Logga in

Nya återvinnings-reglerna kan komma att dubblera papperspriset

05 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Fastighetsnära insamling heter det nya återvinnings-konceptet som ska implementeras runt om i landet. Kort kan man säga att det går ut på att alla hushål ska ha en återvinningsstation i direkt anslutning till sitt hem.

Branschkoll har beskrivit upplägget i en tidigare artikel här.

I ett reportage från Dagens Arbete så pratar motståndare till det nya systemet om att jobb kan hotas och att priset på papper kan dubblas. Hur kommer det sig? Jo det är nämligen så att det blir förpacknings- och pappersproducenterna som ska hämta avfallet. Något de i dagsläget redan gör, men om de måste besöka varje hushål så kommer det bli betydligt fler turer.

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete, skriver också i en ledare att miljöminister Isabella Lövin borde ”Tryck på paus”.

”Måste investera 13,5 miljarder”

Dessutom så kommer de få betala den initiala investerings-kostnaden för att att förse alla hushåll med soptunnor, i vissa fall bygga soprum och köpa in sopbilar som sköter transporterna. Den här initiala kostnaden beräknas (av Förpacknings- och tidningsinsamlingens externt anlitade konsultföretag) till 13,5 miljarder kronor, en siffra som ligger nära det totala beloppet för samtliga sågverk och massbruks investeringar i Sverige under 2018.

Därefter så beräknas, av samma konsultföretag, den löpande kostnaden för projektet till 3,4 miljarder kronor om året. Inhämtningen kostar i dagsläget cirka 1 miljard kronor per år – alltså en kostnadsökning med 2,4 miljarder årligen.

Det här ska ställas mot Naturvårdsverket uträkning, de uppskattar den årliga kostnadsökningen till 97 miljoner kronor, då har man även räknat in besparingar i form av tid- och miljöbesparingar. De har inte räknat på engångsinvesteringen.

Andreas Boo som är vd för Pressretur befarar att det här kan leda till att priset på papper nästan kommer fördubblas. Både Boo och Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis ställer sig frågande till effekten av förändringen. I dagsläget samlas över 90 procent av allt tidningspapper in och en återvinningsgrad på ett par procent mer menar de inte står i proportion till de kostnader som reformen kommer medföra, skriver Dagens Arbete.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)