Logga in

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

14 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong.

Konsumenterna fick välja mellan: glas, metall, papper/kartong och plast. Och de flesta föredrog av en mängd olika skäl papper och kartong. Bland de vanligaste skälen fanns:

  • bättre för miljön
  • enklare att återvinna
  • mer praktiskt och enklare att öppna och använda

Av de tillfrågade svarade 41 procent att de tycker papper och kartong var enklast att återvinna. Och 38 procent svarade att de föredrog papper och kartong av miljöskäl, en siffra som går att jämföra med de som föredrog plast av samma skäl, vilket var endast 1 procent av de tillfrågade.

Vidare så var papper och kartong de material som flest var benägna att lämna in till återvinning. 63 procent återvinner alla sina kartonger av papper, jämfört med plast där motsvarande siffra var 43 procent.

Two Sides skriver att de ser papper och kartong som en vital del i förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Och kommer tillsammans med sina medlemmar fortsätta samla tillförlitlig data som stärker detta.

– I nuvarande förpacknings-klimat är det härligt att se att konsumenter uppskattar papper och kartong för dess utomordentliga miljöegenskaper, säger Martyn Eustace, vd för Two Sides.

Mer information

För den som vill fördjupa sig i materialet finns det mer information om studien hos Two Sides. Bilden nedan visar styrkor och svagheter som olika material har enligt konsumenterna. (klicka på bilden för att förstora)

500 konsumenter i Storbritannien ingick i studien.

Göteborgstryckeriets kalenderförlag satsar på ny produktmedia – ska ut i Europa

Stefan Johansson på Gullers Trading var på PSI-mässan i början av januari och visade upp sina anteckningsböcker som nu ska bli produktmedia.

Kalenderspecialisten Gullers Trading ställde ut på produktmediamässan PSI i Tyskland i början av januari.

Postnord Strålfors investerar ytterligare i 3D-printing

Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors (Bild: Postnord)

Utvecklingen av tekniken med 3D print går snabbt och skapar helt nya möjligheter för logistikbranschen. (mer…)

Pappers- och skogsbolag blir elleverantör – Holmen bygger vindkraftverk för 1,3 miljarder

Holmens ska bygga 26 vindkraftverk på egen mark utanför Skellefteå.

Köper CO2-neutral tryckpress

Trond Erik Isaksen på Livonia är i full färd med att installera nya tryckpressar – använder klimatkompensering från Heidelberg.

Livonia Print klimatkompenserar ny tryckpress.

Smarta belysning i trycksak – så mycket finish får du för 16 miljoner

Exklusivt magasin för ägare av en ovanlig bil.

Strands Grafiska lever vidare – Ljungbergs köper namnet och anställer åtta

Sofia Ljungberg är vd för Ljungbergs Tryckeri som driver Strands Grafiska vidare i Lindesberg.

Strands Grafiska tas över av Ljungbergs Tryckeri som köper varumärket, kundregistret, varulagret och en del av maskinerna. (mer…)

Åtta.45 köper CA Andersson

Det anrika tryckeriet i Malmö får nytt liv med Åtta.45 som ägare. (mer…)

Branschkoll-året 2019

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. (mer…)

Print Next växer med Nopa som ny medarrangör

Den grafiska branschens framtidsevent Print Next växer vidare (mer…)