Logga in

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

29 juni, 2018 | Av: Primotek | Dela:

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

I västra Nyköping ligger tryckeriet Nyköpings Kopiering som hjälper allt från stora bolag till lokala konstnärer med trycksaker och exponeringsmaterial. I höstas köpte de en Xerox Versant 180 av Primotek. En investering som har resulterat i mer tid till andra uppdrag och en större möjlighet att hjälpa kunder med helhetslösningar.

Nyköpings Kopiering är sedan år 2000 franchisetagare till Arkitektkopia och i Nyköping är de för närvarande fyra personer som arbetar med att producera bland annat ritningar, broschyrer, vepor och vinyl till bilar.

Kunderna är mer än nöjda

Svensk Fastighetsförmedling är en stor kund, likaså Connect Hotel och Peab, till vilka man gör allt från småtryck till jättevepor.
– Fasiken vad bra tryck ni gör nu med den nya printern har några kunder sagt, säger Jimmie Humby.

Och att kunderna är nöjda beror inte bara på att det blir bra produkter, det är hela servicen, från att ta fram en vepa till montering. Nyligen tog de fram “jättevepor” åt Peab som sitter vid Nyköpings slott, och förutom trycksaken så fixade de även en skylift och såg till att veporna kom på plats.

– Det handlar om att underlätta för kunderna, de beställer jobben och vill ha sin produkt monterad, då sköter vi allt så de slipper tänka på detaljerna, säger Jennie Åndberg.
Vidare så hjälper de kunderna med att ta fram original, Jimmie Humby kommer tidigare från en reklambyrå och är van att hjälpa kunder med design vid behov.

Nyköpings Kopiering är också nöjda

Samtliga på företaget är nöjda med den nya maskinen och att valet föll på just Xerox berodde till stor del på deras goda erfarenhet, framförallt beträffande snabb service. 
– Efterbehandlingen är den absolut största skillnaden, A4-broschyrerna går mycket smidigare att trycka och kräver i princip ingen efterbehandling, säger Jimmie Humby.

De nya möjligheterna att ta fram broschyrer lämpar sig väl till exempelvis mäklarprospekts och nu hoppas de att fler mäklarfirmor ska få upp ögonen för deras kapacitet och bredden av tjänster och produkter som erbjuds. Att i större grad leverera helhetslösningar till kunderna har blivit vanligare de senaste åren.
– Kunden blir såklart nöjd när vi levererar från ax till limpa, men det är också viktigt för oss att bredda vår kompetens, det handlar om att vara konkurrenskraftig, säger Jennie Åndberg.

Smugit sig in i profilbranschen

Under de senaste två åren så har Nyköpings Kopiering också börjat med profilmaterial, det har varit en naturlig övergång för dem och är en tydlig fortsättning i helhetstänket.
Numera så kan de ta fram ett färdigt mässpaket till de kunder som ska iväg på mässa, de fixar monter-disken, komplett med pennor, godis, vepor, trycksaker och allt annat som kan tänkas behövas.
– Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till, säger Jennie Åndberg.
Idag står digitaltryck tillsammans med exponeringsmaterial för över 50 procent av Nyköpings Kopierings omsättning.

Inte bara booklets

“Gott nog åt konstnärer”, så beskriver Jimmie Humby kapaciteten i den nya tryckpressen. Nyköpings Kopiering har nämligen en lokal konstnär som kund, och hon vill ha sina fina bilder tryckta på akvarellpapper. Det här var inte möjligt med deras förra tryckeriutrustning eftersom färgen inte gick ner i pappret. Men med den nya utrustningen så blir även konstnären Anna Hedeklint nöjd med hur bilderna kommer ut.

Bilder av Anna Hedeklint, tryckta i Versanten.

Fördel att vara del av Arkitektkopia

Arkitektkopia är ett välkänt varumärke som finns på många ställen i landet, det här underlättar såklart arbetet med att sticka ut och vara ett välkänt varumärke.
– Det är skönt att ha ett stort bolag bakom sig, det gör att vi blir rikstäckande och får ett varumärke som är lättare att känna igen, säger Jennie Åndberg.

Vidare så gör Nyköpings Kopiering såklart egen marknadsföring, främst genom att nätverka och träffa lokala företag. Samt genom att sponsra lokala föreningar.

Avslutningsvis så frågar jag om hur medarbetarna på Nyköpings Kopiering ser på framtiden för det tryckta mediet. Och svaret kokas ner till att det gäller att hänga med i hur marknaden ser ut, automatisera de rutiner man har, och vara beredd på att arbeta bredare.

– Inget jobb är för litet eller för stort för oss, avslutar Jennie Åndberg.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)