Logga in

Ny tjänst ska hjälpa småföretagare – ”alla ska ha råd med marknadsföring”

29 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tove Ljung som grundat Have you tried this vill hjälpa småföretagare hitta marknadsstrategier som de kan implementera själva.

Ett nytt marknadsföringsverktyg har dykt upp på marknaden som ska hjälpa småföretagare få nya kunder genom enkla och konkreta tips.

Tjänsten heter Have you tried this? Och har utvecklats av Tove Ljung. På webbplatsen kan företagare få konkreta tips och råd på hur man kan ta sin digitala marknadsföring vidare. Man kan också få rådgivning och en marknadsstrategi av Tove baserat på behov och tidigare kunskaper.

Ett typiskt case – du får lära dig så du kan göra det själv

Tove beskriver ett typiskt case så här:

– Ett typiskt case ser ut så här, det är en småföretagare vars verksamhet har gått bra men nu kommer det inga nya kunder och man har inte råd att anställa någon som ska jobba med marknadsföring. Man har tiden, men vet inte vad man ska göra. Då kommer ”Have you tried this” in i bilden. Jag och uppdragsgivaren gör en gemensam analys baserat på vad man gjort för marknadsföring tidigare, och så ritar vi upp en plan för hur kommunikationen ska se ut framöver. Jag förser uppdragsgivaren med kunskapen och verktygen som behövs för denne själv ska kunna sköta sin marknadsföring på ett effektivare och tydligare sätt framöver.

Fullt med gratis tips

Det första du möts av på Have you tried this är tipsrutan.

Have you tried this erbjuder besökaren flera gratis tips, lite som att låna en bok om marknadsföring på biblioteket där någon redan markerat de viktigaste sidorna.

– Alla ska ha råd med någon form av marknadsföring och det ska vara roligt och enkelt, förklarar Tove.

Och för den som vill ha rådgivning eller ta fram en marknadsstrategi finns flera alternativ utifrån vad du vill uppnå, exempelvis om du vill ha ökad synlighet, tydligare varumärke/verksamhetsbeskrivning eller öka kundernas engagemang.

– Tjänsten lämpar sig extra väl för småföretagare som försöker skapa sig ett namn digitalt, småföretagare som jobbar B2C och de som vill bli bättre på att nå människor i olika målgrupper.

Finns alla möjligheter i världen för småföretagare

– Mina kunder är ofta den klassiska småföretagaren som antingen är egna eller två anställda som är tidigare kollegor eller kompisar och som fått en idé, startat upp och lärt sig längs med vägen. Det finns alla möjligheter i världen för dessa att  vässa sin marknadsföring och lära sig mer, ibland är allt som behövs en hjälpsam hand, avslutar Tove Ljung.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.