Gå till innehållet

Ny rapport visar att ”ad-blockers” är mindre vanligt än man trott

Puls

Digitala reklamblockerare (ad-blockers) har länge varit en fasa för digitala annonsörer och siffror från både Internetstiftelsen i Sverige (IIS) och Google har visat att upp mot 30 procent av internetbesökarna använder sig av en ad-blocker. Men en ny undersökning visar att antalet kan vara betydligt lägre.

Enligt den nya undersökning så är andelen internetanvändare som använder sig av ad-blockers endast 3,5 procent. Och bland gruppen som använder det flitigast (unga teknikintresserade män) så når användarantalet ändå inte högre än 10,7 procent. Minst används ad-blockers av unga och modeintresserade kvinnor (endast 2,1 procent).

Bakom rapporten står GroupM och de har mätt trafiken på olika webbplatser och kunnat känna av ifall någon använder sig av en ad-blocker. Således borde deras undersökning vara mer tillförlitlig än den som IIS gjort eftersom de endast frågat personer. Problemet med Group Ms studie är att den endast samlat in data från 80 webbplatser.

GroupM menar dock att urvalet är så pass stort att det blir representativt.

– Många har nog utgått från de höga siffror som tidigare har presenterats. Förhoppningsvis kan rapporten ge en sundare bild av medielandskapet och slå hål på en del av den skrämselpropaganda som florerat. Man bör ta alla undersökningar som grundar sig i webbpaneler med en nypa salt, säger Jonas Viksten, director of operations på Xaxis inom GroupM, skriver Resumé.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll