Logga in

Ny tjänst ska hjälpa småföretagare – ”alla ska ha råd med marknadsföring”

29 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tove Ljung som grundat Have you tried this vill hjälpa småföretagare hitta marknadsstrategier som de kan implementera själva.

Ett nytt marknadsföringsverktyg har dykt upp på marknaden som ska hjälpa småföretagare få nya kunder genom enkla och konkreta tips.

Tjänsten heter Have you tried this? Och har utvecklats av Tove Ljung. På webbplatsen kan företagare få konkreta tips och råd på hur man kan ta sin digitala marknadsföring vidare. Man kan också få rådgivning och en marknadsstrategi av Tove baserat på behov och tidigare kunskaper.

Ett typiskt case – du får lära dig så du kan göra det själv

Tove beskriver ett typiskt case så här:

– Ett typiskt case ser ut så här, det är en småföretagare vars verksamhet har gått bra men nu kommer det inga nya kunder och man har inte råd att anställa någon som ska jobba med marknadsföring. Man har tiden, men vet inte vad man ska göra. Då kommer ”Have you tried this” in i bilden. Jag och uppdragsgivaren gör en gemensam analys baserat på vad man gjort för marknadsföring tidigare, och så ritar vi upp en plan för hur kommunikationen ska se ut framöver. Jag förser uppdragsgivaren med kunskapen och verktygen som behövs för denne själv ska kunna sköta sin marknadsföring på ett effektivare och tydligare sätt framöver.

Fullt med gratis tips

Det första du möts av på Have you tried this är tipsrutan.

Have you tried this erbjuder besökaren flera gratis tips, lite som att låna en bok om marknadsföring på biblioteket där någon redan markerat de viktigaste sidorna.

– Alla ska ha råd med någon form av marknadsföring och det ska vara roligt och enkelt, förklarar Tove.

Och för den som vill ha rådgivning eller ta fram en marknadsstrategi finns flera alternativ utifrån vad du vill uppnå, exempelvis om du vill ha ökad synlighet, tydligare varumärke/verksamhetsbeskrivning eller öka kundernas engagemang.

– Tjänsten lämpar sig extra väl för småföretagare som försöker skapa sig ett namn digitalt, småföretagare som jobbar B2C och de som vill bli bättre på att nå människor i olika målgrupper.

Finns alla möjligheter i världen för småföretagare

– Mina kunder är ofta den klassiska småföretagaren som antingen är egna eller två anställda som är tidigare kollegor eller kompisar och som fått en idé, startat upp och lärt sig längs med vägen. Det finns alla möjligheter i världen för dessa att  vässa sin marknadsföring och lära sig mer, ibland är allt som behövs en hjälpsam hand, avslutar Tove Ljung.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)