Logga in

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

14 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong.

Konsumenterna fick välja mellan: glas, metall, papper/kartong och plast. Och de flesta föredrog av en mängd olika skäl papper och kartong. Bland de vanligaste skälen fanns:

  • bättre för miljön
  • enklare att återvinna
  • mer praktiskt och enklare att öppna och använda

Av de tillfrågade svarade 41 procent att de tycker papper och kartong var enklast att återvinna. Och 38 procent svarade att de föredrog papper och kartong av miljöskäl, en siffra som går att jämföra med de som föredrog plast av samma skäl, vilket var endast 1 procent av de tillfrågade.

Vidare så var papper och kartong de material som flest var benägna att lämna in till återvinning. 63 procent återvinner alla sina kartonger av papper, jämfört med plast där motsvarande siffra var 43 procent.

Two Sides skriver att de ser papper och kartong som en vital del i förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Och kommer tillsammans med sina medlemmar fortsätta samla tillförlitlig data som stärker detta.

– I nuvarande förpacknings-klimat är det härligt att se att konsumenter uppskattar papper och kartong för dess utomordentliga miljöegenskaper, säger Martyn Eustace, vd för Two Sides.

Mer information

För den som vill fördjupa sig i materialet finns det mer information om studien hos Two Sides. Bilden nedan visar styrkor och svagheter som olika material har enligt konsumenterna. (klicka på bilden för att förstora)

500 konsumenter i Storbritannien ingick i studien.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.

Återvinningsbarhet av förpackningar växer i betydelse – påverkar köpbeslut i allt högre grad

Europeiska konsumenter vill se mer och bättre återvinningsbarhet hos förpackningar