Gå till innehållet

Nya millenniumboken har redan sålts till 38 länder

Puls

DavidL

Den 27 augusti släpps David Lagercrantz uppföljare till Stieg Larssons Millenniumtrilogi, Det som inte dödar oss. Det kallas årets största bokrelease – både i Sverige och i världen – och kommer att bli ett bra tillskott till de tryckerier runt om i världen som får uppdraget att trycka. Boken har redan sålts till 40 länder

Bara den amerikanska förstaupplagan uppges ligga på en halv miljon i inbundet, skriver Svensk Bokhandel.

Reklambyrån Valentin&Byhr i Göteborg har designat omslaget. I över 15 år har Valentin&Byhr och Norstedts samarbetat, och Valentin&Byhr har designat omslagen till samtliga fyra Millenniumböcker.

– Det är förstås ett fantastiskt uppdrag och få förunnat att få jobba med något som engagerar så många människor över hela världen, säger Valentin&Byhrs Jörgen Einéus, som arbetat med Norstedts i mer än 15 år och som också låg bakom omslagen till de tre första böckerna.

Säkerheten runt Millennium 4 är stor och bland annat har brittiska The Guardian satt etiketten ”Harry Potter-style levels of security” på bokarbetet, skriver Valentin&Byhr i ett meddelande.

– Sekretessarbetet har varit extremt, vi har bland annat jobbat med kodnamn och haft en ytterst liten skara människor världen över med tillgång till information om boken. Och det spär på intresset, det märker vi – inte minst utomlands, säger Jörgen Einéus på byrån Valentin&Byhr.

– Vårt samarbete har återigen resulterat i ett riktigt snyggt, suggestivt och spännande omslag. Det finns en tilltalande mystik i omslaget till Det som inte dödar oss och samtidigt en hög igenkänningsfaktor, säger Susanna Romanus, publicistisk chef på Norstedts.

 

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll