Logga in

Ny utrustning frigör tid till nya uppdrag – Prontoprint ser ljust på framtiden

05 september, 2018 | Av: Primotek | Dela:

Isko Bjelak och Fredrik Hjulström framför deras nyinköpta Xerox Versant 180.

Det rör på sig hos Prontoprint – investeringar i ny utrustning, flytt och nyanställningar gör att det är fullt upp för tryckeriet i Södertälje.

I Södertälje ligger Prontoprint som sedan 2006 är en franchisetagare till Arkitektkopia, tryckeriet ägs och drivs av Fredrik Hjulström, och under besöket är det han och Isko Bjelak som är på plats. Till verksamheten köpte de i höstas in en Xerox Versant 180 från Primotek och den nya digitalpressen varit en riktig tidssparare.

”Större skillnad än jag trodde”

Prontoprint har som så många andra tryckerier uppdrag som skiljer sig både vitt och brett men mäklarfirmor och företag i byggsektorn har alltid varit stabila kunder förklarar vd Fredrik Hjulström. Främst är det mäklarprospekt och ritningar som trycks. Prospekten krävde förut flera olika arbetsmoment men i och med den nya maskinen har arbetet blivit betydligt mer effektivt.

– Vi har kört efterbehandlingen offline tidigare, men i och med den nya maskinen med booklet-maker och trimmer så går många moment bort. Det var större skillnad än jag trodde, säger Fredrik Hjulström.

Mäklarprospekten tog väldigt mycket tid att göra manuellt, dels att skära på ett visst sätt och dessutom själva sammansättningen till färdiga broschyrer. De är ofta väldigt tidspressade och nu kommer prospekten istället ut färdiga tack vare den påkopplade booklet-makern och pressen kan dessutom göra omslaget till broschyren utan att gå ner i hastighet.

– Det är helt fantastiskt, vi sparar 4-5 timmar i veckan bara på mäklarprospekt. Enda problemet vi stött på är faktiskt att maskinen är lite större än vi trodde, vi har fått möblera om både en och två gånger, säger Fredrik Hjulström och skrattar. 

Mäklarprospekten kommer ut färdiga.

Trycker självbiografier, etiketter och gör unika efterbehandlingar

Förutom prospekt och ritningar så trycker Prontoprint en mängd olika produkter. Bland annat får de in många förfrågningar från små entreprenörer som vill ha unika trycksaker när det gäller form och färg, och även efterbehandling såsom lackering.

En annan typ av kund som dykt upp de senaste åren är mikrobryggerier och musterier som vill ha etiketter till sina flaskor. Vidare så trycker de böcker till människor som skrivit självbiografier och binder dem i ett snyggt omslag till de som vill ha sina alster i ett riktigt bokformat.

– Man inte blir rik på det men det är roligt att kunna leverera den typen av trycksaker eftersom den blir väldigt uppskattad, säger Fredrik.

Storformat till Astrazeneca och Scania

– En annan grej som vi trycker mycket av är storformat. När Astrazeneca behöver storformat så ringer de till oss, när Scania behöver storformat så ringer de till oss, när kommunen [Södertälje] behöver storformat så ringer de till oss, förklarar Fredrik.

Prontoprint kan hjälpa sina kunder med det mesta och det är inte ovanligt att de får vara med hela vägen, från design till färdig produkt.

Prontoprint tar fram etiketter åt mikrobryggerier.

Flytt och nyanställning

Flytten gick nyligen över motorvägen till området Moraberg, där det har byggts nytt på senaste tiden, många kunder flyttar också dit, vilket är en fördel för oss förklarar Fredrik. Dessutom så har Prontoprint själva fått vara med i utformningen av den nya lokalen, vilket såklart underlättar arbetet med att inreda och strukturera verksamheten optimalt.

Vidare så är man på jakt efter att anställa en medarbetare till, gärna någon som är kunnig inom design men som har erfarenhet av det mesta. En allt-i-allo är såklart viktig i en mindre verksamhet, och att personen ska vara kunnig inom design är delvis för att man vill kunna fortsätta erbjuda sina kunder kvalificerade helhetslösningar.

Att vara en del av Arkitektkopia och synen på framtiden

Fredrik uppskattar att vara en del av Arkitektkopia och berättar om att han gjort både studiebesök och sociala besök hos andra franchisetagare.

– Sen är det självklart kul med samhörigheten och att träffa de andra på kick-offer och liknande berättar han.

Vidare tycker han att det är skönt att kunna luta sig mot en större organisation både när det gäller varumärket men även med produktionshjälp. Sen fortsätter han att berätta om en skräckhistoria när ett större jobb skulle levereras samtidigt som många andra uppdrag trillade in och ritningsplottern hade lagt av. Då ringde han till Stockholmskontoret och fick hjälp direkt.

– Även om det inte är speciellt mycket vi inte kan producera själva så är det skönt att veta att det går att få hjälp inom nätverket, man kan inte ha alla maskiner, säger Fredrik.

Avslutningsvis får Fredrik svara på frågan om hur han ser på sin egen verksamhets framtid och branschens rent generellt. På första delen av frågan så svarar han att:

– Finns fortfarande mycket att göra, en del uppdrag vet vi att vi kommer ha i framtiden men det gäller hela tiden att hitta nya jobb, jag vet att det finns mer att plocka, jag ser på framtiden med tillförsikt.  

Och på den andra delen av frågan:

– Det tryckta mediet kommer leva kvar (konstaterar Fredrik utan minsta tvivel), och efter en stund lägger han till att det finns mycket mer att göra och utveckla inom branschen.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.