Nya identiteten för By Wind vinner Guldägg

Byrån Happy F&B vinner guldägg i kategorin identitetsdesign för tryckerikoncernen By Wind. Affärsidé och identitet förenas i designen.
Läs också: Sveriges nya stortryckeri heter By Wind
Bakgrunden till designen är att två av Sveriges största tryckerier (Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho) gått ihop och där hela produktionen drivs av egen vindkraft.
”Happy F&B lät det bli grunden för både namn och identitet. By Winds logotyp visar i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet, och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket konstrueras i block av 5×5 och rörelsen påminner inte bara om en snurrande vindkraftsmotor, utan också om tryckpressens rytmiska dunkande.”
Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.
Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.
Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.
Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.
Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.
En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.
– Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.
Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.
Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.
Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.
Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.
Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper
