Nya miljökrav på trycksaker från 2012

Pressmeddelande från Miljöstyrningsrådet 2011-03-09

Miljöpåverkan från böcker, tidningar, reklam och andra trycksaker ska minska genom de nya krav som ska kunna användas i upphandlingar. De nya kraven beräknas vara klara under 2012.

”Det är framför allt kemikalier och energiåtgången i processen som är de viktigaste miljöaspekterna för tryckeritjänster”, säger Christoffer Stavenow, jurist och projektledare på Miljöstyrningsrådet.

Det har hittills inte funnits några krav för tryckeritjänster även om många i tryckeribranschen jobbar med miljöfrågor, till exempel genom att köpa in miljöcertifierade produkter och arbeta enligt ett miljöledningssystem. De nya kraven tas fram för att upphandlare ska kunna ställa krav på minskad kemikalieanvändning och energieffektivisering på de produkter och tjänster de köper in.

Krav för papper är nu under remissbehandling och ska lanseras i slutet av maj, liksom krav för skogsråvara som ska lanseras under försommaren.

Just nu söker Miljöstyrningsrådet experter från branschen, upphandlande myndigheter och tryckerier som vill sitta med i den grupp som kommer att ta fram kraven för tryckeritjänster. Datum meddelas senare för ett intressentmöte om hur expertgruppen ska arbeta fram kriterierna.

I Sverige ändrades skrivningen i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) från 1 juli 2010 till att man ”bör” beakta miljö- och sociala aspekter vid offentlig upphandling.

För mer information, kontakta Christoffer Stavenow, projektledare och jurist, Peter Nohrstedt, verksamhetsansvarig för upphandling, eller Susanne Lång, kommunikationsansvarig på Miljöstyrningsrådet.

Läs mer här om hur expertgrupperna arbetar för att ta fram hållbarhetskriterier.

Miljöstyrningsrådet är regeringens expertorgan inom miljöanpassad och annan hållbar offentlig upphandling. Vi erbjuder stöd till den offentliga sektorn, organisationer och företag att upphandla hållbart genom de följande verktygen och tjänsterna: vägledning och kriterier för hållbar upphandling, miljöledning (EMAS) och miljö- och klimatrelaterad produktinformation (EPD).

 

Annons

SSAB och TRIWA släpper klocka tillverkad av fossilfritt stål

I dagarna släpptes ”världens första konsumentprodukt tillverkad av fossilfritt stål – en klocka” enligt SSAB och TRWIA de bägge svenska bolagen som tagit fram produkten som även gjort ett gästspel på COP27.

Klockan som lanserades den 6 december har fått namnet Time for Decarbonization och är tillverkad av fossilfritt stålpulver. Dock är upplagan väldigt begränsad – endast 20 exemplar. Den fanns i två olika versioner, automatiskt urverk eller kvartsurverk.

– I vår bransch finns en tradition att arbeta med stål, så det känns oerhört spännande att delta i denna omvandling av stålindustrin. Stålpulvret som används i klockan är tillverkat med banbrytande HYBRIT-teknik, och vi är mycket stolta över att ha skapat denna symbol för omvandling tillsammans med SSAB. En klocka från Sverige med lösningen för en bransch i behov av omvandling, säger Ludvig Scheja, medgrundare och kreativ chef på TRIWA, i ett pressmeddelande.

”Förstakommersiellaprodukten tillverkad av stålpulver”

– Det här armbandsuret är den första konsumentprodukten som baseras på SSABs fossilfria stål och det är fantastiskt att se vår satsning få användning inom ett helt nytt område, vilket både breddar vår kundbas och ökar våra möjligheter att bromsa klimatförändringarna. Armbandsuret är också unikt eftersom det är den första kommersiella produkten tillverkad av stålpulver från vår anläggning i Oxelösund, säger Johnny Sjöström, chef för SSAB Special Steels.

TRIWA är ett svenskt klockmärke grundat 2007, namnet är en förkortning för ”Transforming the Industry of Watches”.

Läs mer om klockan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons