Ny podd: Sofie Källström berättar om varför WDP skrotar sitt showroom, datadriven produktmedia och om att sälja färre produkter

sofie podd

Branschkollpodden: We Do Promotion genomgår just nu en stor omställning, man skrotar sitt showroom och etablerar sig på nya marknader. Läs om och lyssna på bolagets ägare Sofie Källström som berättar om omställningen WDP står inför och vilka utmaningar hon ser i branschen överlag.

Läs en sammanfattning av samtalet nedan eller lyssna här.

För dig som vill lyssna i Spotify, klicka här.

I det här avsnittet av Branschkoll-podden pratar jag och Sofie bland annat om:

Produktmedia som marknadsföringskanal

– Merchandise generellt är ett väldigt bra media men vi har varit väldigt dåliga på att marknadsföra oss själva och vår bransch på ett representativt sätt. Ungdomarna tycker inte det är häftigt att jobba med produktmedia på samma sätt som de tycker det är häftigt att jobba på en reklambyrå och det vill jag ändra på genom att skapa mer credd för det vi gör och genom att slå ihop den fysiska produkten med det digitala och göra produktmedia mätbart.

Om att göra stora omställningar

– Vi byter CRM-system, vi byter ekonomibyrå, och vi byter lokal, det här är nya WDP.

Att skrota sitt Showroom

– Vi ska inte sitta på 500 kvadratmeter i Solna, det är helt fel för oss, men de duktiga leverantörerna vi har så behöver vi inget showroom. Vi ska åka el-scooter och hänga i city och inte samla på oss massa grejer, vi ska inte ha en rock full av produkter utan vi ska paketera ihop rätt produkter till kunden.

Att sälja färre produkter

– Vi ska sälja färre produkter, hur lyckas vi med det samtidigt som vi behåller och utvecklar våra bolag ekonomiskt? Det är ju en ekvation som inte går ihop!

Om att ha konkreta mål

– Vi ska gå i bräschen för den datadrivna merchandisen och omsätta 100 miljoner om tre år.

Digital Merchandise

– Kan exempelvis vara en t-shirt med QR-koder där det står ”scanna oss och vinn en resa till Dubai”. Det blev succé när vi gjorde det i samband med Expo, alla stod och scannade och vi fick massor med mejladresser och leeds med oss hem till säljarna. Det handlar inte om att ta bort produkten utan om att komplettera den och kunna säkerställa och kvalitetssäkra vem som fått den.

Om att titta på kollegor i branschen som gör häftiga grejer

– Vi vill bygga en egen bransch i branschen. Men lite tittar jag ju såklart.

Om att vara ledare för sin egen vision

– Nu släpper jag det väl officiellt då, jag kommer kliva in som vd för WDP, det har jag inte varit innan. Jag är sjukt taggad, ska man göra någonting och har en vision så behöver man också leda gänget som ska göra det.

Det och mycket mer i det här spännande avsnittet av Branschkoll-podden, missa inte!

Lyssna här:


Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se

Kraftliner-priset går upp

redaktionen@branschkoll.se