Nya Mediedagarna (Meg) börjar falla på plats

Pressmeddelande från Mediedagarna 2011-09-23

Medan den 27:e Bokmässan i Göteborg pågår för fullt presenteras Bok & Biblioteks nya projekt Mediedagarna i Göteborg – Meg. Ett nytt arrangemang och en ny arena med fokus på innehåll, teknik och nytta, tvärs över alla traditionella branschgränser.

Med avstamp i Norden och blicken riktad mot världen är målet med Mediedagarna i Göteborg/Meg att skapa en mötesplats där etablerade aktörer, sida vid sida med publik, kan mötas, öka sina kunskaper, utbyta idéer, utveckla affärer, underhållas, utmanas och bli överraskade. Den 8-9 mars 2012 är det premiär och för varje dag som går tar arrangemanget allt tydligare form, med hjälp av många betydelsefulla aktörer och spännande samarbeten.

– Själva grunden för Meg är att bygga en ny mötesplats, tvärs över alla traditionella gränser. Genom varje nytt samarbete och varje ny medverkande läggs ytterligare en viktig bit till det pusslet och både programmet och utställningen berikas med nytt högaktuellt innehåll. Därför är det fantastiskt att Meg möter ett så stort intresse och att vi redan nu kan presentera flera intressanta partners och medverkande, säger Åsa Bernlo, ansvarig för Meg.

Bland de aktörer som på olika sätt redan engagerat sig i Meg märks bland andra Dagens Media, Google, branschorganisationen ElektronikBranschen, Stampen, Sveriges Radio, Sveriges Television, Elanders Fälth & Hässler, Film i Väst och Medieföretagen. Medverkar inom ramen för seminarieprogrammet gör dessutom bland andra Apple och Spotify.

– Jag har länge imponerats av Bok & Biblioteks arbete med bokmässan. Att vi på Dagens Media nu får vara med och bygga en liknande mötesplats, fast för mediebranschen, känns fantastiskt kul och spännande. Mediemarknaden har aldrig varit så komplex som den är nu, och branschens aktörer har aldrig tidigare stått inför så stora utmaningar. Därför är jag övertygad om att Meg är ett initiativ som verkligen behövs, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media.

Meg kommer att presentera ett högaktuellt konferensprogram riktat till aktiva branschrepresentanter, till exempel kommunikatörer, beslutsfattare, strateger, affärsutvecklare, politiker och opinionsbildare, som är intresserade av att tackla bland annat frågor kring innehåll, teknik och affärsnytta. Parallellt med seminarieprogrammet består Meg även av en utställningsdel med ett program för alla med ett intresse för samhällsfrågor, mediefrågor och ny teknik.

– Vi är glada över att vara en samarbetspartner till Meg och vi tycker att det är viktigt och värdefullt att vara med och diskutera innovation i framtidens medielandskap, säger Andreas Svenungsson, nordisk kommunikationschef, Google.

Mer information kring Meg:s seminarieprogram kommer att presenteras i slutet av november.
För en ständigt uppdaterad lista över partners och utställare, se:www.meg.se.
För mer information, vänligen kontakta: Åsa Bernlo via ab@meg.se eller på telefon 031-708 84 31.

Meg arrangeras av: Bok & Bibliotek i Norden AB.
Initiativtagare: Bok & Bibliotek i Norden AB, MedieAkademin och Tidningsutgivarna.

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]