Nya Eskils, Upphandling stoppas igen, Fler varsel och Är du tillräckligt “känd”?

Hej,
Butiksleverantörsmässan Shop Nordic gick i veckan och flera grafiska leverantörer ställde ut – och gjorde det riktigt proffesionellt. Eskils i Borås var en aktör på plats – som dessutom lanserade sin nya profil. I övrigt var det extremt många lösningar för digitala skyltar. (Se några bilder från mässan här).
Lanserar nya och bredare Eskils på butiksmässa
Eskils i Borås har lanserat ny profil. Planen är att bli mer öppna och synliga på marknaden.
Kammarrätten stoppar Statens tryckeriupphandling.
Strands väljer att överklaga domen från Förvaltningsrätten – och Kammarkollegiet stoppas från att skriva avtal med tryckerierna i väntan på att man tar beslut om ett eventuellt prövningstillstånd.
Antalet tryckeri- och byråkonkurser mot trenden
Konkurser och varsel i grafisk bransch är på väg upp igen efter flera år på rekordlåga nivåer. Statistiken på Branschkoll är nu uppdaterad med siffror för första kvartalet.
Krönika: Är du tillräckligt “känd”?
Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll och funderar kring vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Är du tillräckligt “känd”?
Jobba effektivare och säkrare med dokument för tryck
Nätverket Grafkom startar utbildningsverksamhet. Det är en serie kurser för att hjälpa alla som jobbar med produktion av trycksaker att jobba snabbare och mer säkert. Först ut är kurser i Indesign och Acrobat/PDF.
Robot för hantering av storformatsutskrifter
Swissqprint lanserar en robot för storformatsprint på Drupa – räkna med mycket robotar på mässan.
Internationellt
Det rör på sig ordentligt på den Europeiska tryckerimarknaden
- Svenskägda Polestar i England tappar två miljonkunder – har säkrat 75 procent av kontrakten
- Skapar ”Europas största fristående tryckerikoncern”. Österrikiska Leykam Lets Print blir en del av brittiska Wyndeham och får en omsättning på mellan 5 och 6 miljarder.
- Djuptrycksverksamheten tynger Bertelsmann
- Tyska Kraft Druck med 240 anställda i rekonstruktion
Ny svensk lärobok i B2B-marknadsföring
Enligt en ny bok genomför idag köparna uppemot 70 procent av köpprocessen på egen hand. B2B-byrån Pyramid har gett ut boken ”Business to business 2.0”.
Mediedagen 2015: Användningen ökar – boken står stark
Stora förändringar i tv-tittandet. Bokläsning står stabilt och tidningsläsandet fortsätter minska.
Tryckerimomsen: ”Staten bör stå för kostnaderna”
Kunderna ska nu kräva att staten ska täcka kostnader för räntor, advokater och skattejurister
Övrigt
- Förslag att sänka reklamskatten
- Digital Signage: Nytt mångmiljonavtal och tilläggsorder för Zetadisplay
- Parajett vinner upphandlingstvist i Förvaltningsrätten – får tillbaka uppdraget
- Boxondirect.se blir mer användarvänligt
- De köper fem tidningar av LRF
- KTH-forskare har uppfunnit genomskinligt trä – konkurrensen om skogen ökar
- Ny standard för molntjänster – ska underlätta flytt och stärka säkerheten
- Komori och Screen i strategiskt europeiskt samarbete
- Ineko levererar tryck och tjänster till Fotografiska
Folk
- Ny vd och ny styrelseordförande för Eson Pac
- Publit förstärker med ny vd
- Karen Heumann har utsetts till en av 30 personer i reklameuropa att ha koll på – nu tar hon plats i Heidelbergs styrelse.
- Ny vd för Brand Factory Group
- VD-byte på Parajett
Bokslut
- E-print ökade med byråverksamhet och automatisering
- Estländska Printall starkare i Sverige – Aspuddens Distribution & Tryck mot 30 miljoner
- Norrmalmstryckeriet ökade 25 procent
- Nogagruppen ökade förmedlingen
- Uppåt för Ackert Reklam i Göteborg
- Maskin- och materialleverantören Olsonic fortsätter öka
- Stuart i Dalarna vände till vinst efter två förlustår
- Holmen delar ut 10,50 kronor per aktie
- Egmont-koncernen ökade och förbättrade resultatet i Sverige
Frågor? Funderingar? Bara att maila eller ringa.
/Ola
070-566 09 52