Nyanställningar på Top Score och Sandryds

Adam och Stina är de senaste tillskotten i branschen. (Bilder: Sandryds och Top Score)

Sandryds har anställt Adam Hansson som ny säljare, Adam är handplockad från Båstad Gruppen som äger Sandryds där han tidigare jobbat i sex år. Från och med 1 december så är han ansvarig för ”utvalda Sandryds-kunder i södra Sverige”, enligt ett pressmeddelande.

Top Score stärker upp teamet

Top Score i Karlshamn har anställt Stina Mattsson, som kommer jobba i butiken och tryckeriet, enligt ett Facebook-inlägg.

Tryckeri erbjuder lägsta-pris-garanti

I ett försök att fylla sina pressar har

redaktionen@branschkoll.se

Internetåret i Europa 2010

I en ny rapport från Comscore finns statistik kring hur internet används i Europa och dess olika länder. Bland annat syns tydligt hur Facebook

redaktionen@branschkoll.se

Adobe lanserar lösning för kampanjhantering

Pressmeddelande 2011-02-22

Adobes nya Web experience management solution underlättar för marknadsförare att skapa anpassade digitala upplevelser och optimerade kampanjer för e-post, webb, mobila kanaler och print.

Adobe Systems lanserar Web experience management solution, ett stort steg mot att göra Adobes plattform för Customer Experience Management (CEM) helt komplett. Den nya lösningen för hantering av användarupplevelser på nätet visar att verksamheten inom Day Software, som 2010 förvärvades av Adobe, snabbt har integrerats och att Adobe har kommit långt i utvecklingen av enhetliga lösningar som hjälper kunden att bättre integrera sin närvaro på webben med affärsapplikationer och som höjer värdet av marknadskommunikation via flera kanaler.

Web experience management solution är en viktig del i Adobes CEM-plattform, som gör det möjligt för företag att dra nytta av nya mobila enheter och sociala nätverk för att öka räckvidden för sin marknadsföring, öka engagemanget kring varumärken, och att öka konverteringsgraden för dagens konsumenter på nätet. I lösningen ingår förbättrade funktioner i innehållshanteringssystemet CQ5, bland annat nya moduler för marknadskampanjer och mobila kampanjer, liksom integration med Adobe Online Marketing Suite.

Bättre stöd för mobila kampanjer och sociala webben

CQ5 är marknadens enda heltäckande svit med applikationer för innehållshantering inom webb, mobilt, sociala nätverk, marknadskampanjer, och digital resurshantering. Med CQ5 breddas möjligheterna med Adobe Online Marketing Suite och ger bättre möjligheter att erbjuda anpassat innehåll riktat mot specifika segment; den kan utnyttjas för att förvandla webbplatsen från en plattform för generell marknadskommunikation till ett fokuserat redskap för att vinna nya kunder och öka intäkterna.

De nya modulerna i CQ5 är:

  • CQ5 Mobile gör det enkelt att anpassa och återanvända befintligt innehåll så att det kan utnyttjas för kommunikation genom flera kanaler och för att nå publik med olika slags enheter. Utöver möjligheterna att utveckla webbapplikationer är CS5 Mobile i dag den enda lösningen på marknaden som gör det enkelt för marknadsförare att bearbeta innehåll för produkt- eller plattformsspecifika applikationer.
  • CQ5 Marketing Campaign Management (MCM) – ett system för att automatisera marknadsföringsinsatser och som ger möjlighet att effektivt planera och genomföra kampanjer i flera kanaler som samordnas på webben, mobila kanaler, mobilappar, sociala forum, sociala medier, med flera. Genom att säkerställa en enhetlig profil för varumärket hjälper CQ5 MCM till att öka försäljningen genom bättre konverteringsgrad och ökad varumärkeslojalitet.

Följande moduler i CQ5 har uppdaterats:

  • CQ5 Social Collaboration – har utökats med nya verktyg för att skapa rika, interaktiva grupper och diskussionsforum på nätet. Dessa kan utnyttjas för att öka antalet återkommande besökare, att bygga varumärkeskännedom och lojalitet, och att underlätta löpande optimering av nya kampanjer, baserat på förståelse för kundbeteenden. Genom den nya Forum-funktionen kan användare också
  • CQ5 Targeting – en kombination av CQ5 och Online Marketing Suite som ger annonsören möjlighet att styra marknadsföringsinsatser i realtid, för att höja avkastningen på kampanjinsatser och öka antalet nya kunder.
  • Förinstallerad integration med Adobe SiteCatalyst från Omniture ger stöd för att mäta och analysera kunders agerande i olika kanaler.
  • Förinstallerad integration med Adobe Test&Target från Omniture gör det möjligt att analysera kundagerande och studera besökarbeteende i flera kanaler.

