Nya Mediedagarna (Meg) börjar falla på plats

Pressmeddelande från Mediedagarna 2011-09-23

Medan den 27:e Bokmässan i Göteborg pågår för fullt presenteras Bok & Biblioteks nya projekt Mediedagarna i Göteborg – Meg. Ett nytt arrangemang och en ny arena med fokus på innehåll, teknik och nytta, tvärs över alla traditionella branschgränser.

Med avstamp i Norden och blicken riktad mot världen är målet med Mediedagarna i Göteborg/Meg att skapa en mötesplats där etablerade aktörer, sida vid sida med publik, kan mötas, öka sina kunskaper, utbyta idéer, utveckla affärer, underhållas, utmanas och bli överraskade. Den 8-9 mars 2012 är det premiär och för varje dag som går tar arrangemanget allt tydligare form, med hjälp av många betydelsefulla aktörer och spännande samarbeten.

– Själva grunden för Meg är att bygga en ny mötesplats, tvärs över alla traditionella gränser. Genom varje nytt samarbete och varje ny medverkande läggs ytterligare en viktig bit till det pusslet och både programmet och utställningen berikas med nytt högaktuellt innehåll. Därför är det fantastiskt att Meg möter ett så stort intresse och att vi redan nu kan presentera flera intressanta partners och medverkande, säger Åsa Bernlo, ansvarig för Meg.

Bland de aktörer som på olika sätt redan engagerat sig i Meg märks bland andra Dagens Media, Google, branschorganisationen ElektronikBranschen, Stampen, Sveriges Radio, Sveriges Television, Elanders Fälth & Hässler, Film i Väst och Medieföretagen. Medverkar inom ramen för seminarieprogrammet gör dessutom bland andra Apple och Spotify.

– Jag har länge imponerats av Bok & Biblioteks arbete med bokmässan. Att vi på Dagens Media nu får vara med och bygga en liknande mötesplats, fast för mediebranschen, känns fantastiskt kul och spännande. Mediemarknaden har aldrig varit så komplex som den är nu, och branschens aktörer har aldrig tidigare stått inför så stora utmaningar. Därför är jag övertygad om att Meg är ett initiativ som verkligen behövs, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media.

Meg kommer att presentera ett högaktuellt konferensprogram riktat till aktiva branschrepresentanter, till exempel kommunikatörer, beslutsfattare, strateger, affärsutvecklare, politiker och opinionsbildare, som är intresserade av att tackla bland annat frågor kring innehåll, teknik och affärsnytta. Parallellt med seminarieprogrammet består Meg även av en utställningsdel med ett program för alla med ett intresse för samhällsfrågor, mediefrågor och ny teknik.

– Vi är glada över att vara en samarbetspartner till Meg och vi tycker att det är viktigt och värdefullt att vara med och diskutera innovation i framtidens medielandskap, säger Andreas Svenungsson, nordisk kommunikationschef, Google.

Mer information kring Meg:s seminarieprogram kommer att presenteras i slutet av november.
För en ständigt uppdaterad lista över partners och utställare, se:www.meg.se.
För mer information, vänligen kontakta: Åsa Bernlo via ab@meg.se eller på telefon 031-708 84 31.

Meg arrangeras av: Bok & Bibliotek i Norden AB.
Initiativtagare: Bok & Bibliotek i Norden AB, MedieAkademin och Tidningsutgivarna.

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nomineringarna öppna till Produktmediabiet

Ämnen i artikeln: SBPR

Tävlingen Produktmediabiet (tidigare Promotionbiet) tar nu emot nomineringar för årets upplaga. Pristutdelning kommer ske på branschfesten den 18 januari på Elite Stora Hotellet, Jönköping.

Det går att nominera i följande kategorier:

  • Årets Leverantör 2022
  • Årets Återförsäljare 2022
  • Årets Förädlare 2022
  • Årets Kampanj 2022
  • Årets Hållbarhetspris 2022

Nomineringen sker via mail till info@sbpr.se. Ange kategori i ämnesrutan på mailet. Alla nomineringar hanteras med sekretess och hanteras endast av juryn.

Nomineringar skall vara inne på info@sbpr.se senast 15/12 2022.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons