Logga in

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

14 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong.

Konsumenterna fick välja mellan: glas, metall, papper/kartong och plast. Och de flesta föredrog av en mängd olika skäl papper och kartong. Bland de vanligaste skälen fanns:

  • bättre för miljön
  • enklare att återvinna
  • mer praktiskt och enklare att öppna och använda

Av de tillfrågade svarade 41 procent att de tycker papper och kartong var enklast att återvinna. Och 38 procent svarade att de föredrog papper och kartong av miljöskäl, en siffra som går att jämföra med de som föredrog plast av samma skäl, vilket var endast 1 procent av de tillfrågade.

Vidare så var papper och kartong de material som flest var benägna att lämna in till återvinning. 63 procent återvinner alla sina kartonger av papper, jämfört med plast där motsvarande siffra var 43 procent.

Two Sides skriver att de ser papper och kartong som en vital del i förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Och kommer tillsammans med sina medlemmar fortsätta samla tillförlitlig data som stärker detta.

– I nuvarande förpacknings-klimat är det härligt att se att konsumenter uppskattar papper och kartong för dess utomordentliga miljöegenskaper, säger Martyn Eustace, vd för Two Sides.

Mer information

För den som vill fördjupa sig i materialet finns det mer information om studien hos Two Sides. Bilden nedan visar styrkor och svagheter som olika material har enligt konsumenterna. (klicka på bilden för att förstora)

500 konsumenter i Storbritannien ingick i studien.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50.

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)