Ny och driven vd ska göra Designpriset till den självklara tävlingen för grafisk formgivning
Trycksaker, förpackningar, t-shirts, datorspel eller artificiell intelligens spelar ingen roll, det är svensk grafisk formgivning som står i fokus när Svenska Designprisets nya vd håller i tömmarna för tävlingen.
Branschkoll har pratat med Jens Østgaard som i drygt ett år nu varit vd för och majoritetsägare av Svenska Designpriset, en designtävling med fokus på grafisk design som funnits sedan 2005.
– Jag är chockad än idag, jag har tävlat i Designpriset när jag var yngre och drev byrå och så plötsligt fick jag tömmarna till en tävling som jag känt till sedan jag studerade. Jag har en väldig respekt för det vi gör och vill inte göra för yviga rörelsers samtidigt som vi har en tydlig vision för Designpriset framåt, säger Jens Østgaard om övertagandet av tävlingen.
Jens kommer direkt från en filminspelning när han hör av sig till mig på telefon, hälsar fort, ursäktar sig och ber en kvinna låsa upp ett rum till honom där han kan sitta och genomföra intervjun. Arbetsrummet han kliver in i är belägget i det kontorshotell Jens driver i centrala Göteborg där han låter ”spännande, växande och unga bolag” hyra in sig till överkomliga priser.
– Min andra stora grej (förutom Desingpriset) är ett kontorshotell i Göteborg, för bolag som växer, jag har lyckats få till en deal med fastighetsägaren, Wallenstam, som är ganska stora här i Göteborg. Jag sa till dem att om ni ”offrar ett hus” och ger mig riktigt bra hyra så ska jag se till att dra dit spännande växande och unga bolag och skapa en oas för det unga näringslivet i Göteborg. Wallenstam funderade lite och sen gick de med på det. Så jag har fått hyra 2.000 kvadratmeter i en pangfastigheten mitt i stan, totalt är det 40 rum på mellan 10 och 40 kvadrat, varav 20 just nu är uthyrda.
Inspirationen till projektet, som heter Walborg Ventures, har Jens fått från 1500-talets Florens och renässansen där utveckling och kreativitet frodades, delvis för att den unga befolkningen hade tillgång till rätt resurser. Något som Jens kom i kontakt med när han bodde och studerade i Florens under två år. Och den filminspelning han nyss klev ut ifrån handlade om kontorshotellet och huset det ligger i.
”Vår vision för designpriset är, hur blir vi best in class?”
– Vår vision för Designpriset är att bli bäst i klassen när det kommer till grafisk formgivning och då måste vi hitta en positionering bland de tävlingar som finns. Och där vill vi vara den svenska tävlingen som har högst prestige inom grafisk formgivning/design. Vi ska ha en jury på 7 personer med branschledande folk som är så breda i sin kompetens som bara möjligt. Och så ska vi välja ut bra kategorier som ligger rätt i tiden men också de som uppskattas traditionellt, samt ta bort de kategorier som gått ur tiden eller de som vi inte borde ha med för de faller utanför vårt fokus. Och så kollar vi såklart på vad byråerna tycker det är roligt att tävla i, säger Jens.
Bland de kategorier som försvunnit sedan Jens kom in i bilden nämner han bland annat fotografi som han menar ligger utanför grafisk formgivning, även sociala medier fick ryka, eller som Jens beskriver det ”jag skar äppelträdet lite”.
Ska hitta en position till vänster eller höger om Guldägget
En annan del i arbetet av att hitta rätt positionering för vad Svenska Designpriset ska vara framåt är hur man ska förhålla sig till den stora och välkända konkurrenten Guldägget, vars skugga man inte vill bo i.
– Jag brukar inte gilla att prata om konkurrenter men i det här fallet finns det så få konkurrenter att det är relevant att titta på. Så vad finns det då för andra former och tävlingar? Vi omnämns ofta som nummer två bakom Guldägget, men jag vill hitta en position till höger eller vänster om Guldägget istället. Guldägget kommer inte springa efter pucken grafisk form i Sverige. De är mycket form i den tävlingen men det är också film och foto och idéer och allt vad de nu har. Jag vet inte exakt hur deras upplägg ser ut, jag vet bara att om vi ska bli best in class så måste vi bestämma oss för en form av kommunikation och då är det grafisk form vi valt ut. Vi fimpade fotografi och sociala medier, jag skar i äppelträdet lite för att det skulle bli tydligare, och det kommer säkert ta 5-10 år innan folk förstår vad det är vi vill göra, men man måste börja någonstans, förklarar Jens
Hejdå Berns Salonger! Hej Moderna Museet!
Ytterligare en del i positioneringen av Svenska Designprisets varumärke är att byta ”venue”, alltså var själva prisceremonin äger rum. Jens avslöjar för mig att årets middag och prisutdelning inte kommer vara på Berns där man brukar vara utan man kommer istället hålla till på Moderna Museet. Datumet för tillställningen är satt till den 18 oktober.
– Det känns intressant att vara på en venue som också är intresserad av grafisk formgivning, ibland snuddar ju konst och grafisk formgivning vid varandra, säger Jens
Merchandise, AI-design och Speldesign är årets nya kategorier
Ja och så var det ju då själva tävlingen, totalt är det ett 30-tal kategorier det går att tävla i och det går att lämna in sina bidrag fram till 31 maj. Nytt för i år är de tre kategorierna, Merchandise, AI-design och Speldesign.