Citat:

Rob Tarkoff, Senior Vice President, General Manager, Digital Enterprise Solutions, Adobe

“I dag finns ett starkt tryck på företag att bli mer sociala, personligt anpassade och interaktiva, samtidigt som de förutsätts öka sina intäkter och sänka kostnaderna. Det är en noggrann balansgång mellan effektivitet, förbättrade kundupplevelser och optimering av flera marknadskanaler som kan lyckas bara med hjälp av en komplett lösning för att hantera webbupplevelser. CQ5 från Adobe ger tillsammans med Adobe Online Marketing Suite en oöverträffad intelligens och smidighet för att stärka företagets varumärke och stimulera kundlojaliteten”.

Melissa Webster, Program Vice President, Content & Digital Media Technologies, IDC

”Den dramatiska tillväxten för smartphones, surfplattor och andra uppkopplade enheter betyder, tillsammans med den enorma utbredningen av sociala nätverk, att marknadsförare på nätet måste kunna engagera sina kunder över en rad olika kanaler. Därför finns ett behov av en integrerad plattform som hjälper dem skapa en attraktiv och relevant upplevelse och nå ut med den – anpassat till varje enskild kund och det sammanhang där kommunikationen sker. IDC tror att det blir avgörande för leverantörer inom kundupplevelse att erbjuda en integrerad svit med verktyg som utformats för att sprida innehåll som anpassats specifikt till varje enskild kund och sammanhang, oavsett tid och kanal, och som erbjuder insikter som hjälper marknadsförare att agera och optimera innehållet”.

Användbara länkar

Tillgänglighet

Adobes lösning för hantering av webbupplevelser är tillgänglig omgående över hela världen.

redaktionen@branschkoll.se

6 procents marginal för Intellecta

Pressmeddelande 2011-02-24

Se Richard Ohlson kommentera bokslutsrapporten.

Intellectas rörelseresultat förbättrades under det fjärde kvartalet till 23,9 (16,0) MSEK. Nettoomsättningen ökade till 190,8 (187,3) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12,5 (8,5) procent. För helåret 2010 redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 38,7 (29,1) MSEK, en förbättring med 33 procent. Rörelsemarginalen förbättrades till 5,8 (4,3) procent. Rörelseresultatet exklusive återbetalning av mervärdeskatt och nedskrivning av goodwill uppgick till 21,9 (29,1) MSEK. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 SEK per aktie varav en extra utdelning utgörs av 0,50 (-) SEK per aktie för räkenskapsåret 2010.

Affärsområde Infolog, informationslogistik, levererade ett helårsresultat på 16,6 (2,5) MSEK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år. Medveten rationalisering och effektivisering av verksamheterna inom affärsområdet har gett goda resultat.

Affärsområde Consulting bidrog med ett resultat på 9,0 (29,7) MSEK, en väsentlig försvagning jämfört med föregående år. Inom affärsområdet har verksamheterna anpassats till större affärsvolymer och ny kompetens rekryterats, där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda, samtidigt som det inte har fått det snabba förväntade resultatet under 2010. Antalet konsulter inom jämförbara enheter har under året ökat med 16 medarbetare. Bedömningen är att kompetensförstärkningen inom AO Consulting kommer att öka affärsvolymerna under 2011.

– Försvagningen av det operativa resultatet beror främst på svagare utveckling inom affärsområdet Consulting. Utvecklingen inom konsultrörelsen kännetecknas av kortare uppdrag jämfört med tidigare, minskning av efterprojekt samt att IR-uppdragen är alltmer digitaliserade vilket påverkar intäktsstrukturen. Efterfrågemässigt befinner vi oss i en återhämtningsfas, även om takten är långsammare än vad vi skulle önska, säger Richard Ohlson.

I syfte att stärka sin marknadsposition och anpassa erbjudandet till efterfrågans utveckling förvärvade Intellecta den 1 oktober 2010 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB.

– Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir, då eventbyrån har en stark marknadsposition och god utvecklingspotential inom en bransch som stärker Rewirs affärskoncept och långsiktiga strategi. Affären är ett viktigt steg för att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Under kvartalet påbörjade Rewir också etableringen av ett nytt marknadsbolag i Kina, vilket ligger i linje med koncernens strategi att finnas nära sina internationella kunder på viktiga marknader som i sig också rymmer stor potential, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Intellectas inriktning och arbete präglas av att stärka förutsättningarna för en fortsatt långsiktig tillväxt och lönsamhet. Den organiska tillväxten har högsta prioritet i alla bolag samtidigt som kompletterande förvärv, främst vad avser verksamheter inom rörliga media och det digitala området, som kan stärka vår totala marknadsposition kontinuerligt undersöks.

Bolagen i de befintliga affärsområdena är redan till stor del verksamma inom nya media, varför en expansion på detta område har god strategisk passning, samtidigt som det möjliggör en snabbare tillväxt. Intellecta ansöker successivt om ytterligare återbetalning av mervärdeskatt för åren 2005-2007 enligt EU-domstolens dom där gränsdragningen mellan tryckeriers tillhandahållande av tjänster och varor klarlagts. Vid ett positivt utfall beräknas Intellectas resultat före skatt stärkas med ytterligare ca 70 MSEK under 2011.

redaktionen@branschkoll.se