Logga in

Ny utrustning frigör tid till nya uppdrag – Prontoprint ser ljust på framtiden

05 september, 2018 | Av: Primotek | Dela:

Isko Bjelak och Fredrik Hjulström framför deras nyinköpta Xerox Versant 180.

Det rör på sig hos Prontoprint – investeringar i ny utrustning, flytt och nyanställningar gör att det är fullt upp för tryckeriet i Södertälje.

I Södertälje ligger Prontoprint som sedan 2006 är en franchisetagare till Arkitektkopia, tryckeriet ägs och drivs av Fredrik Hjulström, och under besöket är det han och Isko Bjelak som är på plats. Till verksamheten köpte de i höstas in en Xerox Versant 180 från Primotek och den nya digitalpressen har varit en riktig tidssparare.

”Större skillnad än jag trodde”

Prontoprint har som så många andra tryckerier uppdrag som skiljer sig både vitt och brett men mäklarfirmor och företag i byggsektorn har alltid varit stabila kunder förklarar vd Fredrik Hjulström. Främst är det mäklarprospekt och ritningar som trycks. Prospekten krävde förut flera olika arbetsmoment men i och med den nya maskinen har arbetet blivit betydligt mer effektivt.

– Vi har kört efterbehandlingen offline tidigare, men i och med den nya maskinen med booklet-maker och trimmer så går många moment bort. Det var större skillnad än jag trodde, säger Fredrik Hjulström.

Mäklarprospekten tog väldigt mycket tid att göra manuellt, dels att skära på ett visst sätt och dessutom själva sammansättningen till färdiga broschyrer. De är ofta väldigt tidspressade och nu kommer prospekten istället ut färdiga tack vare den påkopplade booklet-makern och pressen kan dessutom göra omslaget till broschyren utan att gå ner i hastighet.

– Det är helt fantastiskt, vi sparar 4-5 timmar i veckan bara på mäklarprospekt. Enda problemet vi stött på är faktiskt att maskinen är lite större än vi trodde, vi har fått möblera om både en och två gånger, säger Fredrik Hjulström och skrattar. 

Mäklarprospekten kommer ut färdiga.

Trycker självbiografier, etiketter och gör unika efterbehandlingar

Förutom prospekt och ritningar så trycker Prontoprint en mängd olika produkter. Bland annat får de in många förfrågningar från små entreprenörer som vill ha unika trycksaker när det gäller form och färg, och även efterbehandling såsom lackering.

En annan typ av kund som dykt upp de senaste åren är mikrobryggerier och musterier som vill ha etiketter till sina flaskor. Vidare så trycker de böcker till människor som skrivit självbiografier och binder dem i ett snyggt omslag till de som vill ha sina alster i ett riktigt bokformat.

– Man inte blir rik på det men det är roligt att kunna leverera den typen av trycksaker eftersom den blir väldigt uppskattad, säger Fredrik.

Storformat till Astrazeneca och Scania

– En annan grej som vi trycker mycket av är storformat. När Astrazeneca behöver storformat så ringer de till oss, när Scania behöver storformat så ringer de till oss, när kommunen [Södertälje] behöver storformat så ringer de till oss, förklarar Fredrik.

Prontoprint kan hjälpa sina kunder med det mesta och det är inte ovanligt att de får vara med hela vägen, från design till färdig produkt.

Prontoprint tar fram etiketter åt mikrobryggerier.

Flytt och nyanställning

Flytten gick nyligen över motorvägen till området Moraberg, där det har byggts nytt på senaste tiden, många kunder flyttar också dit, vilket är en fördel för oss förklarar Fredrik. Dessutom så har Prontoprint själva fått vara med i utformningen av den nya lokalen, vilket såklart underlättar arbetet med att inreda och strukturera verksamheten optimalt.

Vidare så är man på jakt efter att anställa en medarbetare till, gärna någon som är kunnig inom design men som har erfarenhet av det mesta. En allt-i-allo är såklart viktig i en mindre verksamhet, och att personen ska vara kunnig inom design är delvis för att man vill kunna fortsätta erbjuda sina kunder kvalificerade helhetslösningar.

Att vara en del av Arkitektkopia och synen på framtiden

Fredrik uppskattar att vara en del av Arkitektkopia och berättar om att han gjort både studiebesök och sociala besök hos andra franchisetagare.

– Sen är det självklart kul med samhörigheten och att träffa de andra på kick-offer och liknande berättar han.

Vidare tycker han att det är skönt att kunna luta sig mot en större organisation både när det gäller varumärket men även med produktionshjälp. Sen fortsätter han att berätta om en skräckhistoria när ett större jobb skulle levereras samtidigt som många andra uppdrag trillade in och ritningsplottern hade lagt av. Då ringde han till Stockholmskontoret och fick hjälp direkt.

– Även om det inte är speciellt mycket vi inte kan producera själva så är det skönt att veta att det går att få hjälp inom nätverket, man kan inte ha alla maskiner, säger Fredrik.

Avslutningsvis får Fredrik svara på frågan om hur han ser på sin egen verksamhets framtid och branschens rent generellt. På första delen av frågan så svarar han att:

– Finns fortfarande mycket att göra, en del uppdrag vet vi att vi kommer ha i framtiden men det gäller hela tiden att hitta nya jobb, jag vet att det finns mer att plocka, jag ser på framtiden med tillförsikt.  

Och på den andra delen av frågan:

– Det tryckta mediet kommer leva kvar (konstaterar Fredrik utan minsta tvivel), och efter en stund lägger han till att det finns mycket mer att göra och utveckla inom branschen.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)