Nya digitalpressar för färgproduktion från Ricoh

Pressmeddelande från Ricoh 2011-06-07

London – Ricoh Europe PLC lanserar tre nya digitalpressar för färgproduktion. Ricoh ProTM C651EX och Pro C751EX som är skannermodeller samt Ricoh Pro C751 som är en ren printermodell. De nya systemen är utformade att möta behoven hos leverantörer av digitalt produktionstryck och grafiska tryckerier, men även för reproavdelningar och kontor. Här finns en rad unika uppgraderingar som säkerställer hög bildkvalitet och utgör ett kostnadsmedvetet val för företag som vill utveckla sina snabba tryckjobb.

Pro C751-serien använder en ny laserstråleteknik, VCSEL (Vertical Cavity Surface Emitting Laser), med en registrering på 4 800 dpi för exakt färgåtergivning och hög kvalitet på resultaten. Möjligheten att styra hur pappret utvidgar sig vid upphettning och sedan drar ihop sig vid avkylning ger superb registreringsprecision. Med VCSEL har man även mycket skarp återgivning av tunna linjer.

Pro C751-serien är även unik på marknaden för grafisk produktion på ark med ny teknik för vätskekylning som optimerar framkallningstemperaturen och höjer produktiviteten.

I serien kan man aktivt kontrollera tonerdensiteten som ger en jämn och hög färgtäthet genom stora tryckjobb. Förbättrade ORU-delar som operatören själv byter ut och toner som kan bytas när maskinen används, minimerar driftstopp och maximerar produktiviteten.

Med förbättrad hantering av struktur- och specialpapper ger tryckleverantörer sina kunder fler valmöjligheter. Serien har en mängd tillval som ger ökad flexibilitet, bland annat en ny vikningsenhet, stormagasin och ringbindare, häftning för 100 ark, häftestillverkare, stapelenhet, GBC StreamPunch Pro EX och Plockmatic häftestillverkare.

Ricoh Pro C751-serien omfattar även teknikutveckling som återfinns hos Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition, bland annat dess höga produktionskapacitet på papperstjocklekar upp till 300 g/m2. Ricohs PxP-toner producerar ett jämnt offsetliknande resultat, mjukare skuggningar och bättre färgregistrering. Serien har ett brett mediabibliotek med över 150 testade och kontrollerade mediaprofiler samt en anpassad medialista som låter operatören göra sina egna tekniska profiler.

Branschledande Pro C751-serien är idealisk för en mängd olika trycksaker inom produktionsmiljöer. Tryck av häften, reklamblad, utskick, rapporter, fotoalbum och böcker via Print On Demand passar Pro C751-serien perfekt. Med nya EFI E41A skrivarserver har alla tre modellerna stöd för olika arbetsflöden och kan enkelt integrera dem i befintlig drift. De nya modellerna är konstruerade för perfekt anslutning till Ricohs TotalFlow-arbetsflöden

Peter Williams, vice verkställande direktör för Ricoh Production Printing Business Group på Ricoh Europe säger att ”Vårt flaggskepp, Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition har visats sig vara ett attraktivt alternativ för tryckleverantörer. Med Pro C751-serien kan vi möta de behov som finns i produktionsmiljöer, hjälpa våra kunder att uppnå sina utvecklingsmål och öka effektiviteten. Pro C751-serien har innovativ teknik och fördelar som vi är säkra på kommer att bli ett kraftfullt tillskott till denna snabba marknad.”

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]