Logga in

Ny VD för Konica Minolta i Sverige

24 augusti, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-08-20

Thomas Parmbäck blir ny VD för Konica Minolta Business Solutions Sweden AB, med tillträde under hösten 2012. Thomas kommer närmast från Evry där han är vice VD. Fram till sammanslagningen mellan EDB och Systeam var han VD på EDB från 2006. Konica Minoltas nuvarande Sverige-chef Mark Makimoto kommer att finnas kvar i den svenska organisationen som vice VD. Jan Gustafsson är som tidigare VD för dotterbolaget Koneo AB och Koneokedjan.

Thomas Parmbäck har tidigare arbetat på bolag som IBM, Tieto Enator, ASG och DigiDoc. Han har lång erfarenhet från IT-branschen och från ledande roller både i Sverige och internationellt som vd, vice vd, affärsområdeschef och försäljningschef.

– Jag har accepterat erbjudandet om att vara med och leda den resa som ska ge Konica Minolta och Koneo en ledande position i Sverige, säger Thomas Parmbäck, tillträdande VD, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB. Han fortsätter:

– Jag brinner för att utveckla och driva positiva förändringar ur starka enskilda enheter genom fokusering och teamwork. Jag uppskattar profilen och målbilden inom bolaget som handlar om kundnärhet och kundfokus, goda affärer, gemensamma värderingar, beslutskraft och driv nära kund. Detta samtidigt som man måste skapa en tydlighet i erbjudande, processer och styrning för att dra gemensam nytta av den kraft som det ger. På det sätt som bolagets ambitioner har presenterats för mig så vill jag mer än gärna vara med och bidra i det uppdraget.

– Since I have taken my position in January, we were looking for Swedish local top management who leads the company to the right direction. His leadership and a number of achievements shown in his past career proves that Thomas Parmbäck is the right person to take this challenging position, says Mark Makimoto, Deputy Managing Director of Konica Minolta Sweden.

– Jan Gustafsson and I have unanimous agreement that Thomas Parmbäck will establish long term relationships with our customers and partners for mutual benefit. I will take a position of Deputy Managing Director of Konica Minolta Sweden and continue to support developing Swedish market with Thomas and Jan, continues Mark.

Om Konica Minolta
Konica Minolta Business Technologies grundades i oktober 2003 genom en sammanslagning av Konica Corporation och Minolta Co. Ltd. Företaget levererar tjänster samt distribuerar produkter, system och lösningar som tillgodoser alla de krav som kontor och produktionsenheter kan ställa, över ett dokuments hela livscykel. Business Technologies årsomsättning är motsvarande 43 miljarder kronor med cirka 27 000 anställda, medan koncernens totala omsättning är motsvarande 61 miljarder kronor med cirka 36 000 anställda.

I Sverige representeras Business Technologies av Konica Minolta Business Solutions Sweden AB. Omsättningen inräknat dotterbolaget Koneo AB är ca 820 miljoner kronor och totalt är vi ca 470 anställda. Konica Minolta har försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Via dotterbolaget Koneo AB och fristående medlemmar i Koneokedjan samt fristående återförsäljare är vi rikstäckande. Totalt finns Konica Minolta representerat på cirka 70 orter i Sverige.

 

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.