Varför merchandise?
– Bra fråga, vi tycker merchandise är en självklar kategori som vi egentligen borde tagit in för flera år sedan och vi har ingen riktigt bra förklaring till varför vi inte har gjort det. Men nu är den med och det är många som tycker det är kul att kunna tävla i. Blir intresset stort och vi får in ett väldigt brett spann av produkter inom kategorin kan det bli så att vi får ta fram underkategorier inom merch-kategorin till nästa år. AR- och VR-miljö och Spel tror vi också mycket på framöver, vi lär oss hela tiden och anpassar oss efter de typer av bidrag vi får in och vad som sker ute på marknaden, berättar Jens.
Vilken är er mest prestigefyllda kategori?
– Oj, svårt att svara på. Det beror på vem man frågar tror jag, om du är en byrå som jobbar med mycket hantverk, så är till exempel bokslutsrapporter kanske det viktigaste. Sen kan jag se att det finns trender och att vissa kategorier vid vissa tidpunkter är mer populära. Men vi som tävling har ingen åsikt om vilken kategori som är ”bäst” eller ”mest prestigefylld” och det ska vi inte heller ha, säger Jens och fortsätter:
– Sen kan jag i min roll som Jens designern nu då, inte som vd för tävlingen, tycka att logotyper är otroligt roligt. Det är också en kategori som funnits med länge och som utgör en del av tävlingen.
Hur går urvals- och bedömningsprocessen till?
– Tävlingen har gjort på samma sätt nu i 18 år och jag förändrar inget i den processen, den är verkligen rimlig. Det går till så att bidragsluckan är öppen till 31 maj, sen börjar våra sju jurymedlemmar titta på bidragen under sommaren och gör sitt nomineringsurval, där de väljer ut de bidrag som har möjligheten att vinna. I början av september har vi klart för oss vilka bidra som är nominerade, då går det ut ett utskick till dem, grattis du är nominerad. Sen sitter juryn inlåsta i en vecka med förpackningar och designs från golv till tak, jag springer in med lite kaffe ibland och tjuvkikar men egentligen ska jag hålla mig borta därifrån. Och där utses alltså vinnarna och sen blir det galakväll där vinnarna presenteras, det finns tre olika priser, guld, silver och People’s Choice. Och så får vinnarna ett juryutlåtande, ett diplom och en medalj.
”Jag är egentligen bara bra på design och hitta duktiga människor”
Jens berättar att det var just hans kunskaper inom design som spelade den avgörande rollen när Svenska Designpriset tittade på honom som en vd-kandidat. Jens är utbildad inom grafisk design, bland annat i Florens, och har drivit egna framgångsrika designbyråer i snart 20 år.
– Jag har egentligen bara jobbat med att driva designprojekt mot kunder för betalning, men också investerat i startups jag trott på genom att byta design mot delägande. Mitt senaste bolag som jag var med och grundande hette Queenslab, vi blev utsedda till Gasell och växte från 0 till 35 anställda och sen sålde jag min del i bolaget 2021. Jag är egentligen bara bra på design och att hitta duktiga människor, det är nog så jag skulle sammanfatta mina kompetenser, säger Jens.
”En logotyp får aldrig försvåra ett företags resa”
Har du designat något man känner till?
– Jag har bland annat designats företaget Plejds logotyp, de är ett börsnoterat företag som jobbar med belysning, så det är ju lite kul att få ha designat en logotyp som finns med i de sammanhangen. En annan logotyp jag tagit fram är Ljusgårda, det är ett företag som odlar sallad inomhus och växer väldigt fort ljust nu.
Du har jobbat med design och marknadsföring hela livet, vad tycker du är roligast?
– Jag har ju en förkärlek för logotyper, branding och namngivning, jag älskar det. Att fundera på vad man ska heta, hur man ska se ut, ett namn och en logotyp får aldrig försvåra ett företags resa. Det är klart att människorna och produkten är det viktigaste ett företag har men om man heter något knasigt eller har fel logotyp så det försvåra arbetet, branding ska smörja bolaget, inte grusa det, avslutar Jens Østgaard.
Bidrag till Svenska Designpriset kan lämnas in mellan 1 mars och 31 maj, du kan tävla i följande kategorier:
- Grafisk Identitet
- Grafisk Identitet – Redesign
- Grafisk Identitet – Logotyp
- Förpackningar
- Förpackningar – Dryck
- Informationsmaterial
- Reklam
- Merchandise
- Produktdesign
- Redaktionellt – Bok
- Redaktionellt – Magasin
- Redaktionellt – Kundtidning
- Redaktionellt – Personal / Medlemstidning
- Redaktionellt – Årsredovisning
- Redaktionellt – Årsredovisning onoterat
- Heldigitalt – App
- Heldigitalt – Webbsida
- Heldigitalt – Webbsida Light
- Heldigitalt – eHandel
- Heldigitalt – 3D / VR / AR
- XL Design – Monter
- XL Design – Utomhus
- XL Design – Posterdesign
- Film/Animation – Information
- Film/Animation – Kultur och fritid
- Film/Animation – Kommersiellt
- Speldesign
- AI-genererad grafik
- NGO/CSR/GOODWILL
Mer information finns på www.designpriset.se