Ny tjänst ska hjälpa småföretagare – ”alla ska ha råd med marknadsföring”
Ett nytt marknadsföringsverktyg har dykt upp på marknaden som ska hjälpa småföretagare få nya kunder genom enkla och konkreta tips.
Tjänsten heter Have you tried this? Och har utvecklats av Tove Ljung. På webbplatsen kan företagare få konkreta tips och råd på hur man kan ta sin digitala marknadsföring vidare. Man kan också få rådgivning och en marknadsstrategi av Tove baserat på behov och tidigare kunskaper.
Ett typiskt case – du får lära dig så du kan göra det själv
Tove beskriver ett typiskt case så här:
– Ett typiskt case ser ut så här, det är en småföretagare vars verksamhet har gått bra men nu kommer det inga nya kunder och man har inte råd att anställa någon som ska jobba med marknadsföring. Man har tiden, men vet inte vad man ska göra. Då kommer ”Have you tried this” in i bilden. Jag och uppdragsgivaren gör en gemensam analys baserat på vad man gjort för marknadsföring tidigare, och så ritar vi upp en plan för hur kommunikationen ska se ut framöver. Jag förser uppdragsgivaren med kunskapen och verktygen som behövs för denne själv ska kunna sköta sin marknadsföring på ett effektivare och tydligare sätt framöver.
Fullt med gratis tips
Have you tried this erbjuder besökaren flera gratis tips, lite som att låna en bok om marknadsföring på biblioteket där någon redan markerat de viktigaste sidorna.
– Alla ska ha råd med någon form av marknadsföring och det ska vara roligt och enkelt, förklarar Tove.
Och för den som vill ha rådgivning eller ta fram en marknadsstrategi finns flera alternativ utifrån vad du vill uppnå, exempelvis om du vill ha ökad synlighet, tydligare varumärke/verksamhetsbeskrivning eller öka kundernas engagemang.
– Tjänsten lämpar sig extra väl för småföretagare som försöker skapa sig ett namn digitalt, småföretagare som jobbar B2C och de som vill bli bättre på att nå människor i olika målgrupper.
Finns alla möjligheter i världen för småföretagare
– Mina kunder är ofta den klassiska småföretagaren som antingen är egna eller två anställda som är tidigare kollegor eller kompisar och som fått en idé, startat upp och lärt sig längs med vägen. Det finns alla möjligheter i världen för dessa att vässa sin marknadsföring och lära sig mer, ibland är allt som behövs en hjälpsam hand, avslutar Tove Ljung.