Logga in

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

12 oktober, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här!

Lyssna via Spotify här

Ett litet utdrag från samtalet med Anni

Var ska man börja sitt hållbarhetsarbete?

– Analysera dina behov och utmaningar, börja fokusera där du kan göra störst effekt och låt den inte rinna ut i sanden genom att göra arbetet för stort. Sätt en ansvarig som äger frågan.

Hur kan man skilja på seriöst och oseriöst miljöarbete?

– I vår bransch är kanske det tydligaste exemplet alla märkningar och certifieringar som existerar. Som man inte alltid riktigt vet vad de betyder och vilka som står bakom och som urvattnar de certifieringar som gör det professionellt seriöst. I grunden är tanken bakom certifieringar, och då främst tredjeparts-certifieringar, att erbjuda en trovärdig vägledning både för tillverkare och konsumenter. Men så kommer fler på den ”briljanta” idéen att ta fram egna certifieringar och logotyper för att kommunicera att det är ett hållbart val. Problemet är att det gör det svårt för konsumenten vilka kriterier som uppfyllts, det här har fått ganska mycket kritik och kan alltså urvattna de seriösa certifieringar som finns. Så försök hålla dig till att endast använda de erkänt seriösa certifieringarna.

Hur ska man kommunicera sitt miljöarbete?

– Var tydlig med hur du kommunicerar kring miljöarbetet och var specifik med de påstående du gör. Säg hellre ”det här är en produkt med ekologisk bomull” snarare än ”det här är en hållbar produkt”.

För- och nackdelar med klimatkompensering, är det ett sätt att försöka köpa sig fri från sitt miljöansvar?

– Det finns vissa problem med klimatkompensering, jag föredrar att stötta innovation eller projekt som gynnar miljön och som ligger nära våra bransch.

Finns det något produktmediabranschen absolut inte gör om tio år och finns det något som nästan alla börjat med?

– Det viktigaste vi kan göra är att öka produkternas livslängd och om tio år tror jag definitivt hållbarhet är en naturlig diskussion från början när man ska ta fram en produkt. Bomull köps inte längre in till t-shirts som bara ska användas en gång. Och så tror jag det kommer vara mycket större transparens i hela produktionskedjan.

Det och mycket mer pratar vi om i det här matnyttiga avsnittet av Branschkollpodden, du hittar hela avsnittet här.


Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.

Canon och Ricoh två senaste avhoppen från Drupa

Drupa får det allt svårare att genomföra en fysisk mässa i vår. Canon och Ricoh har nu också ställt in sitt deltagande.