Nya app ska dubbla merchförsäljning – grundaren expert på digitala betalningar och logistik
Det nystartade företaget ska sälja merch före, under och efter konserter, festivaler och sportevenemang.

Stefan Blomqvists nya satsning.
Mobile Events beskriver sig själva som ett ”eventtech-bolag” med nu lanserar de Mobile Pop-Up Store som sägs vara en mobilbaserad tjänst som gör det möjligt att enkelt köpa officiell merchandise före, under och efter konserter, festivaler och sportevenemang.
Bolaget Mobile Events Sweden AB är grundat i slutet av 2024 av Stefan Blomqvist som tidigare startade och drev bolaget 21grams som används flitigt av den grafiska branschen för att samordna frakt och sänka portokostnader. 21grams har också varit med och drivit på digitalisering av betalningar och fakturor.
Slipper köa till försäljningsstånd
Idéen med Mobile Pop-Up Store är att besökare på festivaler och dylikt ska slippa köa vid fysiska försäljningsstån. Istället ska de ges möjligheten att bläddra bland produkter och lägga sin beställning via mobilen och välja att hämta upp sina varor på plats eller få dem hemskickade.

– Vi vill göra merch-köpet enklare och snabbare. Genom att digitalisera försäljningen minskar vi köer, ökar tillgängligheten och maximerar försäljningen för arrangörer och artister, säger Stefan Blomqvist på Mobile Events.
En såld T-shirt inbringar idag mer intäkter än över 11.000 streams på Spotify
Bakgrunden till satsningen är enkel: För många artister har intäkterna från merchandise blivit allt viktigare. Med låga streamingintäkter och kraftigt ökade kostnader för turnerande efter pandemin, har försäljningen av merch blivit en avgörande inkomstkälla. En såld T-shirt inbringar idag mer intäkter än över 11.000 streams på Spotify, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Trots att merch är en viktig inkomst för artister så köper enligt uppgift endast 10–20 procent av besökarna merch, en siffra Mobile Events vill fördubbla med kortare kötid, säkrad lagerstatus och enklare betalningslösningar.
Använder modern teknik
Mobile Pop-Up Store använder enligt uppgift ny och kommande teknologi inom geopositionering, mobile messaging (RCS), QR-koder och moderna betallösningar. Tekniken gör det möjligt att ge användarna realtidsinformation, riktade erbjudanden och snabba betalningsalternativ – direkt i mobilen.
Tjänsten lanserades den 15 maj på DIO Stargazer – en hyllningsgala till Ronnie James Dio och till förmån för Cancerfonden och kommer rullas ut bredare nu under sommaren.