Nya gratisverktyg för att få koll på dina PDF-filer

Kent Åberg på Newformat  hjälper till att få koll på PDF-filer.
Kent Åberg på Newformat hjälper till att få koll på PDF-filer. Newformat

Kvalitetssäkra dina PDF-filer för tryck, publicering och långtidsarkivering.

Callas software, leverantör av automatiserade PDF-lösningar för kvalitetssäkring av arbetsflöden för tryck, publicering och långtidsarkivering, släpper nya gratis-verktyg för hantering av PDF-filer.

Man har nu lagt till åtta gratisverktyg till desktop-versionerna av sina produkter PdfaPilot och PdfToolbox.

”Nu kan man utan kostnad praktiskt utforska och implementera användandet av de allra senaste PDF- standarderna i arbetsflöden inom prepress, tryckproduktion, förpacknings- produktion, digital publicering och digital arkivering”.

Kent Åberg, vd för Newformat som är återförsäljare för Callas software.

Dessa verktyg ger professionella användare och utvecklare detaljerad insikt i PDF-filers tekniska status, inklusive filernas interna struktur, teckensnitt och metadata som används, samt eventuella ingående DPart- eller taggningsstrukturer.

– Användare kan till och med extrahera streckkoder och QR-koder, och testläget ”Test Mode” gör det möjligt att validera jobbprofiler, säger Kent Åberg på Newformat.

”Våra nya desktop-verktyg ger professionella användare och utvecklare detaljerad insikt i PDF-filers tekniska status vilket väsentligt underlättar bearbetningen”.

Dietrich von Seggern, vd för Callas software

Följande desktop-verktyg ingår utan kostnad:

  • Undersök PDF – Denna funktion ger en inblick i den interna strukturen i en fil, erbjuder en mängd olika vyer som avslöjar funktioner som aktuell innehålls- ström eller andra resurser såsom teckensnitt, ICC-profiler och mer. Verktyget är även mycket användbart för att finna ogiltiga PDF-filer.
  • Undersök teckensnitt – Kompleterar ”Undersök PDF”.
    Detta verktyg låter användare analysera inbäddade teckensnitt, inklusive deras interna kodning eller glyfer.
  • Undersök metadata – Detta verktyg kan användas för att extrahera eller exportera både metadata i ett PDF-dokument och metadata relaterade till bilder i dokumentet.
  • Undersök lager – Lagerutforskaren visar en lista över alla lager i dokumentet
    samt deras synlighetsinställning. Stöder även metadata enligt ISO- standarden för bearbetningssteg (processing steps).
  • Undersök taggning – Detta verktyg visualiserar en fils interna taggningsstruktur och ingående element såsom rubriker, stycken eller bildtexter.
  • Visa DPart metadata – Denna förhandsgranskare identifierar all DPart-information som gäller sidor eller sidregioner, vilket gör det enklare att konfigurera automatiska DPart-baserade processer.
  • Extrahera streckkoder och QR-koder – Genom att analysera streckkoder och QR-koder, levererar detta verktyg både kodade data och alla parametrar som är relevanta för utskrift, såsom reduktion av streckkodsbredd och modulbredd.
  • Testmod – Detta verktyg låter användare testa, förbättra och exportera vilken profil som helst med valfri testfil. Dock, om användaren inte har någon licens, kommer utdatafilen/PDF-filen inte längre att finnas tillgänglig när testläget är avslutat.

newformat.se kan man läsa mer och hitta nedladdningslänkar.

Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se