Nya Eskils, Upphandling stoppas igen, Fler varsel och Är du tillräckligt “känd”?

Hej,
Butiksleverantörsmässan Shop Nordic gick i veckan och flera grafiska leverantörer ställde ut – och gjorde det riktigt proffesionellt. Eskils i Borås var en aktör på plats – som dessutom lanserade sin nya profil. I övrigt var det extremt många lösningar för digitala skyltar. (Se några bilder från mässan här).

Lanserar nya och bredare Eskils på butiksmässa
Eskils i Borås har lanserat ny profil. Planen är att bli mer öppna och synliga på marknaden.

Kammarrätten stoppar Statens tryckeriupphandling.
Strands väljer att överklaga domen från Förvaltningsrätten – och Kammarkollegiet stoppas från att skriva avtal med tryckerierna i väntan på att man tar beslut om ett eventuellt prövningstillstånd.

Antalet tryckeri- och byråkonkurser mot trenden
Konkurser och varsel i grafisk bransch är på väg upp igen efter flera år på rekordlåga nivåer. Statistiken på Branschkoll är nu uppdaterad med siffror för första kvartalet.

Krönika: Är du tillräckligt “känd”?
Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll och funderar kring vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Är du tillräckligt “känd”?

Jobba effektivare och säkrare med dokument för tryck
Nätverket Grafkom startar utbildningsverksamhet. Det är en serie kurser för att hjälpa alla som jobbar med produktion av trycksaker att jobba snabbare och mer säkert. Först ut är kurser i Indesign och Acrobat/PDF.

Robot för hantering av storformatsutskrifter
Swissqprint lanserar en robot för storformatsprint på Drupa – räkna med mycket robotar på mässan.

Internationellt
Det rör på sig ordentligt på den Europeiska tryckerimarknaden

Ny svensk lärobok i B2B-marknadsföring
Enligt en ny bok genomför idag köparna uppemot 70 procent av köpprocessen på egen hand. B2B-byrån Pyramid har gett ut boken ”Business to business 2.0”.

Mediedagen 2015: Användningen ökar – boken står stark
Stora förändringar i tv-tittandet. Bokläsning står stabilt och tidningsläsandet fortsätter minska.

Tryckerimomsen: ”Staten bör stå för kostnaderna”
Kunderna ska nu kräva att staten ska täcka kostnader för räntor, advokater och skattejurister

Övrigt

Folk

Bokslut

Frågor? Funderingar? Bara att maila eller ringa.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons