Logga in

Ny tjänst ska hjälpa småföretagare – ”alla ska ha råd med marknadsföring”

29 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tove Ljung som grundat Have you tried this vill hjälpa småföretagare hitta marknadsstrategier som de kan implementera själva.

Ett nytt marknadsföringsverktyg har dykt upp på marknaden som ska hjälpa småföretagare få nya kunder genom enkla och konkreta tips.

Tjänsten heter Have you tried this? Och har utvecklats av Tove Ljung. På webbplatsen kan företagare få konkreta tips och råd på hur man kan ta sin digitala marknadsföring vidare. Man kan också få rådgivning och en marknadsstrategi av Tove baserat på behov och tidigare kunskaper.

Ett typiskt case – du får lära dig så du kan göra det själv

Tove beskriver ett typiskt case så här:

– Ett typiskt case ser ut så här, det är en småföretagare vars verksamhet har gått bra men nu kommer det inga nya kunder och man har inte råd att anställa någon som ska jobba med marknadsföring. Man har tiden, men vet inte vad man ska göra. Då kommer ”Have you tried this” in i bilden. Jag och uppdragsgivaren gör en gemensam analys baserat på vad man gjort för marknadsföring tidigare, och så ritar vi upp en plan för hur kommunikationen ska se ut framöver. Jag förser uppdragsgivaren med kunskapen och verktygen som behövs för denne själv ska kunna sköta sin marknadsföring på ett effektivare och tydligare sätt framöver.

Fullt med gratis tips

Det första du möts av på Have you tried this är tipsrutan.

Have you tried this erbjuder besökaren flera gratis tips, lite som att låna en bok om marknadsföring på biblioteket där någon redan markerat de viktigaste sidorna.

– Alla ska ha råd med någon form av marknadsföring och det ska vara roligt och enkelt, förklarar Tove.

Och för den som vill ha rådgivning eller ta fram en marknadsstrategi finns flera alternativ utifrån vad du vill uppnå, exempelvis om du vill ha ökad synlighet, tydligare varumärke/verksamhetsbeskrivning eller öka kundernas engagemang.

– Tjänsten lämpar sig extra väl för småföretagare som försöker skapa sig ett namn digitalt, småföretagare som jobbar B2C och de som vill bli bättre på att nå människor i olika målgrupper.

Finns alla möjligheter i världen för småföretagare

– Mina kunder är ofta den klassiska småföretagaren som antingen är egna eller två anställda som är tidigare kollegor eller kompisar och som fått en idé, startat upp och lärt sig längs med vägen. Det finns alla möjligheter i världen för dessa att  vässa sin marknadsföring och lära sig mer, ibland är allt som behövs en hjälpsam hand, avslutar Tove Ljung.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.