Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

Vindkraft

Det finns inga hemligheter hur man idag kan producera hundra procent återvinningsbara trycksaker. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete och en vision om hur framtidens grafiska produkter ska produceras och fungera i kretsloppet. Läs mer om pionjärerna och hur du själv kan komma vidare.

Den här artikeln publicerades på Branschkoll den 7 april 2017 men har publicerats igen eftersom många den senaste tiden har frågat efter den.

Nu börjar enstaka företag i branschen ta större steg i arbetet mot en hållbar kommunikation med trycksaker och nedan finns mer om detta – men också idéer om varför och hur detta görs.

Från vagga till vagga

Det schweiziska tryckeriet Vögeli är det fjärde tryckeriet i världen som blir så kallat ”cradle to cradle”-certifierat. Det betyder att man kan producera trycksaker som är 100 procent återvinningsbara – alltså att allt material som används vid tillverkningen kan gå tillbaka i det biologiska kretsloppet – det vill säga komposteras.

Print the change

Genom certifieringen är man en del av samarbetet ”Print the change” tillsammans med danska KLS Pureprint  och Gugler från Österrike. Dessa tre företag är pionjärer – som nu producerar trycksaker under varumärket Pureprint.

Tillsammans planerar man att utveckla nya, hållbara produkter, så att man i slutet av 2018 ska kunna leverera alla grafiska produkter som ”cradle to cradle”.

Holländska Dekkers van gerwen har ett eget koncept man kallar Infinite Paper Products med ett liknande upplägg som Pureprint.

Få bort klimatpåverkan – eller ”bara” kompensera

Att (klimat)kompensera för till exempel de växthusgas-utsläpp man genererar är en sak – det finns en hel del ”klimatneutrala” tryckerier och tryckta produkter. Men att jobba målmedvetet med att minska sin påverkan är en helt annan sak. Det senare är det enda sättet på vilket vi kan skapa ett hållbart samhälle.

Därför är det också mer trovärdigt i längden för företag att jobba med åtgärder som att installera solceller/vindkraft, effektivisera materialåtgången, minska användningen av farliga material och till slut helt övergå till insatsvaror som kan gå runt i kretsloppet. Det kommer att löna sig ekonomiskt, marknadsmässigt – och till slut vara ett måste för att ens kunna bedriva en verksamhet.

Ingen kan göra allt direkt – men man måste börja och det finns knappast tid att ta för små steg.

Energi är inget problem – naturresurserna är begränsade

c-2-c_logo
Konceptet med ”cradle to cradle” innebär att en produkt till hundra procent kan återgå till kretsloppet – så är det inte med trycksaker idag.

Över tid kommer tillgång på energi inte att vara ett problem – sol och vind finns i obegränsade mängder och vi börjar bli väldigt duktiga på att ta hand om denna energi. Naturresurser däremot har vi begränsat av och det är därför de här projekten är så viktiga.

Det var med denna insikt som professor Michael Braungart tog fram konceptet för  ”cradle to cradle”. På mässan Ecoprint 2012 sa han att ”det hjälper inte att förstöra lite mindre” – det handlar inte om att ändra ett beteende utan om design and innovation.

Hittills har grafiska branschen jobbat med att successivt minska sin påverkan på miljön. Men det är precis den här typen av innovation som behövs – att branschen tar större steg som det här där även slutprodukten blir ”neutral” i det biologiska kretsloppet.

Ta nästa steg

Svanen, FSC och andra verktyg är bra men det kommer inte att vara tillräckligt – kunderna och samhället kommer att kräva mycket mer av företag när det gäller att få bort den påverkan som produktion, insatsvaror och den slutliga produkten har på jorden.

–> Börja fundera på hur du och ditt företag kan göra mer än alla andra när det gäller att spara på dessa ändliga resurser.

Hur värmer/kyler du din byggnad? Vilka krav ställer du på dina leverantörer kring möjligheterna att återanvända/återvinna begagnad utrustning? Hur sker transporterna av varor? Hur transporterar sig dina medarbetare? Vilka material använder ni? Hur påverkar ni vattnet?

Det handlar inte om att kompensera eller om att minska påverkan lite i taget. Grafiska branschen måste jobba på helt nya sätt med innovation för att få ner resursspillet till noll – allt som används i tillverkningen av framtidens trycksaker måste gå att använda om och om igen.

Och varför erbjuder till exempel inte alla storformatstryckerier sina kunder lösningar som renar luften som den här?

Vem blir först med att bli ett klimatpositivt grafiskt företag istället för klimatneutralt?

Unikt Europeiskt projekt

För bara några veckor sedan startades ett omfattande projekt – Healthy printing – i Holland av Tysklandsbaserade konsult- och forskningsinstitutet Epea. Syftet är att samla alla i den grafiska värdekedjan som vill vara med och utveckla en cirkulär ekonomi kring det tryckta mediet.

–> För dig som vill ta ett rejält kliv i ditt arbete med dessa frågor är detta just nu en unik möjlighet att komma vidare. Läs mer i den här informationsbroschyren. Man har redan 25 företag med i processen.

UPPDATERING okt 2019: Över 50 företag har nu anslutit sig till projektet – men fortfarande inget från Sverige.

Resurser

  • På c2ccertified.org/products/registry går det att söka fram tryckfärger och papper som behövs för att producera enligt metoden ”cradle to cradle” – sök på ”
  • Där finns också tryckeriernas och leverantörernas certifikat och information om hur man kan certifiera sig. Till exempel finns papper från Steinbeis Papier på rulle och i ark och offsetfärg, lacker och annan kemi från Green4print.
  • Konceptet Print the change från tre tryckerier finns på printthechange.com med mycket information om hur man tänker och jobbar.
  • På C2C-Center samlas nyheter och information om produkter inom området. En bra källa för att hitta partners och få nya idéer.
  • På Epea Holland finns mer information om det nya projektet Healthy printing. Genom detta kan du få mer kunskap om arbetssätt och vilka material som behövs.

Läs också: Verdens (kanskje) grønneste trykkeri ligger i Danmark

Den här filmen förklarar kretsloppet på ett bra sätt:

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]