Nyanställningar på Reklamproffsen och Swedol

I ett nyhetsinlägg berättar Reklamproffsen att de har anställt Emil Levinsson som säljande projektledare. Emil har tidigare jobbat på Nespresso och Student Consulting. Hans anställning börjar omgående.

Ny HR-chef till Swedol

I ett pressmeddelande berättar Swedol att de anställt Ann Gårdmark som ny HR-chef till Swedol AB. Ann kommer vara HR-chef för koncernens samtliga verksamheter och ingå ledningsgruppen.

Hon har över 20 års erfarenhet av HR-arbete och bland annat jobbat som personaldirektör på Finansinspektionen, talent management direktör på Electrolux och head of people development and performance på SAS.

– Swedol befinner sig mitt i en tillväxtresa som går i ett högt tempo och en fungerande och tydlig HR-funktion är en av grundpelarna i den skalbara plattformen och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att växa, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef på Swedol.

Ann Gårdmark tillträder den 1 augusti.

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons