erbjuda våra kunder, säger han och tillägger att de även kommer att introducera ”fler nya och spännande varumärken under kommande månader”.

Annons

UPM och Eastman lanserar komposterbart förpackningsmaterial för livsmedel

UPM EASTMAN 1800
Ämnen i artikeln: UPM

UPM Specialty Papers och Eastman har utvecklat en biopolymerbelagd papperslösning för livsmedelsförpackningar som kräver fett- och syrebarriärer.

Förpackningen kombinerar Eastmans biobaserade Solus-tillsatser med UPM:s komposterbara och återvinningsbara barriärpapper, vilket gör den lämplig för återvinning i befintliga fibersystem.

Den nya lösningen är framtagen för flexibla förpackningar och erbjuder hög värmeförsegling och barriärskydd även vid vikning. Tekniken är kompatibel med befintlig LDPE-extruderingsutrustning, vilket eliminerar behovet av ytterligare investeringar för tillverkare.

Produkten har validerats för återvinningsbarhet enligt PTS-metoden och för både hem- och industriell komposterbarhet. Exempel på den nya förpackningen visades upp under PACK EXPO International i Chicago i november.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud lanserar nytt medicinskt papper

medikraft sealbase
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har lanserat Medikraft Sealbase, ett ytbehandlat medicinskt papper tillverkat av nyfiber.

Papperet har en ytvikt på 38 g/m² och är framtaget för att vara ett baspapper för syntetiska förseglingar för medicinsk användning där ett sterilbarriärsystem inte krävs, som exempelvis för plåster

Medikraft Sealbase tillverkas vid företagets fabrik i Skärblacka och är återvinningsbar, enligt information från företaget.

MediKraft SealBase presenterades på medtech-mässan COMPAMED i Düsseldorf i november och är en del av Billeruds hållbarhetssatsning för att minska miljöpåverkan i produktionen.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschrapporter: Ska visa hur verkliga framsteg görs inom hållbarhet för papper- och massaindustrin

ABB

Metsä Group, Sappi, Smurfit Westrock och Södra är några av aktörerna som delar med sig av sin expertis i den första rapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg ska spara 100 miljoner euro – frigör resurser för investeringar

Heidelberg Wiesloch
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Heidelberg planerar att spara över en miljard kronor (100 miljoner euro) vid anläggningen i tyska Wiesloch-Walldorf de kommande tre åren genom att minska personalstyrkan med 450 personer. Idag jobbar cirka 4 000 personer på anläggningen.

Målet är att stärka konkurrenskraften och frigöra resurser för investeringar i teknik och tillväxt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Avtalet gör det möjligt för oss att minska kostnaderna vid Tysklands största anläggning och skapa utrymme för viktiga investeringar, säger Jürgen Otto, vd för Heidelberger Druckmaschinen AG i ett pressmeddelande.

Planen, som även omfattar investeringar i utbildning och AI, fungerar som modell för andra Heidelberg-anläggningar i Tyskland.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä lanserar kolkalkylator för skogsägare

Metsa 1800

Metsä Group introducerar en CO2-kalkylator, som hjälper skogsägare att analysera kollager och kolsänkor i sina skogar. Verktyget visar kolflöden i träd, jordmån och träprodukter samt effekterna av skogsåtgärder över tid.

– Skogsägare är nyckelaktörer i hanteringen av kolsänkor. Kalkylatorn stöder hållbar skogsvård och ökar medvetenheten, säger Juho Rantala, direktör på Metsä Group. Funktionen blir tillgänglig för alla ägarmedlemmar innan årets slut, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokus förvärvar BTJ

01 MARIA EDSMAN
Ämnen i artikeln: Bokus

Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.

Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.

BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.

Annons

Stärker upp mot bibliotek och skolor

Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:

– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.

70 miljoner i köpeskilling

Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.

Ämnen i artikeln: Bokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke

241204 1 2 scaled 1800

De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem grafiska gaseller på Västkusten

gaseller 2 2024 1800
Ämnen i artikeln: Gaseller

Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.

Ämnen i artikeln: Gaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlingar av tryckerier överklagas mest

Upphanlding tryck overklaga

Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun har valt storformatstryckeri för kommande år

redaktionen@branschkoll.se
Annons