Logga in

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

12 oktober, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här!

Lyssna via Spotify här

Ett litet utdrag från samtalet med Anni

Var ska man börja sitt hållbarhetsarbete?

– Analysera dina behov och utmaningar, börja fokusera där du kan göra störst effekt och låt den inte rinna ut i sanden genom att göra arbetet för stort. Sätt en ansvarig som äger frågan.

Hur kan man skilja på seriöst och oseriöst miljöarbete?

– I vår bransch är kanske det tydligaste exemplet alla märkningar och certifieringar som existerar. Som man inte alltid riktigt vet vad de betyder och vilka som står bakom och som urvattnar de certifieringar som gör det professionellt seriöst. I grunden är tanken bakom certifieringar, och då främst tredjeparts-certifieringar, att erbjuda en trovärdig vägledning både för tillverkare och konsumenter. Men så kommer fler på den ”briljanta” idéen att ta fram egna certifieringar och logotyper för att kommunicera att det är ett hållbart val. Problemet är att det gör det svårt för konsumenten vilka kriterier som uppfyllts, det här har fått ganska mycket kritik och kan alltså urvattna de seriösa certifieringar som finns. Så försök hålla dig till att endast använda de erkänt seriösa certifieringarna.

Hur ska man kommunicera sitt miljöarbete?

– Var tydlig med hur du kommunicerar kring miljöarbetet och var specifik med de påstående du gör. Säg hellre ”det här är en produkt med ekologisk bomull” snarare än ”det här är en hållbar produkt”.

För- och nackdelar med klimatkompensering, är det ett sätt att försöka köpa sig fri från sitt miljöansvar?

– Det finns vissa problem med klimatkompensering, jag föredrar att stötta innovation eller projekt som gynnar miljön och som ligger nära våra bransch.

Finns det något produktmediabranschen absolut inte gör om tio år och finns det något som nästan alla börjat med?

– Det viktigaste vi kan göra är att öka produkternas livslängd och om tio år tror jag definitivt hållbarhet är en naturlig diskussion från början när man ska ta fram en produkt. Bomull köps inte längre in till t-shirts som bara ska användas en gång. Och så tror jag det kommer vara mycket större transparens i hela produktionskedjan.

Det och mycket mer pratar vi om i det här matnyttiga avsnittet av Branschkollpodden, du hittar hela avsnittet här.


Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.